کارنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال 96

بررسی روند تغییر و تحولات در عملکرد سال گذشته صندوق‌های سرمایه‌گذاری اعم از صندوق‌های سهامی، بادرآمد ثابت، مختلط و قابل معامله نشان از آن دارد که برترین صندوق‌ها در هر ۴ گروه مزبور توانستند به بازدهی بیشتری از شاخص کل بورس دست یابند. به این ترتیب بیشترین بازدهی به ثبت رسیده در میان این نهادهای مالی به صندوق‌های سهامی اختصاص یافت که بازدهی بیش از ۶۲ درصدی را به نمایش گذاشت. البته صندوق‌هایی نیز بودند که با زیان بیش از ۲۰‌درصدی مواجه شدند.

در میان صندوق‌های با درآمد ثابت در حالی بازدهی به ۳۰ درصد نیز رسید که میانگین بازدهی در این صندوق‌ها طی یک سال گذشته معادل ۲۰ درصد بود. در صندوق‌های مزبور تنها برخی صندوق‌ها با بازدهی صفردرصدی مواجه شدند. روندی مشابه در صندوق‌های مختلط با ثبت بیشترین بازدهی کسب‌شده در محدوده ۳۰ درصد مشاهده شد. در این صندوق‌ها نیز با بازدهی صفر درصدی روبه‌رو‌ شدیم. در این میان بازدهی صندوق‌های قابل معامله حتی تا محدوده ۳۵ درصدی نیز پیش رفت.

جزئیات بیشتر از عملکرد صندوق‌های سهامی

بررسی عملکرد صندوق‌های سهامی نشان از آن دارد که این نهادهای مالی در سال ۹۶ توانستند همگامی بیشتری در مقایسه با دیگر صندوق‌ها با روند حرکتی شاخص بورس داشته باشند. البته در این میان برخی نوسانات مثبت و منفی قابل‌توجهی را در برخی از این صندوق‌ها شاهد بودیم.به این ترتیب صندوق سرمایه‌گذاری آوای ثروت کیان توانست به‌عنوان برترین صندوق در این گروه شناخته شود. صندوق مزبور بازدهی بیش از ۶۲ درصدی را در سال ۹۶ به ثبت رساند. این صندوق در تمام دوره‌های سال قبل با سوددهی قابل‌توجهی همراه بود؛ به‌طوری‌که این صندوق در عمر ۴۲۶ روزه خود توانسته به بازدهی ۷/ ۶۸ درصدی دست یابد. این صندوق بیش از ۹۶ درصد از پرتفوی خود را به سرمایه‌گذاری در سهام اختصاص داده و حجم سپرده‌های بانکی در آن نیز به حدود ۲ درصد می‌رسد. به این ترتیب سهم سرمایه‌گذاری در اوراق مشارکت و وجه نقد آن در حدود صفر درصد است. مابقی نیز به سایر دارایی‌های این صندوق اختصاص داشته است. در میان سهم صنایع در سبد دارایی‌های صندوق آوای ثروت کیان نیز مشاهده می‌شود که این صندوق بیشترین میزان سرمایه‌گذاری‌های خود را به خرید سهام گروه محصولات شیمیایی اختصاص داده که ۳۸ درصد از پرتفوی این صندوق را تشکیل می‌دهد. استخراج کانه‌های فلزی، فلزات اساسی، خدمات فنی مهندسی و خودرو از دیگر صنایع مورد توجه این صندوق بوده است.

در ادامه دو صندوق مشترک نیکان پارس وپاداش سرمایه توانستند رتبه‌های دوم و سوم برترین صندوق‌های سهامی در سال ۹۶ را به خود اختصاص دهند. به این ترتیب بازدهی دو صندوق مزبور به ترتیب معادل ۴۷ و ۴۲ درصد بود.این در حالی است که بررسی ضعیف‌ترین صندوق‌ها در دوره مزبور نشان از آن دارد که در سال گذشته صندوق یکم سهام گستران شرق با ثبت زیان بیش از ۲۰ درصدی، ضعیف‌ترین عملکرد را در میان دیگر صندوق‌های سهامی به ثبت رسانده است. در ترکیب دارایی این صندوق مشاهده می‌شود که ۸۰ درصد از پرتفوی آن به سرمایه‌گذاری در سهم اختصاص یافته است. همچنین ۵/ ۱۲ درصد نیز به سپرده بانکی اختصاص دارد. فلزات اساسی، خودرو و استخراج کانه‌های فلزی بیشترین سهام گنجانده شده در پرتفوی این صندوق است.

