این عوامل در نهایت بازدهی ۲/  ۰‌درصدی در کارنامه هفتگی بازار سهام را به ثبت رساند. در این شرایط بررسی روند تغییر مالکیت در هفته گذشته نشان از آن دارد که هر چند معامله‌گران حقوقی‌ به خریدها و روند حمایتی خود ادامه دادند، اما سهامداران خرد نیز در مقایسه با هفته‌ ماقبل کمتر در سمت فروش فعالیت داشتند. در مجموع در هفته منتهی به ۱۸ بهمن ماه جابه‌جایی ۱۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی از سبد معامله‌گران حقیقی به پرتفوی سهامداران حقوقی به ثبت رسید.

بررسی کلی روند تغییر مالکیت

روند تغییر مالکیت صورت گرفته در هفته گذشته نشان می‌دهد که جابه‌جایی‌‌های مزبور در سه روز هفته در مسیر حقیقی به حقوقی قرار داشت و در دو روز دیگر شاهد خالص خرید به نفع سرمایه‌گذاران خرد بازار بودیم. شاخص کل بورس تهران در اولین روز از هفته گذشته با افت ۴۱۵ واحدی مواجه شد و کانال ۹۸ هزار واحدی را از دست داد. در این روز همزمان با تشکیل موجی از فروش در بازار، معامله‌گران حقوقی‌ اقدام به خریدهای بیشتری کردند. رفتار حقوقی‌ها که عمدتا ناشی از خوش‌بینی‌ها نسبت به آینده سهام و جذابیت قیمتی بود، با چاشنی حمایتی هم همراه شد. به این ترتیب در روز شنبه بیشترین تغییر مالکیت هفتگی به نفع حقوقی‌ها به ثبت رسید. به‌طوری‌که در مجموع این روز خالص خرید حقوقی‌ها به ۲۱ میلیارد و ۸۰۰‌میلیون‌تومان رسید.

در حالی روز یکشنبه شاخص کل بورس بعد از تجربه دو هفته متوالی منفی، سرانجام با روندی مثبت همراه شد و توانست افزایش ۸۹ واحدی را به ثبت برساند. در این روز شاهد تداوم برتری معامله‌گران حقوقی بودیم. البته حجم تغییر مالکیت مزبور به مراتب کمتر از روز شنبه بود. به این ترتیب در جریان معاملات روز یکشنبه تغییر مالکیت حدود ۷ میلیارد تومانی از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی معامله‌گران حقوقی صورت گرفت. اما بازار سهام در معاملات روز دوشنبه پس از پشت سر گذاشتن معاملات نسبتا رکودی طی روزهای قبل، توانست معاملاتی به مراتب مطلوب‌تر را شاهد باشد. به این ترتیب شاخص کل با رشد ۲/ ۰ درصدی، موفق به فتح مجدد کانال ۹۸ هزار واحدی شد. در این روز با کاهش فشارهای فروش، شاهد افزایش فعالیت از سوی سهامداران حقوقی بودیم. بر این اساس در جریان معاملات روز دوشنبه تغییر مالکیت ۷/ ۳ میلیارد تومانی را در مسیر پرتفوی حقوقی به حقیقی شاهد بودیم.

این در حالی است که به‌رغم ریزش شدید شاخص بازارهای سهام جهانی، کم‌واکنشی را از سوی معامله‌گران در جریان معاملات روز سه‌شنبه شاهد بودیم. بر این اساس در معاملات روز سه‌شنبه قیمت‌ها افت ملایمی را تجربه کردند و شاخص کل نیز با افت ۱۰۶ واحدی مواجه شد. در این روز کمترین حجم جابه‌جایی‌ها در طول هفته به ثبت رسید. این جابه‌جایی‌ها با حجمی کمتر از یک میلیون تومان (به نفع حقوقی‌ها) دنبال شد. این جابه‌جایی نقدینگی از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی معامله‌گران حقوقی صورت گرفت. در جریان معاملات آخرین روز کاری هفته نیز همزمان با رشد ۴/ ۰ درصدی شاخص کل، شاهد افزایش خرید از سوی معامله‌گران خرد بازار بودیم. بر این اساس جابه‌جایی‌ ۵/ ۶ میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهام حقیقی‌ها به ثبت رسید.

