بررسی روند خرید و فروش معامله‌گران حقیقی در میان صنایع بورسی نشان می‌دهد که گروه فلزات اساسی با بیشترین تقاضا از سوی سهامداران حقیقی روبه‌رو‌ بوده است، به‌طوری‌که تغییر مالکیت حدود ۷ میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی در این گروه به ثبت رسید. در این میان آلومینیوم ایران با بیشترین خالص خرید توسط سهامداران خرد مواجه بوده است. «فایرا» تغییر مالکیت بیش از ۱۱ میلیارد تومانی را در مسیر حقوقی به حقیقی تجربه کرد. در مجموع در این هفته در گروه فلزی (با محوریت فولاد مبارکه اصفهان) خریدهای پرحجمی توسط سهامداران حقیقی شکل گرفت.نمادهای پالایشی نیز از دیگر نمادهای مورد توجه بازیگران بازار در هفته گذشته بود. تغییر مالکیت به ثبت رسیده در این گروه حدود ۴ میلیارد تومان و به نفع حقوقی‌ها بود. با این حال در برخی نمادها از جمله پالایش نفت اصفهان خریدهای قابل توجهی از سوی حقیقی‌ها صورت گرفت. به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «شپنا» به ۵/ ۳ میلیارد تومان رسید. در مقابل نماد پالایش نفت بندرعباس مورد توجه سهامداران حقوقی بود و در نهایت در این نماد جابه‌جایی ۵/ ۴ میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی به ثبت رسید.

در این میان حقوقی‌ها بیشترین خرید را در گروه خودرویی به ثبت رساندند. بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها در گروه خودرویی به بیش از ۱۰میلیارد تومان رسید. بیشترین خرید صورت گرفته در لیدر گروه یعنی ایران خودرو صورت گرفت. به‌طوری که بیش از ۵ میلیارد تومانی نقدینگی از سبد سهامداران خرد «خودرو» به پرتفوی سهامداران عمده این شرکت منتقل شد.در این هفته سهامداران حقوقی خریدهای مناسبی را در گروه محصولات شیمیایی انجام دادند. بر این اساس تغییر مالکیت بیش از ۳/ ۷ میلیارد تومانی در گروه مزبور و در مسیر حقیقی به حقوقی به ثبت رسید. بیشترین حجم خرید در این گروه نیز به پتروشیمی شیراز تعلق داشت. بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «شیراز» به حدود ۳ میلیارد تومان رسید.گروه رایانه‌ای‌ نیز از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران حقوقی در هفته گذشته بود. بیشترین تمرکز حقوقی‌ها در این گروه به نماد «آپ» معطوف بود. خالص تغییر مالکیت به ثبت رسیده در این نماد معادل ۵/ ۲ میلیارد تومان و در مسیر حقیقی به حقوقی بود. بررسی روند روزانه خرید و فروش سهامداران حقیقی و حقوقی بازار در هفته منتهی به پایان ۲۴ آبان ماه حاکی از این است که درتمام روزهای هفته گذشته، حقوقی‌ها توانستند تغییر مالکیت را به نفع خود رقم بزنند.

   توجه سهامداران عمده به گروه‌های کالایی

بورس تهران در حالی نخستین روز کاری هفته را با کاهش ۱۰۲ واحدی شاخص کل آغاز کرد که معامله‌گران حقوقی توانستند با مبادلات پرحجم خود در نمادهای پالایشی و فولادی، کفه ترازو را به سمت خود تغییر دهند. بر این اساس سهامداران، تغییر مالکیت بیش از ۱۰ میلیارد و ۷۰۰میلیون تومانی را از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی سهامداران حقوقی شاهد بودند.بررسی روند این جزئیات نشان می‌دهد سهامداران عمده بیشترین خرید را در نماد پالایشگاه نفت بندرعباس به ثبت رساندند. به‌طوری‌که تغییر مالکیتی در حدود یک میلیارد تومان و در مسیر حقیقی به حقوقی در نماد «شبندر» صورت گرفت. در این روز شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معین ملت اقدام به عرضه بیش از ۸ میلیون سهم پالایش نفت بندرعباس کرد.بیشترین خرید نیز از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر صورت گرفت. به‌طوری‌که این صندوق اقدام به خرید یک میلیون سهم «شبندر» کرد.در مقابل، سهامداران حقیقی تمایل زیادی به خرید سهام دیگر نماد پالایشی یعنی پالایش نفت اصفهان داشتند. بر این اساس حدود ۸۰۰ میلیون تومانی نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقوقی «شپنا» به سبد سهامداران حقیقی این شرکت افزوده شد. در این میان صندوق بازنشستگی کشوری خرید ۵۰ هزار سهم «شپنا» را تجربه کرد.

