در بازار دیروز معامله‌گران شاهد بازگشایی بیش از ۲۰ نماد متوقف بودند. این نمادها که براساس دستورالعمل جدید بورس بعد از رشد ۲۰درصدی متوقف شده بودند، اکثرا با انتشار یک خط شفاف‌سازی مبنی براینکه در شرکت هیچ اتفاق جدیدی رخ نداده است، بازگشایی شدند. هرچند در ابتدای معاملات شاخص کل افت کرد با این‌حال در نهایت در نیم ساعت پایانی بازار دیروز بود که وضعیت معاملات سامانی یافت و بازار به مدار تحولات منطقی خود بازگشت.

در همین حال دیروز بازار همچنان شاهد جو انتظار معامله‌گران برای اعلام سیاست‌های جدید دولت در زمینه ارزی بود، در حالی که انتظار می‌رفت این سیاست‌ها در روز پنج‌شنبه یا جمعه گذشته اعلام شود، به نظر می‌رسد این موضوع به جلسه روز یکشنبه هیات دولت موکول شده است. تعیین تکلیف ارز شرکت‌های بزرگ و نحوه معاملات در بازار ثانویه مهم‌ترین‌ ‌موضوعاتی هستند که می‌توانند روی سود‌آوری شرکت‌های صادراتی تاثیر چشمگیری به جا بگذارند.

همین موضوع باعث شد که دیروز اکثر نمادهای پتروشیمی به‌عنوان دارندگان عمده ارز صادراتی با رشد قیمت و رونق معاملات مواجه شوند. از سوی دیگر موضوع بازار ثانویه، نمادهای عرضه‌کننده محصول در بورس کالا را نیز در انتظار گذاشته است. این شرکت‌ها در حالی محصولات خود را به قیمت ارز دولتی به فروش می‌رسانند که فاصله قیمتی بسیار زیادی بین قیمت‌های بورس کالا و قیمت‌های واقعی وجود دارد.‌ طوری که حتی قیمت شمش فولادی بورس کالا از قیمت قراضه آهن نیز کمتر است.

در این شرایط دیروز بازار با رشد ۴۰۲ واحدی شاخص کل معادل بیش از ۳/ ۰درصد مواجه شد تا در پایان معاملات شاخص عدد ۱۲۴هزار و ۳۵۴ واحد را نشان دهد. با این حال شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش ۱۵۳ واحدی به عدد ۱۸ هزار و ۷۸۴ واحد دست یافت. امری که نشان می‌دهد نمادهای کوچک‌تر بازار دیروز با فشار عرضه از سوی سهامداران همراه بوده است. دیروز نمادهای هلدینگ‌های نفت و گاز پارسیان و فارس و پتروشیمی‌های پارس، جم، مبین و شازند بیشترین نقش را در رشد شاخص کل داشتند.در بازار دیروز در گروه کامپیوتری نماد خدمات انفورماتیک ایران برای برگزاری مجمع با هدف افزایش سرمایه ۲۰۰درصدی متوقف شد. این افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی که از محل سود انباشته است در صورت تصویب صرف اجرای طرح ابر‌مرکز داده سیستم بانکی و مالی کشوری خواهد شد.در گروه شرکت‌های خدماتی دیروز پتروشیمی فجر خبر از ریالی کردن بدهی ارزی خود داد. دیروز مدیرمالی پتروشیمی فجر درباره بازپرداخت مبالغ قابل توجه بدهی از محل صندوق ذخیره ارزی در مقایسه با گردش عملیات مالی اقدام به شفاف‌سازی کرد.

جواد کاظمی، مدیر مالی «بفجر»اعلام کرد: مانده تسهیلات مالی دریافتی از محل صندوق ذخیره ارزی با عاملیت بانک ملت شعبه مستقل مرکزی به مبلغ ۵۵ میلیون یورو با نرخ رسمی بانک مرکزی معادل ۵۱۶۸ تومان به ازای هر یورو از محل منابع داخلی شرکت به‌صورت یکجا تسویه شده است. بنابراین هزینه‌های مالی به همراه ریسک شناسایی زیان ناشی از تسعیر ارز در دوره‌های آتی از این شرکت مرتفع شده است.

در گروه بانکی، بانک آینده نیز پیرو مجمع نوبت اول که به حدنصاب نرسید، زمان برگزاری مجمع سالانه نوبت دوم را اعلام کرد. سهامداران این بانک ساعت ۹ روز دوشنبه ۲۲ مرداد در مرکز همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی برای تصویب صورت‌های مالی سال گذشته حاضر خواهند شد.

 دیروز همچنین بانک کارآفرین درپی به حدنصاب نرسیدن مجمع نوبت اول در ۳۱ تیر، زمان برگزاری مجمع سالانه نوبت دوم را اعلام کرد. براین اساس، «وکار» پیرو مجمع نوبت اول که در ۳۱ تیر به حد نصاب نرسید، ساعت ۹ روز چهارشنبه ۲۴ مرداد در مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش برای تصویب صورت‌های مالی منتهی به اسفند گذشته به این مجمع می‌رود. در گروه غذایی شرکت مادر تخصصی صنایع غذایی سینا برای سومین بار از عرضه بلوک ۵۱ درصدی گلوکوزان بدون تغییر قیمت و شرایط خبر داد تا در صورت انجام معامله از ترکیب سهامداری این شرکت بورسی خارج شود.