نگاهی به صنایع مورد توجه حقوقی‌ها

بررسی روند صنایع مورد توجه بازار در هفته گذشته (منتهی به ۱۸ بهمن ‌ماه) نشان از آن دارد که گروه فرآورده‌های نفتی یا همان پالایشی‌ها بیشترین تغییر مالکیت‌ به ثبت رسیده توسط حقوقی‌ها بازار را به خود اختصاص داده است. به این ترتیب خالص خرید حقوقی‌ها در گروه مزبور به بیش از ۱۰میلیارد تومان رسید. در این راستا بیشترین خریدهای صورت گرفته به نماد پالایش نفت تهران تعلق داشت. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «شتران» به بیش از ۳ میلیارد تومان رسید. نماد پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت بندرعباس نیز از دیگر نمادهای موردتوجه در این صنعت بودند که با استقبال از سوی حقوقی‌ها همراه شدند. به این ترتیب جابه‌جایی ۷/ ۲ میلیارد تومانی در نماد «شپنا» و ۵/ ۲ میلیارد تومانی در نماد «شبندر» در مسیر حقیقی به حقوقی به ثبت رسید. در ادامه صنایع مورد توجه معامله‌گران حقوقی در هفته گذشته می‌توان به خریدهای صورت گرفته در گروه پتروشیمی اشاره کرد. البته حجم جابه‌جایی‌ها در این گروه به مراتب بسیار کمتر از پالایشی‌ها بود. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در این گروه به حدود ۷/ ۱ میلیارد تومان رسید. در صدر این گروه نیز خرید سهام گسترش نفت و گاز پارسیان قرار داشت که با تغییر مالکیت ۴/ ۳‌میلیارد تومانی دنبال شد. پتروشیمی شازند نیز از دیگر نمادهای مورد توجه در این گروه بود که جابه‌جایی در محدوده ۲ میلیارد تومان را در مسیر حقیقی به حقوقی تجربه کرد.

توجه به «فولاد»

در صدر خریدهای صورت گرفته از سوی سهامداران حقوقی، بیشترین خرید را در نماد فولاد مبارکه اصفهان شاهد بودیم. «فولاد» که در طول هفته گذشته موفق به ثبت بازدهی ۴ درصدی شد، هم از سوی معامله‌گران حقوقی و هم از سوی سهامداران خرد بازار مورد استقبال قرار گرفت. در نهایت حقوقی‌ها توانستند حدود ۸/ ۵ میلیارد تومان نقدینگی را از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی خود منتقل کنند. این در حالی است که در معاملات روز چهارشنبه شاهد خالص خرید ۴/ ۴ میلیارد تومانی در نماد مزبور به نفع معامله‌گران حقیقی بودیم. البته عصر روز چهارشنبه گزارش تعدیل مثبت «فولاد» روی سایت اطلاع‌رسانی کدال منتشر شد که بر‌اساس این گزارش، نماد مزبور امروز متوقف خواهد شد. بر‌اساس گزارش مزبور، «فولاد» با تعدیل مثبت ۲۶‌درصدی، سود هر سهم سال جاری را از ۵۴۶‌ریال به ۶۸۶ ریال افزایش داد. همچنین توانست در دوره ۱۰ ماه نخست سال جاری ۵۷۱‌ریال معادل ۸۳ درصد از بودجه پیش‌بینی شده سال مالی ۹۶ را پوشش دهد.