نگاهی به صندوق‌های با درآمد ثابت

صندوق‌های با درآمد ثابت در سال گذشته دستخوش تغییرات زیادی شدند. پس از ابلاغیه بانک مرکزی در شهریور۹۶ مبنی بر تعیین حداکثر سود ۱۵ درصدی برای سپرده‌های بانکی، این صندوق‌ها به‌عنوان «سایه بانک‌ها» شاهد جذب نقدینگی زیادی شدند. این امر بازدهی قابل‌توجهی را برای آنها به دنبال داشت. به‌طوری‌که به دنبال کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی به ۱۵ درصد، اقبال به این صندوق‌ها افزایش یافت. به این ترتیب شاهد ورود نقدینگی جدید و جهش مناسبی در صدور واحدهای جدید این صندوق‌ها بودیم.

 اما این امر تداوم چندانی نداشت و حدود یک ماه بعد دستورالعمل جدیدی برای این نهادها ابلاغ شد. بر این اساس سازمان بورس در نیمه مهرماه طی بخشنامه‌ای اعلام کرد که طبق آن صندوق‌های سرمایه‌گذاری دیگر نمی‌توانند در اوراق خارج از بورس سرمایه‌گذاری کنند. همچنین صندوق‌های با درآمد ثابت از تضمین سود و صندوق‌های سرمایه‌گذاری از تضمین و پیش‌بینی سود منع شدند.

ضمن اینکه حد نصاب جدید سرمایه‌گذاری درخصوص سپرده بانکی و سهام برای آنها تعیین شد. بر این اساس باید اختصاص سبد سهام خود به سپرده‌های بانکی را از ۷۰ درصد به ۵۰ درصد کاهش دهند. در ادامه نیز در آبان ماه دستورالعمل جدید دیگری به این نهادهای مالی اعلام شد. این بار از صدور واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های با درآمد ثابت از طریق شعب بانکی جلوگیری شد. این موضوع عملا صدور واحدها را در شعب بانکی منتفی کرد و باعث توقف روند ورودی نقدینگی به این نهادهای مالی شد.

اما در اسفندماه سیاست‌گذاران برای کنترل نرخ ارز، افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی به ۲۰ درصد را استارت زدند. این موضوع نیز از دیگر موارد تاثیرگذار بر صندوق‌های مزبور بود. در نهایت این صندوق‌ها توانستند سال گذشته را با فراز و نشیب زیادی پشت سر بگذارند. ماحصل آن ثبت میانگین بازدهی ۲۰ درصدی برای این صندوق‌ها بود.

در این میان بیشترین بازدهی به ثبت رسیده مربوط به صندوق سرمایه‌گذاری ارزش آفرین گلرنگ بود که توانست سودی در محدوده ۳۰ درصد را به همراه داشته باشد. در این صندوق ۵/ ۶۵ درصد از سرمایه‌گذاری‌ها به سپرده بانکی و ۲۷ درصد نیز به اوراق مشارک اختصاص دارد. در ادامه نیز صندوق‌های توسعه سرمایه نیکی و امین آشنا ایرانیان قرار گرفتند. این دو صندوق نیز به ترتیب بازدهی ۴/ ۲۷ و ۸/ ۲۵ درصدی را به ثبت رساندند. این در حالی است که صندوق نیکوکاری ورزشی پرسپولیس به‌همراه صندوق مشترک کارگزاری کارآفرین به‌عنوان ضعیف‌ترین صندوق‌های بادرآمد ثابت در سال گذشته شناخته شدند که بازدهی صفر درصدی را داشتند.

صندوق‌های مختلط از دریچه آمار

بررسی روند عملکردی صندوق‌های مختلط در سال ۹۶ نشان از آن دارد که در این نهادهای مالی صندوق مشترک آسمان خاورمیانه با ثبت بازدهی حدود ۲۹ درصدی در فهرست برترین صندوق قرار گرفته است. در ادامه صندوق مشترک پارس با بازدهی ۲۷ درصدی و صندوق تجربه ایرانیان با بازدهی ۲۶ درصدی در رتبه‌های دوم و سوم این فهرست قرار گرفتند. این در حالی است که ضعیف‌ترین عملکرد در سال گذشته مربوط به صندوق مختلط مشترک گنجینه مهر بود که با سود ۵/ ۱۰ درصدی همراه شد.

نگاهی به ETFها

در این میان صندوق‌های قابل معامله نیز توانستند عملکرد مناسبی در سال گذشته بر‌جای گذارند. بر این اساس شاخص ۳۰ شرکت بزرگ فیروزه به‌عنوان برترین صندوق در این حوزه شناخته شد که بازدهی بیش از ۳۴ درصدی را تجربه کرد. صندوق قابل معامله هستی‌بخش آگاه نیز با کسب بازدهی ۳۳ درصدی در رتبه دوم قرار گرفت. صندوق‌های آسمان آرمانی سهام، آرمان سپهر آیندگان و توسعه اندوخته آینده نیز با ثبت بازدهی در محدوده بیش از ۲۷ درصدی در فهرست برترین ETFها در سال ۹۶ قرار گرفتند.

بورس کالا