همان‌طور که گفته شد نمادهای فولادی نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در بازار روز شنبه بودند. در صدر این گروه خرید سهام فولاد مبارکه اصفهان و فولاد کاوه جنوب کیش قرار داشت. بر این اساس در هر دو نماد مزبور حدود ۸۵۰ میلیون تومان به پرتفوی سهامداران عمده منتقل شد.  روز شنبه فعالان تالار شیشه‌ای مجددا شاهد عرضه سنگین سهام «فایرا» از سوی «وتوصا» بودند.«وتوصا» اقدام به عرضه قابل توجه ۷۴ میلیون سهمی «فایرا»کرد.نماد ماشین‌سازی اراک نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران در بازار روز شنبه بود. در حالی شرکت سرمایه‌گذاری سایه‌گسترسرمایه اقدام به عرضه بیش از ۹ میلیون سهم «فاراک» کرد که در مقابل سه سهامدار حقوقی دیگر، خرید این سهم را به ثبت رساندند. بر این اساس ۲ میلیون سهم«فارک»از سوی شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان، یک میلیون سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری سامان فرهنگیان و یک میلیون سهم دیگر توسط شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران اطلس خریداری شد.ملی مس ایران نیز از دیگر نمادهایی بود که با تغییرات قابل‌توجهی همراه شد. در حالی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین‌شهر به‌عنوان سهامدار عمده این شرکت خرید ۵/ ۷۵ میلیون سهم را رقم زد که موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران ۲۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم این نماد را عرضه کرد.

   افزایش فعالیت حقیقی‌ها در روز یکشنبه

روند نزولی حاکم بر بورس تهران در جریان معاملات روز یکشنبه نیز تداوم یافت. در این میان فعالیت قابل‌توجهی از سوی حقیقی‌ها صورت گرفت به‌طوری‌که خریدهای پرحجم آنها سبب شد تا تغییر مالکیت ۷/ ۱ میلیارد تومانی به نفع معامله‌گران حقوقی به‌ثبت برسد.بررسی روند خریدهای صورت‌گرفته از سوی سهامداران خرد بازار حاکی از این است که این گروه بیشترین خرید را در نماد آلومینیوم ایران به ثبت رساندند. بر این اساس تغییر مالکیت سنگین بیش از ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی در نماد «فایرا» و در مسیر حقوقی به حقیقی تشکیل شد. در این میان عرضه سنگین سهام مزبور توسط سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران شکل گرفت. در حالی «وتوصا» در عرضه بلوکی «فایرا» ناموفق بود که تصمیم به عرضه‌های خرد این سهم گرفته است. بر این اساس این شرکت روز یکشنبه نیز حدود ۵۲ میلیون سهم «فایرا» را به فروش رساند. این سهام عرضه‌شده توسط دو سهامدار حقیقی شرکت خریداری شد. این دو سهامدار هر کدام اقدام به خرید ۲۵ میلیون سهم مزبور کردند.

تراکتورسازی ایران نیز از دیگر نمادهای مورد‌توجه سهامداران حقیقی بود. بر این اساس تغییر مالکیت ۸/ ۱ میلیارد تومانی در نماد «تایرا» و در مسیر حقوقی به حقیقی شکل گرفت. در این روز صندوق سرمایه‌گذاری مشترک بورسیران اقدام به خرید ۳۰۰ هزار سهم این شرکت کرد.بررسی روند عرضه و تقاضای به ثبت رسیده از سوی معامله‌گران حقوقی نشان می‌دهد که این گروه توجه خاصی به گروه خودرویی و در صدر آن ایران‌خودرو داشتند. بر این اساس ۸۶ درصد از خریدهای به ثبت رسیده در این نماد یعنی معادل یک میلیارد تومان از سوی حقوقی‌های این نماد به ثبت رسید. به این ترتیب تغییر مالکیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی در نماد «خودرو» و در مسیر حقیقی به حقوقی تشکیل شد.گروه پالایشی و در صدر آن پالایش نفت بندرعباس نیز از دیگر نمادهای مورد‌توجه حقوقی‌ها در این بازار بود؛ در این روز بیش از یک میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهامداران حقیقی «شبندر» به پرتفوی معامله‌گران حقوقی این نماد منتقل شد. در این میان شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معین ملت اقدام به فروش ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار سهم این شرکت کرد. در مقابل حقوقی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین‌شهر خرید سهام مزبور را به ثبت رساند.پتروشیمی شیراز نیز با حجم جابه‌جا‌یی بالغ بر ۱/ ۱ میلیارد تومانی، از دیگر نمادهای مورد‌توجه حقوقی‌ها در بازار روز شنبه بود.

