دیروز ناظر بازار سهام نمادهای معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، قند شیرین خراسان، حق تقدم استفاده نشده سرمایه‌گذاری اعتلای البرز، صنایع فولاد آلیاژی یزد، سیمان لار سبزوار را بازگشایی کرد. در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های نفت سپاهان، فولاد هرمزگان جنوب و تولید صنعتی درخشان تهران متوقف شدند. دیروز در بازار خبرهایی از دو عرضه اولیه پیش روی بازار مطرح بود. شرکت تامین سرمایه امید از ۲۵ آذر سال ۹۴ به‌عنوان اولین بنگاه صنعت تامین سرمایه، در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس ثبت شد. جلسه معارفه «امید» از ساعت ۱۴ الی ۱۶ امروز( یکشنبه) در هتل اسپیناس پالاس (واقع در سعادت‌آباد) برگزار می‌شود. در ترکیب سهامداری این شرکت، صندوق کارکنان بانک‌ها با حدود ۳۶ درصد و سه شرکت سرمایه‌گذاری امید، چادرملو و گل‌گهر هر یک با بیش از ۱۷ درصد، از جمله مالکان سهامداران اصلی به‌شمار می‌روند.

معارفه آسیا تک نیز روز دوشنبه برگزار می‌شود. آسیاتک بعد از انتشار اطلاعات ۵ ساله، سود هر سهم سال مالی جاری و عملکرد ۳ ماهه را هم منتشر کرد تا فرآیند تکمیل اطلاعات را طی کند و آماده عرضه اولیه ۱۰ درصدی سهام در روزهای آینده باشد.«آسیاتک» سود هر سهم سال مالی جاری را با سرمایه ۳۰ میلیارد تومانی، ۱۳۴۶ ریال پیش‌بینی و ۱۶ درصد معادل ۲۱۰ ریال را در ۳ ماه اول سال محقق کرد.در گروه رایانه‌ای شاپرک گزارش عملکرد شهریور ماه خود را منتشر کرد. به گزارش بورس‌پرس، جدیدترین گزارش شاپرک حاکی از انجام یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تراکنش الکترونیکی به ارزش ۱۵۳ هزار میلیارد تومان طی شهریورماه سال‌جاری است.  در گروه خودرویی، معاون بازاریابی و فروش سایپا جزئیات فروش مرحله دوم خودروی ساندرو استپ وی را اعلام کرد.رضا تقی‌زاده با هدف اجرای فروش مرحله دوم ساندرو استپ‌وی در سال‌جاری گفت: در دور اول پیش‌فروش این خودرو در سال‌جاری ۷۵۰۰ دستگاه با موعد تحویل آذر و دی‌ماه سال ۹۶ به‌صورت اینترنتی عرضه شد.

وی افزود: سایپا با هدف رضایتمندی و حمایت از هموطنان مرحله دوم پیش‌فروش ساندرو استپ وی را از ساعت ۱۱ روز دوشنبه اول آبان‌ماه، با موعد تحویل بهمن و اسفند سال‌جاری آغاز خواهد کرد.تقی‌زاده تصریح کرد: معاونت فروش و بازاریابی سایپا با هدف جلوگیری از عرضه مجدد و توزیع عادلانه، محدودیت کد ملی را در این طرح اجرا خواهد کرد. بنابراین امکان ثبت‌نام تنها برای مشتریانی فراهم خواهد بود که تاکنون موفق به ثبت‌نام این خودرو نشده‌اند. در این گروه همچنین در دیدار رئیس هیات‌عامل ایدرو و عضو هیات‌مدیره پژو سیتروئن، میزان پیشرفت قرارداد این شرکت فرانسوی با ایران‌خودرو و سایپا بررسی شد. جان کریستوف کمار قائم‌مقام آفریقا و خاورمیانه پژو سیتروئن مشکلات پیش‌رو در فرآیند این همکاری‌ها را ناشی از کمبود منابع مالی برای تامین قطعات و مشکل عدم صدور پروانه تاسیس شرکت مشترک عنوان کرد.

