هفته گذشته بحث پیرامون نحوه قیمت‌گذاری در بورس کالا داغ بود. به نظر می‌رسد قیمت‌گذاری ناصحیح در بورس کالا به زودی همانند اتفاقات بازار موبایل، خودرو و ارز تخصیصی در حوزه دولت، به مشکلی جدی تبدیل شود. فروش محصولات فلزی و پتروشیمی با ارز ۴هزار و ۲۰۰تومانی دلار در حالی شکل می‌گیرد که این ارز در بازار آزاد با نرخ بیش از ۹هزار تومان در حال معامله است و این موضوع باعث فروش ارزان محصولات در بورس کالا و انتقال رانت به خریداران شده است. در همین حال قیمت‌گذاری نامناسب به ورود هزاران خریدار جدید به بازار و تقاضای غیر‌واقعی منجر شده است. بروز مشکل در رساندن کالا به دست مصرف‌کننده واقعی از اثرات چنین تصمیمات نادرستی است. در این شرایط بازار روز چهارشنبه با رشد اندک ۴۰۴واحدی شاخص کل مواجه شد و در پایان به رقم ۱۰۸ هزار و ۸۰۰ واحد رسید. شاخص کل هم‌‌وزن نیز با افزایش ۱۱ واحدی عدد ۱۸ هزار و ۲۸۲ واحد را به نمایش گذاشت.

در تحولات پیرامون بورس روز چهارشنبه اعلام شد: سهامداران قدیمی سرمایه‌گذاری صنعت و معدن به دنبال معامله عمده این شرکت می‌توانند سهام خود را به قیمت معامله عمده به خریدار-توسعه صنعتی ایران-واگذار کنند. روز چهارشنبه ناظر بازار خاطر‌نشان کرد: بر‌اساس مصوبه مورخ ۳۰ دی‌۱۳۹۶ هیات پذیرش اوراق بهادار و مبنی بر برنامه خرید سهام از سهامداران جزء توسط سهامدار عمده (شرکت گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران) در نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، سهامداران حائز شرایط زیر که مایل به فروش سهام خود هستند، می‌توانند تا تاریخ ۲ مهر سال جاری در نماد وصنعت۲، با شرایط زیر اقدام به فروش کنند:

 ۱- آن دسته از سهامداران دارای ۵ میلیون سهم و کمتر که در تاریخ ۲۴ بهمن سال ۱۳۹۶ دارنده سهم بوده‌اند و پس از این تاریخ اقدام به فروش نکرده و همچنان سهامدار هستند، می‌توانند اقدام به فروش کنند(فروش غیر از سهامداران فوق تایید نخواهد شد). ۲- قیمت برای فروش به سهامدار عمده ۱۰۵۰ ریال است.

۳- ارسال سفارش فروش تنها از طریق ایستگاه‌های معاملاتی کارگزاران و همچنین تکمیل دستور فروش امکان‌پذیر است. در همین حال سرمایه‌گذاری صنعت و معدن آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق‌العاده برای تغییر محل قانونی شرکت، تغییر نام شرکت و تغییر سال مالی شرکت را اعلام کرده است.

در گروه فلزی مدیران فولاد مبارکه، ذوب آهن و فولاد خوزستان طی نامه‌ای از وزیر صنعت درخواست کردند از اتخاذ هر گونه تصمیم شتابزده و عجولانه برای تعیین قیمت دستوری محصولات فولادی خودداری کند. در بخشی از این نامه آمده است: از بدو تاسیس کاملا طبیعی بود افرادی که در سایه شیوه قیمت‌گذاری دستوری قبل از راه‌اندازی بورس به ثروت‌های کلانی رسیده بودند، به انحای مختلف با آن مخالفت کرده و فرآیند کشف قیمت بورس را زیر سوال ببرند و برای بازگرداندن فرآیند قبلی که متضمن سود سرشار آنان بود از هیچ کوششی فروگذار نکنند. در شرایطی که قیمت محصولات فولادی عرضه شده در بورس کالا از سوی خریداران و بر اساس شرایط روز تعیین می‌شود، هرگونه تعیین قیمت به‌صورت دستوری و خارج از روال کشف قیمت نه‌تنها هیچ تاثیری در کاهش قیمت محصولات پایین‌دستی و کالایی که دست مردم به‌عنوان مصرف‌کننده نهایی می‌رسد ندارد، بلکه تجربه ۴ سال گذشته نشان داده با کاهش قیمت فولاد، قیمت هیچ یک از محصولات پایین‌دستی کاهش نمی‌یابد و چنین تصمیماتی تنها باعث زیان فولادسازان و سرازیرشدن مجدد رانت میلیاردی به جیب واسطه‌ها و سبب افزایش نقدینگی غیرمولد و تورم‌‌زا خواهد شد.