   رصد داد‌وستد‌ها در معاملات روز دوشنبه

بورس تهران معاملات روز دوشنبه را با روندی مثبت پشت‌سر گذاشت. بر این اساس افزایش ۸۷ واحدی در کارنامه شاخص کل بورس به ثبت رسید. در این روز نیز ۲/ ۳ میلیارد تومان از پرتفوی سهامداران حقیقی به سبد سهام حقوقی‌ها منتقل شد. در این شرایط معامله‌گران حقیقی و حقوقی به خرید نمادهای پالایشی توجه خاصی نشان دادند. به این ترتیب حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نقدینگی از پرتفوی معامله‌گران حقوقی «شپنا» به سبد سهام حقیقی‌های این نماد منتقل شد. در این میان شرکت بیمه کوثر به‌عنوان سهامدار ۲/ ۲ درصدی «شپنا»، اقدام به عرضه حدود ۵/ ۸ میلیون سهم مزبور کرد.در معاملات روز دوشنبه ۵ میلیون و ۳۵۰ هزار سهم «شبندر» از سوی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معین ملت عرضه شد. این حقوقی در مجموع ۳ روز ابتدایی هفته ۱۷ میلیون سهم «شبندر» را عرضه کرد. در این میان صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین‌شهر اقدام به جمع‌آوری بخشی از این سهام کرد. ماحصل این جابه‌جا‌یی، ثبت تغییر مالکیت ۷۸۰ هزار سهمی به نفع سهامداران حقوقی بود.

معادن منگنز ایران نیز از دیگر نمادهای مورد‌توجه سهامداران حقیقی در بازار روز دوشنبه بود به‌طوری‌که بیش از یک میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقوقی این نماد به سبد سهامداران حقیقی منتقل شد. در حالی شرکت تکادو به‌عنوان سهامدار عمده و مالک ۹/ ۳۸ درصدی «کمنگنز» اقدام به عرضه بیش از ۲ میلیون سهم کرد که در مقابل شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان به همراه ۵ سهامدار حقیقی بالای یک درصدی این نماد، به خرید سهام مزبور اقدام کردند. در معاملات این روز و در نماد مخابرات ایران نیز عرضه قابل‌توجه ۱۰ میلیون سهمی از سوی سهامدار عمده یعنی شرکت توسعه اعتماد مبین شکل گرفت. بررسی روند خریدهای صورت‌گرفته از سوی سهامداران حقوقی حاکی از این است که این گروه بیشترین خرید را در نماد ماشین‌سازی اراک انجام دادند. بر این اساس حدود ۹۵۰ میلیون تومان نقدینگی در مسیر حقیقی به حقوقی به ثبت رسید. در این میان ۴ سهامدار حقوقی «فاراک» اقدام به خرید سهام مزبور کردند. بیش از ۳/ ۶ میلیون سهم توسط شرکت سرمایه‌گذاری سایه گسترسرمایه خریداری شد. سه سهامدار حقوقی دیگر یعنی شرکت سرمایه‌گذاری سامان فرهنگیان، شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان و شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران اطلس نیز هر‌کدام خرید یک میلیون سهم «فاراک» را تجربه کردند.گروه خودرویی نیز از دیگر صنایع مورد‌توجه حقوقی‌ها در بازار روز دوشنبه بود؛ در این میان پارس‌خودرو با تغییر مالکیتی بالغ بر ۹۰۰ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی مواجه شد. روندی مشابه در نماد ایران‌خودرو با جابه‌جا‌یی بیش از ۲ میلیون سهمی مشاهده شد. سایپا نیز تغییر مالکیتی در حدود یک میلیون سهم را به نفع معامله‌گران حقوقی شاهد بود.

   خریدهای پرحجم حقوقی‌ها در نماد «آپ»

در معاملات روز سه‌شنبه تغییر مالکیت حدود ۲‌میلیارد تومانی از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران حقوقی رقم خورد.بررسی روند خریدهای صورت گرفته از سوی سهامداران حقوقی بازار نشان از آن دارد که این گروه بیشترین خرید را در نماد آسان پرداخت پرشین به ثبت رساندند. بر این اساس تغییر مالکیت ۹۷۰ میلیون تومانی در نماد «آپ» و در مسیر حقیقی به حقوقی تشکیل شد. به این ترتیب ۹۱ درصد از خریدهای به ثبت رسیده در این نماد از سوی سهامداران حقوقی شرکت صورت گرفت.