همچنین هفته گذشته شاهد معاملات بلوکی متعددی در نماد فولاد مبارکه اصفهان بودیم؛ در جریان معاملات روز سه‌شنبه ۷۵/ ۱ درصدی «فولاد» از سوی شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین عرضه شد. این بلوک که معادل ۷۵۰میلیون سهم مزبور بود از سوی شرکت توسعه سرمایه رفاه خریداری شد. ضمن اینکه در معاملات روز چهارشنبه نیز شاهد جابه‌جایی بلوکی مجددی میان این دوسهامدار حقوقی بودیم. به این ترتیب ۵۷۸ میلیون سهم «فولاد» از پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین خارج شد. به این ترتیب درصد مالکیت سرمایه‌گذاری صدر تامین از فولاد در نهایت به ۴۱/ ۵ درصد رسید. در مقابل با افزودن این سهام جدید به پرتفوی شرکت توسعه سرمایه رفاه، این حقوقی سهامدار ۱۶/ ۳ درصدی «فولاد» شناخته شد.

خریدهای قابل‌توجه در «امید»

نماد تامین سرمایه امید نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران حقوقی در هفته گذشته بود. «امید» که در تمامی روزهای هفته در فهرست بیشترین خریدهای معامله‌گران حقوقی قرار گرفت، توانست با تغییر مالکیت حدود ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی در مسیر سبد سهام حقیقی به حقوقی همراه شود. البته در این میان صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی امید ایرانیان نقش مهمی در جمع‌آوری سهام مزبور داشت.

حقیقی‌ها در چه صنایعی فعال بودند

در این میان بررسی خریدهای صورت گرفته از سوی سهامداران خرد بازار نشان از آن دارد که این معامله‌گران بیشترین خرید را در گروه فلزات اساسی به ثبت رساندند. بر این اساس خالص خرید در صنعت مزبور به بیش از ۵ میلیارد تومان رسید. بیشترین استقبال از نماد کالسیمین به عمل آمد. البته در این هفته معامله‌گران حقوقی نیز به خرید سهام «فاسمین» توجه نشان دادند اما در نهایت معاملات به نفع سهامداران خرد پایان یافت. به این ترتیب جابه‌جایی حدود ۵‌میلیارد تومانی را در این نماد و در مسیر پرتفوی حقوقی به حقیقی شاهد بودیم.

ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی نیز با محوریت نماد ایران ترانسفو از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران حقیقی در هفته گذشته بود. بر این اساس در حالی جابه‌جایی بیش از ۲/ ۳ میلیارد تومانی را در این صنعت و در مسیر حقوقی به حقیقی شاهد بودیم که خالص خرید‌های صورت‌گرفته در نماد «بترانس» به بیش از ۶/ ۳ میلیارد تومان رسید. در این میان عرضه سنگین حقوقی شرکت بی‌تاثیر نبود و به خریدهای بیشتر از سوی سهامداران خرد بازار منجر شد. به‌طوری‌که در معاملات روز یکشنبه شرکت صنعت و تجارت آداک اقدام به عرضه ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار سهم «بترانس» کرد و درصد مالکیت خود در این نماد را به ۰۶/ ۲۸درصد رساند.صنعتی آما، هلدینگ خلیج فارس، سرمایه‌‌گذاری‌ صنعت‌ و معدن‌ و گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان نیز از دیگر نمادهای مورد توجه معامله‌گران حقیقی در هفته گذشته بودند. بر این اساس جابه‌جایی ۵/ ۴‌میلیارد تومانی در «کاما»، حدود ۴/ ۳‌میلیارد تومانی در «فارس»، ۵/ ۲ میلیارد تومانی در «وصنعت» و ۲/ ۲ میلیارد تومانی در «پترول» را در مسیر حقوقی به حقیقی شاهد بودیم.

