طی معاملات روز گذشته، حدود ۶۷۳ میلیون برگه بهادار به ارزش ۲۷۲ میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس معامله شد. در این میان، حدود ۲۰۰ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش معاملاتی ۱۰۹ میلیارد تومان در بازارهای اول و دوم رقم خورد. حدود ۷۰ درصد جریان نقدینگی دو بازار اول و دوم به معاملات بلوکی در نماد پتروشیمی زاگرس تعلق داشت. در میان تحولات دیروز سهام در این دو بازار، بیشترین افزایش قیمت به ترتیب در نماد معاملاتی شرکت‌های کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان، توسعه و عمران استان کرمان و صنعتی بهپاک به ثبت رسید. از سوی دیگر، بیشترین افت قیمتی در‌ نماد معاملاتی شرکت‌های لیزینگ ایران و شرق، صنعت روی زنگان، تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا مشاهده شد.

دیروز بیشترین اثرگذاری منفی بر شاخص فرابورس به واسطه معاملات منفی در نماد پتروشیمی مارون به ثبت رسید. پتروشیمی مارون بزرگ‌ترین‌ شرکت در میان بنگاه‌های بازار اول و دوم از نظر ارزش بازاری(با داشتن ۲۴ درصد ارزش بازار) است. بنابراین، مبادلاتی با حجم اندک در این نماد تاثیر زیادی بر شاخص کل می‌گذارد. روز گذشته نیز این نماد تاثیر منفی بیش از ۴ واحدی بر شاخص کل بر جای گذاشت. همچنین نماد زاگرس با تاثیر منفی حدود ۲ واحدی بر شاخص کل، در جایگاه دومین نماد موثر بر افت این شاخص قرار گرفت. به‌طور کلی اکثر نمادهای مربوط به گروه محصولات شیمیایی طی روز گذشته با افت قیمت مواجه شدند. افزون بر این، سهام گروه پالایشی و فلزی از جمله «شراز»، «شاوان» و «هرمز» در رتبه‌های بعدی اثرگذار بر افت شاخص قرار گرفتند. همان طور که اشاره شد فضای منفی حاکم بر معاملات سهام و افت قیمت‌ها طی روز گذشته واکنشی به تحولات بازارهای جهانی بوده است.

از «اخزا» و «تسه» چه خبر؟

همزمان با فضای منفی حاکم بر معاملات سهم فرابورسی طی روز گذشته شاهد بهبود نسبی تقاضا در بازار اوراق با درآمد ثابت بودیم. گردش نقدینگی در این بازار نسبت به روز پایانی هفته گذشته حدود ۲۶ درصد افزایش یافت. بخش عمده‌ای از این نقدینگی-۹۳ درصد- به معاملات اوراق خزانه تعلق داشت. با وجود کاهش ارزش کل معاملات فرابورس همچنان در سطح مناسبی قرار دارد. جریان نقدینگی در بازار اوراق با درآمد ثابت طی روز گذشته افت ملایمی را ثبت کرد. روز گذشته بازار اسناد اوراق خزانه روند کم‌نوسانی را طی کرد و بیشتر نمادهای این گروه، تغییرات زیر یک درصد را تجربه کردند. دیروز حدود یک میلیون و ۷۰ هزار ورقه اوراق اسناد خزانه اسلامی در ۶۹۹ نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۹۳ میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین درحالی که قرار بود روز گذشته شاهد عرضه اسناد خزانه اسلامی در نمادهای «اخزا۶۰۲۴»، «اخزا۶۰۳۴» و «اخزا۶۱۳۴» باشیم، ارائه این نمادها به تعویق افتاد. میانگین نرخ سود موثر ۱۷ مرحله از اوراق خزانه که در روز گذشته بین فعالان مبادله شدند، ۱/ ۲۱ درصد به ثبت رسید.

اما دیروز برای تسه‌ها روز متفاوتی بود. روز گذشته اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد چشمگیر ۴‌درصدی به قیمت ۶۵ هزار و ۱۵۷ تومان معامله شدند. به نظر می‌رسد پس از ریزش قابل‌توجه قیمت این اوراق طی هفته گذشته، این بازار به تعادل نسبی رسیده باشد. هفته قبل، قیمت اوراق تسهیلات ضمن تحرک بیشتر معامله‌گران، به‌طور میانگین ۸ درصد کاهش یافت. این در حالی بود که قیمت اوراق تسهیلات عمدتا روند کم نوسان یک درصدی را تا پیش از این تجربه می‌کردند. به نظر می‌رسد افت سنگین قیمت اوراق تسهیلات طی هفته گذشته ناشی از افزایش نرخ سود در بازار پول بوده است که مشوقی برای خروج سرمایه‌گذاران این بازار، افزایش عرضه و در نتیجه ریزش قیمت‌ها بوده است. با وجود این، معاملات اوراق در نخستین روز هفته بهبود نسبی یافت و قیمت‌ها رشد کرد.

قدرت‌نمایی حقوقی‌ها در خرید

از تحولات دیروز در فرابورس، خالص تغییر مالکیت سهام به نام فعالان حقوقی بود. به این ترتیب حدود ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار سهم به ارزش ۲ میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان در پایان معاملات روز گذشته به سبد دارایی حقوقی‌ها اضافه شد. بیشترین خالص خرید فعالان حقوقی نیز در نمادهای «زاگرس» و «حسیر» و «سرچشمه» به ثبت رسید.