پالایش نفت بندرعباس نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران حقوقی در بازار سه‌شنبه بود. در این روز بیش از ۶۵۰ میلیون تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران خرد «شبندر» خارج و به پرتفوی سهامداران عمده این شرکت وارد شد. در این میان شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معین ملت به‌عنوان سهامدار حقوقی «شبندر» بر خلاف دیگر روزهای اخیر، اقدام به خرید سهام این شرکت کرد. این حقوقی در این روز حدود ۵۰۰ هزار سهم این پالایشی را به پرتفوی خود افزود.در دیگر نماد پالایشی یعنی پالایش نفت اصفهان شاهد عرضه سهام از سوی سهامدار عمده شرکت بودیم؛ شرکت بیمه کوثر فروش حدود ۲۳/ ۵میلیون سهم «شپنا» را در این روز انجام داد. با تحرک حقیقی‌ها در سمت تقاضا تغییر مالکیت بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی در نماد «شپنا» به نفع سهامداران خرد به ثبت رسید.شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن نیز از دیگر حقوقی‌های فعال در بازار روز سه‌شنبه بود که اقدام به خرید بیش از ۸ میلیون سهم شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند کرد. بر این اساس تغییر مالکیت به ثبت رسیده در «وآتی» حدود ۵۵۰ میلیون تومان و در مسیر حقیقی به حقوقی بود.

در گروه بانکی در حالی نماد بانک انصار شاهد عرضه یک میلیون سهمی از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی آرمان انصاری بود که در مقابل ۵/ ۱ میلیون سهم این بانک از سوی صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت امید انصار جمع‌آوری شد. در نماد بانک ملت صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت به همراه گروه مالی ملت به‌عنوان دو حقوقی فعال «وبملت» در مجموع ۵/ ۱ میلیون سهم این بانک را خریداری کردند.  در نماد گل گهر «وسپه» خرید ۵۰ میلیون سهمی «کگل» را به ثبت رساند.  این در حالی است که در نماد «پترول» شاهد عرضه بسیار سنگین و قابل توجه از سوی حقوقی‌ها بودیم. شرکت مدیریت توسعه سرمایه گروه پتروشیمی ایرانی در جریان معاملات روز سه‌شنبه حدود ۲۰۰ میلیون سهم شرکت «پترول» را به فروش رساند.  در نماد ملی مس ایران نیز شاهد عرضه بیش از ۵ میلیون سهمی از سوی شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان و همچنین فروش ۳۵۰ هزار سهمی از سوی شرکت توسعه و مدیریت سرمایه صبا بودیم. در مقابل سهامداران حقیقی اقدام به خرید سهام این شرکت کردند. در نهایت جابه‌جایی‌ ۶۸۵ میلیون تومانی را در نماد «فملی» و در مسیر حقوقی به حقیقی شاهد بودیم.

   تحرک حقوقی‌ها در سمت خرید

شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات روز چهارشنبه با ثبت افزایش ۶۰ واحدی، سرانجام به کانال ۸۸ هزار واحدی صعود کرد. در این روز نیز همچنان شاهد ثبت خالص تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقوقی بودیم. بر این اساس ۳/ ۳ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقیقی به حقوقی منتقل شد.در این میان بیشترین حجم خرید از سوی معامله‌گران حقوقی در نماد پالایش نفت بندرعباس به ثبت رسید. بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها در این نماد معادل ۲/ ۱ میلیارد تومان بود. صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین‌شهر بیشترین خرید را در این نماد به ثبت رساند.پتروشیمی شیراز نیز با تغییر مالکیتی در محدوده ۱/ ۱ میلیارد تومان از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در این روز بود. در نماد ایران خودرو نیز شاهد ثبت خالص خرید حقوقی‌ها به میزان یک میلیارد تومان بودیم.در مقابل بیشترین تحرک سهامداران خرد بازار در نماد آلومینیوم ایران صورت گرفت. به این ترتیب بیش از ۴ میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقوقی «فایرا» خارج و به سبد سهام حقیقی‌های این شرکت وارد شد. در این میان بیش از ۵۱ میلیون سهم از سوی «وتوصا» عرضه شد.در نماد فولاد مبارکه اصفهان نیز شاهد تحرکات مناسبی از سوی سهامداران حقیقی شرکت بودیم. به این ترتیب خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «فولاد» به بیش از ۷/ ۲ میلیارد تومان رسید.

بورس

بورس