جابه‌جایی‌‌های مزبور در بیشتر روزهای هفته در مسیر حقیقی به حقوقی قرار داشت و تنها یک روز شاهد خالص خریدی به نفع سرمایه‌گذاران خرد بازار بودیم. شاخص کل بورس تهران در اولین روز از هفته گذشته با افت ۱۶۶ واحدی مواجه شد. در این روز همزمان با اصلاح قیمت‌ها، سهامداران حقوقی در سمت خرید ظاهر شدند. خالص خرید این گروه از معامله‌گران در جریان معاملات روز شنبه بالغ بر ۸/ ۱۸ میلیارد تومان بود.  روند مزبور در معاملات روز یکشنبه همراه با فضایی آرام و کم‌تحرک، با کاهش ۵۹ واحدی شاخص کل سپری شد. در این شرایط فعالیت بازیگران بازار نیز چندان قابل توجه نبود و در مجموع تغییر مالکیت ۵/ ۲ میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی به ثبت رسید.  در جریان معاملات روز دوشنبه در حالی شاهد تشدید افت شاخص کل بورس بودیم که پس از دو روز فعالیت بالایی از سوی سهامداران خرد بازار به ثبت رسید. به این ترتیب همزمان با ریزش ۳۶۸ واحدی نماگر بازار، خالص خرید حقیقی‌ها به ۵ میلیارد تومان رسید. اما روند مزبور تداوم چندانی نداشت و در روز سه‌شنبه مجدد شاهد فعالیت بیشتر خریداران حقوقی بودیم. بر این اساس ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقیقی به سبد سهام حقوقی‌ها منتقل شد.  در نهایت آخرین روز کاری هفته نیز با خالص خریدی بالغ بر ۵/ ۴ میلیارد تومان توسط حقوقی‌ها دنبال شد. برآیند تغییر مالکیت‌های مزبور در کل هفته منتهی به پایان ۱۱ بهمن ماه، ثبت جابه‌جایی‌ ۳۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی را از پرتفوی سهامداران حقیقی به سبد معامله‌گران حقوقی‌ بازار به دنبال داشت.

نگاهی به صنایع مورد توجه حقوقی‌ها

بررسی روند صنایع مورد توجه بازار در هفته گذشته (منتهی به ۱۳ بهمن ‌ماه) نشان از آن دارد که گروه فرآورده‌های نفتی یا همان پالایشی‌ها بیشترین تغییر مالکیت‌ به ثبت رسیده توسط حقوقی‌های بازار را به خود اختصاص داده است. به این ترتیب، خالص خرید حقوقی‌ها در گروه مزبور به بیش از ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسید. در این راستا بیشترین خریدهای صورت گرفته بر محور دو نماد پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران قرار داشت. به‌طوری‌که در هر کدام از دو نماد مزبور جابه‌جایی‌ حدود ۴ میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی شکل گرفت. پالایش نفت تبریز نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در هفته گذشته بود که با خالص خرید ۳/ ۳ میلیارد تومانی همراه شد. همچنین حقوقی‌ها در هفته مورد گزارش به خرید سهام پالایش نفت بندرعباس نیز توجه نشان داده و خالص خریدی بالغ بر ۶/ ۲ میلیارد تومان را در این نماد رقم زدند.

محصولات شیمیایی نیز از دیگر صنایع مورد توجه حقوقی‌ها در هفته گذشته بودند. بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها در این گروه به حدود ۷ میلیارد تومان رسید. در صدر این گروه نیز خرید سهام پتروشیمی شازند قرار داشت. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در نماد مزبور به بیش از ۲/ ۶ میلیارد تومان رسید. «شاراک» در حالی تمامی روزهای هفته مورد توجه معامله‌گران حقوقی قرار داشت که بیشترین خرید در آن از سوی شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی صورت گرفت. «وبانک» که سهامدار عمده و مالک ۴۳/ ۵۲‌درصدی سهام «شاراک» است در کل روزهای هفته، خریدهای قابل‌توجهی را به ثبت رساند. به این ترتیب، در مجموع بیش از ۲۵ میلیون سهم را به پرتفوی خود افزود.بانک‌ها و دارویی‌ها نیز دو گروه دیگر مورد توجه در هفته گذشته بودند که با حجم قابل‌توجهی از خرید توسط حقوقی‌های بازار روبه‌رو‌ شدند. در هر یک از دو گروه مزبور خالص خرید حقوقی‌ها به بیش از ۵ میلیارد تومان رسید. در این میان خریدهای صورت گرفته در بانک خاورمیانه بیشترین سهم را میان دیگر نمادهای بانکی به خود اختصاص داد. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در «وخاور» معادل ۳ میلیارد تومان بود.البته در دیگر نمادهای بانکی نیز شاهد تحرکات از سوی سهامداران حقوقی بودیم. به‌طوری‌که در نماد بانک ملت دو حقوقی شرکت یعنی گروه مالی ملت و صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت در تمامی روزهای هفته اقدام به خرید سهام این بانک کردند. در مجموع حدود ۶ میلیون سهم «وبملت» از سوی این دو حقوقی جمع‌آوری شد.

