به گزارش «دنیای‌اقتصاد» سیدابوطالب نجفی، مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت که از دوم بهمن ماه به مدت دو روز در مرکز همایش‌های برج میلاد آغاز به‌کار کرد، با اشاره به فشاری که به بانک‌ها وارد آمده است، گفت: با توجه به تحول‌گرایی که در حال حاضر وارد صنعت پرداخت و نظام بانکی شده و فشارهایی که از سمت فناوران مالی یا فین‌تک‌ها آمده، بانک‌ها باید به سمت پیاده‌سازی «بانکداری باز» حرکت کنند تا فین‌تک‌ها هم بتوانند سرویس‌های بانکی را ترکیب کرده و به مشتریان ارائه دهند. وی افزود: از طرف دیگر بانک‌ها باید با مقررات جدید اتحادیه اروپا برای بانک‌های اروپایی و همچنین مقررات جدید بانک مرکزی ایران، خود را تطبیق دهند. مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک با اشاره به اینکه مشتریان جدید بانکی از نسلی هستند که در فضای دیجیتال متولد شده‌اند و از سویی دنیای دیجیتال نیز دستمایه تغییر و تحول شده، توضیح داد: همین موضوع موجب شده به موسسات مالی فشار وارد شود و از طرفی آنها باید خود را با این تغییرات تطبیق دهند، مشتریان نیز انتظار دارند بانک‌ها بتوانند از این کانال، سرویس‌های خودشان را به آنها برسانند.

نجفی در عین حال بیان کرد: بانک‌ها باید با داده‌هایی که در اختیار دارند تحلیل رفتار مشتری داشته باشند که با تحلیل این داده‌ها بتوانند به مشتریان خودشان سرویس‌ها، پیشنهادها یا بسته‌های جدید ارائه دهند. مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک همچنین عنوان کرد: یکی دیگر از اتفاقات مهم آن است که بانک‌ها باید سرویس‌های خودشان را با سرویس‌های غیربانکی ترکیب کرده و مشتریان را به آن سمت و سو سوق داده و به آنها سرویس دهند که مسیر واقعا دشوار و پیچیده‌ای است، البته انتظار می‌رود در بعضی مواقع مقررات تغییر کرده یا ظرفیت‌سازی در بانک‌ها به‌وجود آید و یا بودجه‌های لازم کنار گذاشته شود. وی اضافه کرد: همه این موارد در کنار سایر اتفاقات مثل ارزهای رمزی یا اینترنت‌اشیا می‌تواند سبب شود بانک‌ها با اختلال یا تحول مضاعف مواجه شوند و اگر بانک‌ها خودشان را با تحولات همراه نکنند، ممکن است از عرصه بانکی خارج شوند و دیگران از صنایعی مثل گوگل جای آنها را بگیرند.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به انتظارات مردم از شبکه بانکی گفت: بخشی به بازار داخلی بانکی ما برمی‌گردد و انتظاراتی که جامعه از بانکداری ما دارد که این انتظارات خیلی پیچیده و دشوار نیست، ولی متاسفانه در شبکه بانکی ما این انتظارات برآورده نمی‌شود. مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک در این‌باره توضیح داد: مردم در مقاطع حساس زندگی انتظار مساعدت از بانک‌ها را دارند و باید بانک‌ها به سراغ مردم بروند، نه اینکه مردم جلوی بانک‌ها صف بکشند.  وی با اشاره به اینکه ۶۸ درصد مردم دنیا تراکنش‌های مالی خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند، گفت: امروزه فشار تحول بر بانک‌ها از سوی بازیگران مختلف مشاهده می‌شود که این تهدیدها وضعیت بازار بانکی را با چالش‌هایی روبه‌رو ساخته است. نجفی با بیان اینکه بانک‌های دنیا از طریق ایمیل یا پیامک برای مشتری‌های خود بسته‌های خاصی را در نظر می‌گیرند، ابراز کرد: اروپا در زمینه مشتری‌مداری براساس سوابق و داده‌هایی که از مشتری خود دارد به نحوه خرید و تراکنش‌های بانکی مشتریان خود دسترسی داشته و بر همین اساس تخفیفاتی را به آنها ارائه می‌کند زیرا دنبال ارائه سرویس‌های جدید و درآمد بیشتر و نهایتا کاهش هزینه‌های خود هستند.