معاملات پرحجم در فلزات اساسی

همان‌طور که گفته شد در جریان معاملات روز شنبه خالص خرید حقوقی‌ها به ۲۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسید. بررسی روند خرید و فروش‌های این روز نشان از آن دارد که سهامداران حقوقی بیشترین تحرک را در گروه فلزات اساسی داشتند. در صدر این گروه نیز خرید سهام کالسیمین قرار داشت. بر این اساس تغییر مالکیتی در محدوده ۵ میلیارد تومان را در نماد مزبور و از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی معامله‌گران حقوقی شاهد بودیم. فولاد مبارکه اصفهان نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در بازار دیروز بود. بر این اساس خالص خریدی معادل ۵/ ۴ میلیارد تومان را در این نماد از سوی معامله‌گران حقوقی شاهد بودیم. همچنین خود نماد فولاد مبارکه در نقش خریدار ظاهر شد و خرید سنگینی را در نماد توسعه معادن و فلزات به ثبت رساند. بر این اساس «فولاد» با خرید بیش از ۲۰۴ میلیون سهم «ومعادن»، درصد مالکیت خود در نماد مزبور را به ۵۱/ ۳۸ درصد افزایش داد و به این ترتیب جایگاه خود به‌عنوان سهامدار عمده را در نماد «ومعادن» تثبیت کرد.

در ادامه حقوقی‌های بازار به خرید سهام هلدینگ خلیج فارس نیز توجه خاصی نشان دادند. به‌طوری‌که بیش از ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان نقدینگی از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی سرمایه‌گذاران حقوقی این شرکت منتقل شد. در نماد گروه دارویی برکت نیز همچنان شاهد تداوم جابه‌جایی‌های بلوکی میان دو سهامدار عمده شرکت بودیم. به این ترتیب شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر به سیاست عرضه خود ادامه داد و روز شنبه نیز حدود ۳۳ میلیون و ۸۰۰ هزار سهم را عرضه کرد. این میزان سهم به پرتفوی شرکت پالایش پارسیان سپهر منتقل شد. در نماد تامین سرمایه امید نیز شاهد جمع آوری سهم توسط صندوق بازارگردانی بودیم. بر این اساس حدود ۴ میلیون سهم «امید» توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی امید ایرانیان خریداری شد. بررسی روند عرضه و تقاضای صورت گرفته از سوی سهامداران خرد بازار نیز نشان از آن دارد که این گروه بیشترین خرید را در نماد گل‌گهر به ثبت رساند. بر این اساس جابه‌جایی بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی در این نماد و در مسیر پرتفوی حقوقی به حقیقی صورت گرفت. ملی مس ایران نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در این بازار بود. به‌طوری‌که ۴۴۰میلیون تومان نقدینگی در این نماد و در مسیر حقوقی به حقیقی‌ منتقل شد. در این میان شرکت سرمایه‌گذاری آتیه اندیشان مس به‌عنوان سهامدار ۲۸/ ۱درصدی «فملی» خرید سنگین ۴۱ میلیون سهمی را در این نماد به ثبت رساند.

کاهش فعالیت حقوقی‌ها در روز یکشنبه

در جریان معاملات روز یکشنبه شاهد تداوم برتری معامله‌گران حقوقی با حجم به مراتب کمتری بودیم. به این ترتیب در جریان معاملات روز یکشنبه تغییر مالکیت حدود ۷ میلیارد تومانی از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی معامله‌گران حقوقی صورت گرفت. در این روز حقوقی‌ها بیشترین خرید را در نماد هلدینگ خلیج فارس به ثبت رساندند. به این ترتیب خالص خرید سهامداران عمده در نماد «فارس» به حدود ۷/ ۳ میلیارد تومان رسید. نماد گل گهر نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران حقوقی در بازار دیروز بود. در این روز ۵/ ۲ میلیارد تومان از سبد سهامداران خرد «کگل» به پرتفوی حقوقی‌های این شرکت منتقل شد. در نماد تامین سرمایه امید نیز شاهد تداوم حمایت صندوق بازارگردانی شرکت بودیم. بر این اساس صندوق سرمایه گذاری بازارگردانی امید ایرانیان مطابق روزهای قبل به خرید سهام مزبور اقدام و حدود ۶ میلیون سهم را جمع آوری کرد. بررسی روند خرید و فروش سهام توسط سهامداران خرد بازار در جریان معاملات روز یکشنبه نشان از آن دارد که این گروه بیشترین خرید را در نماد توسعه معادن و فلزات انجام دادند. به این ترتیب خالص خرید حقیقی‌ها در نماد مزبور به بیش از ۲/ ۳ میلیارد تومان رسید.ایران خودرو نیز با جابه‌جایی ۴/ ۱ میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد بازار در جریان روز یکشنبه بود.

