محمد‌امین‌ حنیف‌پور با اشاره به حضور ۱۰۰۷ برند در بازار لبنیات کشور افزود: سهم بازار پگاه ۲۵ درصد از کل بازار لبنیات کشور است و ما تلاش می‌کنیم با استراتژی‌های جدید همچنان قدرت اول صنعت لبنیات کشور باشیم. این در حالی است که مجموع سهم رقبای کوچک که بازار لبنیات را به‌ویژه در شهرهای کوچک در اختیار دارند، حدود ۳۵ درصد است. وی افزود: تولید محصولات پگاه در ۱۷ نقطه کشور قدرت بسیار بالایی را به صنایع شیر ایران می‌دهد که نگرانی از هزینه حمل و توزیع محصولات را کاهش می‌دهد، ضمن اینکه محصولات خاصی نظیر پنیر ورقه‌ای و پنیر پیتزا را به دلیل حاشیه سود بالاتر در برخی کارخانه‌ها تولید می‌کنیم و برای بازار‌سازی این محصولات در سال ۹۶ برنامه‌ریزی گسترده‌ای را انجام دادیم تا سهم بازار را در آنها افزایش دهیم.

معاونت تحقیق و توسعه و تولید صنایع شیر ایران نیز در این نشست با اشاره به توانمندی‌های پگاه در تولید محصولات مختلف گفت: همواره سلامت در تولید سرلوحه تولیدات پگاه بوده است و دریافت ۶۰ مدال سلامت بیانگر اولویت توجه به سلامت جامعه در شرکت صنایع شیر ایران است و ما با استفاده از بهترین تکنولوژی روز دنیابرای حفظ سلامت محصولات نه‌تنها در محصول داخلی بلکه در بازار‌های صادراتی نیز بهره می‌بریم.

مهرنوش امجدی در ادامه با اشاره به تولید شیرخشک نوزاد در صنایع شیر ایران گفت: با گذراندن تمامی مراحل سازمان غذا و دارو استانداردهای مورد‌نیاز برای این محصول بسیار مهم و حساس را دریافت کرده‌ایم تا براین اساس هم محصول شیرخشک نوزاد را در کارخانه شهرکرد که ظرفیت تولید ۲۵ میلیون قوطی را دارد، تولید کنیم و هم اینکه به‌عنوان تامین‌کننده اصلی، مواد اولیه تولید شیرخشک را در اختیار سایر برندهایی که شیر خشک نوزاد تولید می‌کنند، قرار دهیم تا کشور از واردات این مواد پودری بی‌نیاز شود.

رضا محمودیان، معاونت صادرات و بازرگانی صنایع شیر ایران درخصوص بحث صادراتی شرکت پگاه گفت: وقتی در سال ۷۹ اولین محموله صادراتی را با ارزش ۲/ ۵ میلیون دلار به ۵ کشور انجام دادیم، در واقع زمینه‌سازی برای ورود صنعت لبنیات کشور به بازار‌های دیگر را فراهم کردیم و با اقداماتی که طی این سال‌ها انجام شده بستر‌سازی مناسبی انجام شده که تا پایان ۱۰ ماهه امسال بیش از ۷۳۳ میلیون دلار در آمد‌سازی ارزی برای کشور به همراه داشته است. وی افزود: امروز صنعت لبنیات کشور در شرایطی قرار دارد که اگر صادرات این محصولات متوقف شود مقدار زیادی از شیر تولیدی دامداران بلاتکلیف خواهد ماند و صادرات برای چرخه این صنعت نقش ویژه‌ای دارد.

محمودیان با بیان اینکه هیچ‌گاه شرکتی نبودیم که انبار‌محور باشیم، خاطرنشان کرد: استراتژی صنایع شیر ایران این است که ۱۵درصد تولید را به صادرات اختصاص داده است و در حال حاضر به ۱۸ کشور صادرات داریم که در مقایسه با سال گذشته توانستیم ۷کشور را به‌عنوان بازار‌های جدید شناسایی کرده و به آنها وارد شویم. وی با اشاره به اینکه نوع محصولات تولیدی در صنعت لبنیات بسیار حساس است، افزود: استمرار و نفوذ محصول در بازار‌های خارجی به دلیل همین حساسیت‌ها بسیار دشوار است؛ در حالی که ما توانستیم سبد گسترده‌ای از محصولات را شامل ۳۵۰ کد محصول در سال ۹۶ صادر کنیم که در مقایسه با ۲۳۳ محصول سال گذشته افزایش قابل‌توجهی دارد.  محمودیان تاکید کرد: از ۸ شرکت تامین‌کننده اصلی محصولات صادراتی ما ۷ شرکت بورسی هستند و شرکت‌های بورسی صنایع شیر ایران در این‌خصوص نقش محوری دارند. این در حالی است که ما توانستیم با صادرات به روسیه و کشورهای CIS انواع پنیر و محصولات پودری را به این کشورها صادر کنیم که افتخاری برای این مجموعه است.

وی با بیان اینکه امسال ۱۰۰ تن کره به روسیه صادر کردیم، خاطر‌نشان کرد: تا پایان سال صادرات صنایع شیر ایران به ۱۴۰‌میلیون دلار خواهد رسید. در حالی که رقم صادرات شرکت در سال گذشته ۱۱۷ میلیون دلار بود، برنامه ما این است که رقم صادرات کشور را در سال آینده به ۲۰۰ میلیون دلار برسانیم.وی درخصوص تاثیر نوسانات نرخ ارز بر صنایع شیر ایران گفت: صنعت لبنیات به گونه‌ای است که نیاز به واردات برخی مواد اولیه در این صنعت وجود دارد، این در حالی است که تراز صادرات ما همواره ۳ برابر واردات ما بوده است و بر این اساس همواره تاثیر نرخ ارز بر واردات را به دلیل صادرات بیشتر کنترل کرده‌ایم و پیش‌بینی ما این است که با افزایش صادرات، نسبت تراز صادرات در مقابل واردات در سال آینده به ۴ برابر افزایش یابد که حاشیه سود مناسبی را همراه با صادرات ایجاد خواهد کرد.