معاملات دیروز فرابورس ایران در حالی به اتمام رسید که فولاد هرمزگان جنوب با تاثیر دو واحدی بیشترین اثر منفی را در محاسبه شاخص کل فرابورس داشت. بعد از آن، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی مارون و تولید نیروی برق دماوند در مجموع با تاثیر مثبت ۲/ ۵ واحدی بر شاخص کل، باعث صعود آیفکس شدند. عنوان بیشترین افزایش قیمت در این روز نیز به ترتیب به نام نمادهای معاملاتی مربوط به شرکت‌های بیمه کوثر، صنایع بهداشتی ساینا، تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا و صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود ثبت شد و در مقابل نمادهای معاملاتی مربوط به شرکت‌های مهندسی ساختمان تاسیسات راه‌آهن، دامداری تلیسه نمونه، فولاد هرمزگان جنوب و شیر پاستوریزه پگاه فارس بیشترین کاهش قیمت این روز را به خود دیدند.

رصد صنایع فرابورسی

رصد معاملات روز گذشته صنایع فرابورس ازمثبت بودن روند تغییر شاخص قیمت‌ها در بازارهای اول و دوم حکایت می‌کند. دیروز ۱۲ صنعت از صنایع ۲۴گانه فرابورسی با رشد شاخص مواجه شدند. در مقابل، در ۱۱ صنعت با نزول شاخص مواجه بودیم. شاخص صنعت سیمان نیز بدون تغییر ماند. در این بین، گروه‌های قند و شکر، رایانه و سایر واسطه‌گری‌های مالی با صعود به ترتیب ۱/ ۴، ۸/ ۲ و ۸/ ۱ درصدی در رتبه‌های اول تا سوم فهرست صنایع با بیشترین رشد شاخص قرار گرفتند و در مقابل، گروه‌های پیمانکاری صنعتی، خرده‌فروشی و هتل با کاهش به‌ترتیب ۷/ ۴، ۱/ ۲ و ۷/ ۰ درصدی صدرنشین فهرست صنایع با بیشترین نزول شاخص قرار گرفتند. در بین گروه‌های بزرگ- به لحاظ ارزش بازار- نیز شاخص گروه پتروشیمی با رشد ۶/ ۰ درصدی روبه‌رو‌ شد درحالی‌که گروه‌های پالایشی و فلزات اساسی افت به‌ترتیب ۴/ ۰ و ۳۷/ ۰ را ثبت کردند. همچنین در معاملات دیروز فرابورس، حدود ۶۰‌درصد جریان نقدینگی بازارهای اول و دوم در صنایع فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به گردش درآمد. همچنین گروه‌های هتل، محصولات غذایی و آشامیدنی و فرآورده‌های نفتی به‌ترتیب در رتبه‌های سوم تا پنجم جدول بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

از «اخزا» و «تسه» چه خبر؟

معاملات دیروز فرابورس ایران با رشد قابل ملاحظه ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت پایان یافت. همچنین با افزایش قیمت پایانی اکثر نمادهای مربوط به این گروه طی روز گذشته مواجه بودیم. ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت طی روز گذشته به رقم ۳۱۳ میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان رسید. برآیند معاملات از جابه‌جایی حدود سه میلیون و ۱۳۰ هزار ورقه از اوراق مشارکت، اجاره و اوراق خزانه در ۹۶۳ نوبت معاملاتی به ارزش تقریبی ۳۱۳ میلیارد تومان حکایت دارد. در این بین، جریان نقدینگی در بازار اوراق خزانه در سطح ۸۴ میلیارد تومان بود.روز گذشته بازار اسناد اوراق خزانه اسلامی برخلاف بازار کل اوراق بدهی، روند کم‌نوسانی را طی کرد و تمام نمادهای این گروه، تغییرات قیمت زیر یک درصد را تجربه کردند.

دیروز حدود یک میلیون ورقه اوراق اسناد خزانه اسلامی در ۷۴۶ نوبت معاملاتی به ارزش حدود ۸۴ میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. میانگین نرخ سود موثر این اوراق نیز تغییر خاصی نکرد. در این بین، نماد معاملاتی «اخزا ۶۰۶۲» با بیشترین رشد قیمتی روبه‌رو‌ شد و با رشد ۳۷/ ۰ درصدی به قیمت ۷۴۸ هزار و ۵۰۰‌تومان معامله شد. در مقابل، نماد معاملاتی «اخزا ۶۱۵» بیشترین نزول قیمتی را داشت و با کاهش ۳۶/ ۰ درصدی به قیمت ۷۳۳ هزار و ۵۰۱ تومان معامله شد.

روز گذشته حدود ۶۵ هزار ورقه امتیاز تسهیلات مسکن در ۵هزار نوبت معاملاتی به ارزش حدود ۴ میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. طبق بررسی‌ها، روز گذشته در این بازار نیز با رشد نسبی قیمت‌ها مواجه بودیم و اکثر نمادهای این بازار، رشد مثبتی را تجربه کردند. در این میان، اوراق تسهیلات مسکن دی ماه ۹۵ با صعود ۶/ ۲ درصدی به قیمت ۶۳ هزار و ۵۰۶ تومان معامله شد. در مقابل، اوراق تسهیلات مسکن مهر ۹۵ با کاهش ۷/ ۰ درصدی به قیمت ۶۲ هزار و ۱۵۰ تومان معامله شد.