شرکت مادر تخصصی صنایع غذایی سینا (وابسته به بنیاد مستضعفان) برای سومین بار در نظر دارد طی کمتر از ۴۰ روز ۱۳/ ۵۱ درصد از شرکت گلوکوزان که اولین و بزرگ‌ترین‌ تولیدکننده محصولات متنوع از ذرت در ایران از سال ۱۳۴۹ بوده را روانه میز فروش کند تا در صورت انجام معامله از ترکیب سهامداری آن خارج شود.

براساس این گزارش، بعد از بی نتیجه ماندن واگذاری این بلوک مدیریتی در ۲۰ تیر و ۷ مرداد، مقرر شده ۲۷ مرداد بیش از ۱۰۲ میلیون و ۲۶۸ هزار سهم «غگل» به قیمت پایه هر سهم ۱۷ هزار و ۲۲۸ ریال و به‌صورت ۳۰ درصد نقد و مابقی اقساط از سوی کارگزاری بورس بهگزین عرضه شود.

در این گروه تبرک دیروز توانست ۱۸۰ریال سود به ازای هر سهم تقسیم کند. در این گروه همچنین شرکت کشاورزی و دامپروری مگسال درخصوص تغییرات با اهمیت در این شرکت شفاف‌سازی کرد. این شرکت اعلام کرده است: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی و مطابق توافق انجام شده با شرکت‌های لبنی، مجوز افزایش نرخ فروش شیر خام صادر شده است.

همزمان با افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی نماد «زمگسا» در دو روز معاملاتی با صف خرید سهامداران همراه بوده است.گزارش شفاف‌سازی شرکت مگسال حاکی از افزایش ۸۶‌درصدی فروش شرکت نسبت به سال مالی گذشته بوده است.«زمگسا» تولید‌کننده شیر خام است و نرخ شیر را در تیرماه ۱۴۶۰‌تومان گرفته است. نرخ فروش جدید شیر در گزارش مزبور ۱۵۷۰ تومان اعلام شده است.

در گروه معدنی با اینکه روزهای اخیر فعالیت بازار سنگ آهن چین کمی بهتر شد، ولی قیمت سنگ آهن وارداتی در ثبات است. آخرین متوسط قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد ۴/ ۶۶ دلار هر تن خشک سی اف آر چین گزارش شد. قرارداد سوآپ آگوست هم با ۲۰ سنت افت ۵/ ۶۶ دلار ثبت شد. به گزارش فولاد ایران، موجودی بازار فولاد چین به روند نزولی ادامه داده است و گرچه دمای هوا در اغلب نقاط چین بالا بود ولی میزان مصرف صنایع پایین دستی فولاد مناسب است.

این عامل حمایت از قیمت سنگ‌آهن بوده است. از این رو خرید سنگ‌آهن نیز افزایش یافته است. در گروه واسطه‌گری، شرکت سرمایه‌گذاری بهمن اقدام به شناسایی بیش از ۲۵۳ میلیارد ریال سود از محل واگذاری ساختمان میرداماد کرد. هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری بهمن با رعایت الزامات قانونی نسبت به عدم شرکت مدیر ذی‌نفع، انتقال دارایی فوق را به ارزش روز مطابق با نظر کارشناس رسمی دادگستری مصوب نموده است.

در تحولات پیرامون بازار دیروز رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی درخصوص واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان گفت: پس از بررسی‌های انجام شده و کارشناسی بر روی دارایی‌های این شرکت، در نهایت قیمت پایه این شرکت برای عرضه به تصویب اعضای هیات واگذاری رسیده است. به گزارش روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی، میر‌علی‌اشرف عبدالله پوری‌حسینی با اشاره به اینکه مرجع اصلی تعیین قیمت پایه شرکت‌های قابل دولتی برای عرضه هیات واگذاری است، گفت: این هیات متشکل از اعضای مختلف از جمله وزیر اقتصاد، وزیر دادگستری، رئیس اتاق تعاون و رئیس اتاق بازرگانی است که حق‌رای دارند و بر‌اساس مستندات کارشناسی شده، با تصویب و نظر آنها قیمت شرکت‌ها برای واگذاری مشخص می‌شود.

رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی افزود: بر این اساس درخصوص واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان نیز پس از بررسی‌های انجام شده و کارشناسی روی دارایی‌های این شرکت، در نهایت قیمت پایه این شرکت برای عرضه به تصویب اعضای هیات واگذاری رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه شرکت کشت و صنعت مغان در قالب مزایده واگذار شده است اضافه کرد: طبق قانون در مزایده‌های سازمان خصوصی‌سازی، بالاترین قیمت پیشنهادی ملاک واگذاری یک شرکت قرار گرفته است که درخصوص شرکت کشت و صنعت مغان نیز بالاترین قیمت پیشنهاد شده از میان پیشنهادهای مختلف انتخاب شده است.

پوری‌حسینی با بیان اینکه بالاترین قیمت پیشنهادی برای این شرکت از بخش خصوصی واقعی است، گفت: از سال گذشته تا‌کنون، چندین نوبت مزایده شرکت کشت و صنعت مغان برگزار شده که خریداران تمایلی برای خرید این شرکت از خود نشان ندادند تا اینکه پس از بررسی و کارشناسی صورت گرفته و تسهیل شرایط واگذاری و همچنین برگزاری مزایده در شرایطی کاملا رقابتی و شفاف این شرکت به بخش خصوصی واقعی واگذار شد. در پایان معاملات دیروز، نماد شرکت بیمه دانا به دلیل برگزاری مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده بسته می‌شود. مجمع «دانا» برای انتخاب هیات مدیره خواهد بود. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۷۰۸میلیارد تومان و در فرابورس به ۵۱۱میلیارد تومان رسید.