منصور معظمی هم در‌مورد تسریع صدور پروانه تاسیس و تامین منابع مالی قول حمایت داد. در این گروه سایپا با صدور بخشنامه‌ای به نمایندگی‌ها، دستور افزایش قیمت ۷ محصول را صادر کرد. در دیگر تحولات بازار سرمایه ۲۴۰میلیون سهم شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس توسط سازمان خصوصی‌سازی در بورس اوراق بهادار عرضه می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی، تعداد ۲۴۰ میلیون و ۷۰۵ هزار و ۱۷۲ سهم معادل ۹۷/ ۶۸ درصد از سهام شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج‌فارس توسط سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از سوی شرکت احیا گستر هرمز در بورس اوراق بهادار عرضه می‌شود. این میزان سهام به قیمت پایه هر سهم ۴۷۰۱ریال به‌صورت ۲۰درصد نقد و بقیه اقساط روانه میز فروش می‌شود که خریدار باید وجه نقد معامله را طی ۹ روز کاری به حساب خصوصی‌سازی واریز و بقیه را به‌صورت اقساط ۶ ماهه در مدت ۴ سال بپردازد.بلوک ۹۷/ ۶۸ درصدی سهام شرکت حمل‌ونقل‌ بین‌المللی خلیج فارس در حالی توسط کارگزاری بانک شهر روی میز فروش می‌رود که سود اقساط آن ۱۳ درصد اعلام شده است. در گروه فلزی، دیروز ۳ نماد دیگر هم گزارش‌های عملکرد نیمه نخست سال خود را منتشر کردند. نماد فرآوری مواد معدنی با ۴۴درصد تعدیل مثبت، سود هر سهم خود را ۱۳۴تومان اعلام کرد. «فرآور» در نیمه نخست سال ۹۹ تومان از سود خود را محقق کرد.

در این گروه، ملی سرب و روی نیز دیروز با تعدیل منفی ۵ درصدی، سود هر سهم خود را ۱۴۷ ریال پیش‌بینی کرد. این شرکت در ۶ماه نخست سال ۵۹ ریال سود به ازای هر سهم محقق کرد. ملی مس ایران نیز گزارش عملکرد شش ماهه خود را با تعدیل مثبت حدود ۵۰ درصدی سود هر سهم منتهی به اسفند ۹۶ را ۱۸۳ ریال اعلام کرد. این شرکت طی ۶ ماه سال مالی ۹۵ مبلغ ۱۲۳ ریال سود به ازای هر سهم پوشش داده بود. در گروه خودرویی، شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران در نیمه نخست سال مالی ۹۶ مبلغ ۵۲ ریال سود به ازای هر سهم اختصاص داد و به ۶۴ درصد از پیش‌بینی‌هایش رسید.«ختراک» دلیل افزایش سودآوری شرکت را کاهش هزینه‌های مالی و اداری و افزایش مبلغ فروش عنوان کرده است.

در بازار دیروز همچنین صکوک اجاره شرکت گروه مپنا (شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران) که در مهرماه ۱۳۹۲ منتشر شده بود، سررسید شد. مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه با اعلام این خبر افزود: گروه مپنا (سهامی عام) پس از تجربه خود در تامین مالی از طریق انتشار صکوک ۲۰۰۰ میلیارد ریالی در سال ۹۱، مجددا در مهر ماه سال ۱۳۹۲ برای تامین بخشی از سرمایه در گردش خود اقدام به تامین مالی از طریق انتشار صکوک اجاره به مبلغ ۱۹۷۰ میلیارد ریال در بازار سرمایه کرد. غلامرضا ابوترابی افزود: مبلغ اصل اوراق و اجاره‌بهای شانزدهم (آخرین اجاره‌بها) از صکوک مپنا مجموعا به مبلغ حدود ۲۰۷۰ میلیارد ریال توسط شرکت واسط مالی مرداد یکم دریافت و توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب دارندگان این اوراق واریز شد.

در گروه مخابرات، معاون وزیر ارتباطات گفت: بزرگ‌ترین‌ پروژه پرداخت بر خط وجوه محصولات پستی از طریق دستگاه‌های Mpos با همکاری شرکت ملی پست و به پرداخت ملت، رسما آغاز به‌کار کرد. در حاشیه نمایشگاه تلکام ۲۰۱۷ رونمایی از خدمت جدید شرکت ملی پست و به پرداخت ملت در زمینه پرداخت برخط وجوه محصولات پستی از طریق دستگاه‌های Mpos با حضور حسین مهری، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست و محمدعلی ترابیان مدیرعامل شرکت به پرداخت ملت انجام شد. مهری در مراسم رونمایی از این طرح گفت: این طرح از دو سال گذشته به‌صورت پایلوت در شرکت ملی پست ایران آغاز و امروز به‌صورت رسمی از آن رونمایی شد. استفاده از این سیستم موجب می‌شود تا هزینه‌های مربوط به کالا، پست و ارزش افزوده به‌صورت برخط پرداخت شود و عملا یکی از نگرانی‌های شرکت پست در زمینه پرداخت‌های نقدی که مشکلاتی را به همراه خود داشت با استفاده Mpos حل شده است. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس(با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به ۱۸۶میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۳۶میلیارد تومان بالغ شد.

بورس