مسعود صباغ‌زاده‌ به روند قیمتی زعفران در ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: قیمت زعفران در یک ماه اخیر به دلیل انجام خرید توافقی از سوی سازمان تعاونی روستایی بهبود یافت و اقدام سازمان تعاونی روستایی در خرید توافقی باعث شد تا به تدریج قیمت این محصول نسبت به زمان برداشت رشد خوبی داشته باشد.

وی افزود: به‌طور مثال در حال حاضر قیمت زعفران نگین از ابتدای سال به‌تدریج از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۵ میلیون تومان در هر کیلو به حدود ۶ تا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است که این افزایش قیمت به سود کشاورزان و به دلیل انجام خرید توافقی زعفران از سوی سازمان تعاونی روستایی بوده است. او خاطرنشان کرد: در این میان فروش زعفران‌های خریداری‌شده بسیار مهم است و سازمان تعاونی روستایی باید نقش مهمی در این میان ایفا کند به‌طوری‌که اگر خرید توافقی با مدیریت صادر نشود و به درستی به فروش نرود، افزایش قیمت محصول با تهدید مواجه شده و بازار با افت قیمت روبه‌رو می‌شود. صباغ‌زاده تاکید کرد: برای جلوگیری از افت قیمت باید مدیریت صادرات به بخش خصوصی سپرده شود، زیرا بخش خصوصی بهتر می‌تواند این بخش را مدیریت کند؛ در همین راستا عرضه زعفران از طریق بورس کالا اقدام بسیار خوبی بود و باعث شفافیت قیمت این محصول شد، بنابراین باید بخش خصوصی و صادرکنندگان را تشویق کرد تا از طریق بورس کالا محصول خود را خریداری کرده و صادر کنند. او ادامه داد: کشف قیمت این محصول از طریق عرضه و تقاضا باعث می‌شود که قیمت در بورس مشخص شده و شفاف‌سازی خوبی در قیمت‌گذاری آن ایجاد شود.

وی با بیان اینکه هنوز درخصوص زعفران نتوانستیم محوریتی برای قیمت تعیین کنیم، اظهار کرد: در این میان اگر به شرکت‌های بزرگ خصوصی که از مباشر رسمی خرید توافقی نیز هستند، بیشتر بها داده شود، این شرکت‌ها می‌توانند درخصوص قیمت، نقش مدیریتی بهتری در کنار صادرکنندگان ایفا کنند که این هم به نفع کشاورز و هم به نفع صادرکننده است؛ لذا عرضه و تقاضا باید از کانال تشکل‌های خاصی که آشنا به بازارهای خارجی و داخلی هستند، مدیریت شود تا صادرکننده و کشاورز منتفع شوند.

صباغ‌زاده‌ درخصوص پیش‌بینی روند قیمت زعفران تا پایان سال گفت: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از محصول به‌صورت خرید توافقی صورت گرفته است در حال حاضر تمام نگاه‌ها به نحوه‌ عرضه این محصول از سوی سازمان تعاونی روستایی است لذا تا زمان مشخص نشدن نحوه عرضه، قیمت زعفران در آینده قابل پیش‌بینی نیست. ضمن اینکه با توجه به وجود خشکسالی در کشور، افت تولید پیش‌بینی می‌شود که این افت تولید طبیعتا افزایش قیمت را به دنبال دارد.