در گروه حمل و نقل مجوز تامین مالی ۳۰۰ میلیارد ریالی شرکت ریل سیر کوثر (سهامی عام) از طریق انتشار صکوک اجاره در بازار سرمایه صادر شد. غلامرضا ابوترابی با اعلام خبر فوق افزود: با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت واسط مالی اسفند چهارم(با مسوولیت محدود) به‌عنوان ناشر، اقدام به انتشار صکوک اجاره به مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال از طریق شرکت فرابورس ایران به منظور خرید ۱۳ عدد واگن مسافری از بانی اوراق (شرکت ریل سیر کوثر) و اجاره به شرط تملیک آنها به وی می‌کند. مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه توضیح داد: این اوراق ۴ ساله و با نرخ اجاره بهای ۱۶ درصد است که طی سه روز و به روش حراج از طریق شرکت فرابورس ایران به عموم عرضه خواهد شد. همچنین، اجاره‌بهای مربوط، هر سه ماه یک بار از طرف شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به‌عنوان عامل پرداخت به حساب دارندگان اوراق واریز می‌شود. ابوترابی درخصوص دیگر ارکان انتشار این اوراق اظهار کرد: ضامن این اوراق، بانک آینده است. شرکت تامین سرمایه تمدن(سهامی خاص) نیز مسوولیت بازارگردانی و تعهد پذیره‌نویسی این اوراق را بر عهده دارد.

در گروه خودرویی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: شرکت رنو هنوز به‌صورت رسمی با خودروسازان داخلی اعلام قطع همکاری نکرده است و فرانسه کماکان دست به عصا حرکت می‌کند. ولی ملکی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، درخصوص توقف تولید تندر ۹۰ در ایران، اظهار کرد: در دوران قبلی اعمال تحریم‌ها امکان تامین قطعات وجود نداشت و اکنون نیز با اعمال تحریم‌ها امکان تولید دائم خودرو تندر ۹۰ وجود ندارد و وابستگی‌ها ادامه دارد. نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی درخصوص اینکه ایران‌خودرو به منظور امکان تغییر سفارش ال ۹۰ توسط مشتریان بخشنامه صادر کرده است، اظهار کرد: صدور بخشنامه به منظور تغییر سفارش مشتریان اقدام مناسبی است و با این اقدام خریداران با معطلی مواجه نیستند. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه خودروسازان دیگر نیز با عدم توان تولید برخی محصولات مواجه هستند، عنوان کرد: در شرایطی که تولیدکنندگان توان تامین سفارش مشتریان را ندارند جایگزین آن را ارائه کنند.

در گروه کامپیوتری، شرکت خدمات انفورماتیک ایران اعلام کرد:   در راستای ماموریت‌های سازمانی و همگام با اهداف راهبردی و سیاست‌های کلان بانک مرکزی رسما آمادگی بهره‌برداری آزمایشی از رمز‌ ارز ملی پایه‌ ریال بر بستر زنجیره بلوک را اعلام کرد. این شرکت از سال‌های گذشته مطالعات گسترده‌ای در این حوزه آغاز کرده و با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های فنی، علاوه بر رصد مداوم فناوری، گونه‌های مختلف رمز ‌ارز را تولید و کاربری‌های آن را در مقیاس آزمایشی مورد تحلیل و بررسی قرار داده است.

هدف از توسعه ‌زیرساخت رمز ‌ارز ملی پایه ‌ریال، امکان‌سنجی و ارزیابی قابلیت‌های این فناوری در تسهیل مبادلات اقتصادی، افزایش شفافیت و توسعه‌ خدمات مالی و پرداخت در نظام بانکی است. این زیرساخت پیچیده و استراتژیک که حاصل سال‌ها تلاش و مطالعه متخصصان داخلی است، قابلیت آن را دارد که رمز ‌ارز ملی را به پشتوانه‌ پول ملی ایجاد کند و در فاز نخست در اختیار بانک‌های تجاری قرار دهد تا از آن به‌عنوان توکن و ابزار پرداخت برای تبادلات، تسویه بین‌‌بانکی و توسعه خدمات بهره گیرند. در همین حال «رانفور» اعلام کرد که جهت تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه در ساعت ۱۰ روز دوشنبه مورخ ۱۵ مرداد در محل سالن همایش ساختمان آرشیو ملی (سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران) برگزار می‌کند.

در گروه پتروشیمی وزیر صنعت، معدن و تجارت دستورعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی رابر اساس تصمیم‌های کارگروه تنظیم بازار ابلاغ کرد. بر این اساس کف عرضه پتروشیمی‌ها در بازار نسبت به پارسال۲۰درصد افزایش می‌یابد. بر اساس این دستورالعمل سازوکار تعیین قیمت پایه پتروشیمی قابل عرضه در بورس کالایی (معادل قیمت جهانی یا محموله‌های صادراتی در خلیج فارس، هرکدام پایین‌تر بود) ضرب در نرخ تسعیر ارز بانک مرکزی و امکان رقابت حداکثر ۵ درصد در بورس است.

در گروه ساختمانی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی فروش یک بلوک سهام سرمایه‌گذاری مسکن را آگهی کرده است. براساس اطلاعیه عرضه ۸۹/ ۱۱ در‌صدی سهام شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن معادل ۶۵۳میلیون و ۹۴۷هزار و ۱۹۲سهم در قیمت یک هزار و ۹۷ریال برای روز ۲۱مرداد اعلام کرد.

در گروه دارویی، سینا دارو پیرو تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده افزایش سرمایه را به مرحله اجرا درآورده است. براساس اطلاعیه ۲۰دی ۹۵ مبنی بر تصویب افزایش سرمایه از مبلغ ۴۰۰میلیارد ریال به مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور جبران مخارج بابت سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در اجرای طرح توسعه شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، هیات‌مدیره در نظر دارد نسبت به انجام مرحله دوم افزایش از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور اجرای طرح توسعه شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوطه اقدام کند.

در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت در بورس به ۳۳۸میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۶۵ میلیارد تومان رسید.