روندی مشابه در نماد بانک انصار با خرید از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی آرمان انصاری دنبال شد. این صندوق نیز در مجموع هفته گذشته بیش از ۳ میلیون سهم «وانصار» را خریداری کرد. صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی پست بانک ایران نیز در تمامی روزها خرید سهام «وپست» را به ثبت رساند که این روند در مجموع به بیش از ۶ میلیون سهم رسید.  در میان نمادهای گروه دارویی نیز بیشترین خالص خرید حقوقی را در نماد البرز دارو شاهد بودیم. به این ترتیب ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان نقدینگی در مسیر سهامداران حقیقی به حقوقی «دالبر» جابه‌جا‌ شد. به نظر می‌رسد اخبار منتشر شده پیرامون آغاز پرداخت مطالبات دارویی در خریدهای مزبور بی‌تاثیر نبوده است. ضمن اینکه «دالبر» در عملکرد ۹ ماهه خود، موفق به پوشش ۸۳ درصدی سود هر سهم بودجه خود شد. این شرکت که سود هر سهم سال مالی ۹۶ را ۱۲۹۱ ریال اعلام کرده است، در دوره ۹ ماه نخست سال موفق به سودسازی ۱۰۷۲ ریالی و تحقق ۸۳ درصدی این رقم شد. همچنین «دالبر» اقدام به انتشار گزارش تفسیری مدیریت نیز کرده است.  این در حالی است که در نماد دیگر دارویی یعنی دارویی برکت شاهد جابه‌جایی‌های بلوکی متعدد در تمامی روزهای هفته و میان دو سهامدار مشخص بودیم. به این ترتیب در حالی شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر اقدام به عرضه‌های بلوکی با حجم بیش از ۳۳‌میلیون سهم «برکت» می‌کرد که تمامی این سهام را شرکت پالایش پارسیان سپهر خریداری کرد. به این ترتیب در پایان هفته بیش از ۱۶۵ میلیون سهم (معادل ۸۵/ ۴ درصد کل سهام) «برکت» میان این دو حقوقی جابه‌جا‌ شد. در نهایت درصد مالکیت شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر در سهام مزبور به ۰۸/ ۳‌درصد کاهش یافت. این در حالی است که شرکت پالایش پارسیان سپهر با احتساب خریدهای مزبور، در حال حاضر سهامدار ۹۸/ ۶ درصدی این هلدینگ دارویی است.  همچنین میان دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در هفته گذشته می‌توان به خالص خرید ۸/ ۵ میلیارد تومانی در نماد فولاد مبارکه اصفهان، ۶/ ۵ میلیارد تومانی در نماد تامین سرمایه امید و ۶/ ۲ میلیارد تومانی در نماد ملی مس ایران اشاره کرد.

حقیقی‌ها در چه صنایعی فعال بودند

در این میان بررسی خریدهای صورت گرفته از سوی سهامداران خرد بازار نشان از آن دارد که این معامله‌گران بیشترین خرید را در گروه کانه‌های فلزی به ثبت رساندند. بر این اساس خالص خرید در صنعت مزبور به بیش از ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسید. در این میان بیشترین استقبال از نماد توسعه معادن روی ایران به عمل آمد. به این ترتیب خالص خرید در این نماد به حدود ۶/ ۶ میلیارد تومان رسید.  گروه سرمایه‌گذاری با محوریت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن نیز از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران خرد بازار بود. به این ترتیب در حالی خالص خرید حقیقی‌ها در این گروه به ۲/ ۲‌میلیارد تومان رسید که تغییر مالکیت ۵/ ۲‌میلیارد تومانی را در نماد «وصنعت» و در مسیر حقوقی به حقیقی شاهد بودیم.

بورس