چرخش تغییر مالکیت

سهامداران حقیقی بازار در جریان معاملات روز دوشنبه توانستند مالکیت را با جابه‌جایی ۷/ ۳‌میلیارد تومانی به نفع خود تغییر دهند. در این میان خریدهای پرحجم در نماد ایران ترانسفو، بیشترین نقش را در این روند داشت. در این روز خالص خرید حقیقی‌ها در نماد مزبور به ۴ میلیارد تومان رسید. گل گهر نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد بازار در جریان معاملات روز دوشنبه بود که با خالص خریدی بالغ بر ۲/ ۱‌میلیارد‌تومان دنبال شد. در این میان بیشترین عرضه از سوی بانک قوامین به‌عنوان سهامدار ۴۷/ ۱‌درصدی گل گهر صورت گرفت که با فروش یک میلیون سهمی ادامه یافت. همچنین سهامداران حقوقی بیشترین خرید را در نماد آهنگری تراکتورسازی انجام دادند. بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها در نماد مزبور به حدود ۳ میلیارد تومان رسید. در این میان دو حقوقی شرکت با خریدهای خود، بیشترین نقش را در این جابه‌جایی بر عهده داشتند؛ صندوق سرمایه‌گذاری بادرآمدثابت گنجینه امید ایرانیان و شرکت توسعه و تامین شریف دو حقوقی مزبور بودند. نفت پارس نیز دیگر نماد مورد توجه سهامداران حقوقی در این بازار بود که با جابه‌جایی حدود یک‌میلیارد تومانی روبه‌رو‌ شد.

تغییر مالکیت یک میلیون تومانی

در جریان معاملات روز سه شنبه جابه‌جایی‌ها با حجم بسیار کمی دنبال شد. بر این اساس تغییر مالکیت کمتر از یک میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی صورت گرفت. در این میان بیشترین حجم خرید سهامداران حقوقی به سهام گروه خودرویی و به ویژه ایران خودرو تعلق داشت. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در سهام «خودرو» به بیش از ۳/ ۱میلیارد تومان رسید.  این در حالی است که فولاد مبارکه اصفهان از نمادهای مورد توجه سهامداران خرد بازار بود. در این روز خالص خرید سهامداران حقوقی در این نماد به بیش از ۳/ ۵ میلیارد تومان رسید.

تحرک حقیقی‌ها پایان هفته‌

در جریان روز چهارشنبه نیز شاهد تغییر مالکیت ۵/ ۶ میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی بودیم. در این میان خریدهای پرحجم سهامداران حقیقی در گروه فلزات اساسی، بیشترین نقش را در چرخش تغییر مالکیت به سوی حقیقی‌ها داشت. حقیقی‌ها بیشترین خرید را در نماد فولاد مبارکه اصفهان داشتند. بر این اساس خالص خرید آنها در این نماد به ۴/ ۴ میلیارد تومان رسید. توجه به نماد ملی سرب و روی ایران نیز از دیگر دلایل این برتری بود. به‌طوری‌که جابه‌جایی ۸/ ۲ میلیارد تومانی را در این نماد و در مسیر حقوقی - حقیقی شاهد بودیم.در مقابل حقوقی‌های بازار بیشترین خرید را در نماد ملی مس ایران به ثبت رساندند که با خالص خریدی بالغ بر ۲/ ۱ میلیارد تومان دنبال شد.
 

10-01