با توجه به مزایای معامله در بورس کالای ایران، امکان استفاده از این ابزار معاملاتی در حالی برای زعفرانکاران، کشاورزان و سرمایه‌گذاران فراهم شده که معاملات آتی زعفران نگین از تاریخ دوم خرداد امسال آغاز شد که معاملات این نوع قراردادها تا پایان شهریور با راه‌اندازی سه سررسید شهریور، آبان و دی ماه ۹۷ پیگیری شد.بررسی آمار معاملات این قراردادها برای سه دوره تحویلی حاکی از آن است که طی چهار ماه از زمان راه‌اندازی تا پایان شهریور‌ماه سال جاری در مجموع بیش از ۳ میلیون و ۶۵۳ هزار قرارداد آتی زعفران در قالب سه سررسید معاملاتی منعقد شد که انعقاد این تعداد قرارداد ارزش معاملاتی در حدود ۴۰ هزار و ۷۶۸ میلیارد ریال را در بازار مشتقه بورس کالا رقم زده است. به این ترتیب در سررسید معاملاتی زعفران آتی تحویل شهریور ماه قرار گرفت.در سررسید آبان نیز معامله‌گران بیش از ۲ میلیون و ۱۳۴ هزار قرارداد آتی منعقد کردند و ارزشی بیش از ۲۳ هزار و ۴۱ میلیارد و ۲۱۸ میلیون ریال را به ثبت رساندند. ارزش معاملاتی زعفران نگین برای تحویل در دی امسال نیز به رقمی بیش از ۱۰ هزار و ۵۴۷ میلیارد ریال رسید و طی اولین ماه راه‌اندازی این سررسید در شهریور امسال بیش از ۶۸۲ هزار قرارداد از سوی معامله‌گران منعقد شد.

  نگین، پایه قرارداد آتی زعفران

قراردادهای آتی زعفران در بورس کالای ایران روی زعفران رشته‌ای بریده ممتاز نگین تعریف شده است. هر قرارداد آتی که روی یک دارایی راه‌اندازی شود، یک مشخصات قرارداد دارد که حاوی اطلاعات مهم درخصوص قراردادی است که افراد اقدام به معامله آن می‌کنند و ویژگی‌های اصلی قرارداد آتی مد نظر را ذکر می‌کند. در ادامه این مطلب به مهم‌ترین مزایای راه‌اندازی این قراردادها برای فعالان بازار زعفران و کشاورزان می‌پردازیم.

اهرم مالی: یکی از مهم‌ترین مزایای قرارداد آتی برای سرمایه‌گذاران در مقایسه با بازار نقدی وجود اهرم مالی است. معاملات قراردادهای آتی دربرگیرنده ریسک بالایی بوده و به معامله‌گران فرصت به دست آوردن سود زیادی را می‌دهد؛ به این معنی که سرمایه‌گذار با اندکی سرمایه قادر است دارایی زیادی را تحت کنترل خود درآورد و با پرداخت مبلغ ناچیزی از کل ارزش یک کالا وارد یک قرارداد آتی می‌شود.

پوشش ریسک: پوشش ریسک به معنای اتخاذ موقعیتی در بازار است که هدف از آن به حداقل رساندن یا از بین بردن ریسک ناشی از نوسانات و تغییرات قیمت است. در واقع سرمایه‌گذار می‌تواند با ورود به قرارداد آتی، دارایی خود را به قیمتی مشخص در آینده به فروش برساند. در این صورت نوسانات بازار، تاثیری بر قیمت دارایی خریداری‌شده نخواهد داشت و سرمایه‌گذار این دارایی را در زمان آینده، با قیمتی مشخص، به فروش خواهد رساند. با این شرایط کشاورز می‌تواند با ورود به قرارداد آتی زعفران، محصول خود را به قیمتی که مد نظر دارد، در آینده به فروش برساند و با این کار ریسک کاهش قیمت در زمان برداشت محصول را از بین ببرد.

تضمین معاملات: اتاق پایاپای هر بورس نقش مهمی را برای تضمین عملکرد مالی قراردادهای آتی معامله‌شده ایفا می‌کند و به‌عنوان پشتوانه قابل اطمینان برای طرفین معامله است.

قیمت تسویه روزانه: قیمتی است که روزانه برای به‌روزرسانی حساب‌ها توسط بورس محاسبه و اعلام می‌شود و بر اساس این قیمت تسویه سود و زیان معاملات مشتری محاسبه و به حساب وی واریز می‌شود.