محمود نوریان پس از نشست کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و بررسی راه‌های تامین مالی طرح انتقال آب از خلیج فارس گفت: در این جلسه، وزیر نیرو درباره پست‌های برق و برق‌رسانی به ایستگاه‌های طرح انتقال آب، قول مساعد داد تا در این زمینه نهایت همکاری را داشته باشند. از سوی دیگر درباره تامین مالی پروژه نیز وزیر اقتصاد و مدیران عامل بانک‌ها قول دادند نقدینگی این طرح را تامین کنند. نوریان درباره اتمام پروژه و رسیدن آب به چادرملو تصریح کرد: رسیدن آب به چادرملو نیازمند زمانی بیشتر نسبت به گل‌گهر و مس سرچشمه است. با توجه به این موضوع امیدوار هستیم در سال ۹۸ آب به گل‌گهر و در فاز سوم به معدن چادرملو برسد.وی با اشاره به تامین مالی این پروژه بیان کرد: براساس تعهدی که داریم تا امروز از ۱۵۰۰ میلیارد تومان حدود ۹۵۰ میلیارد تومان را تامین کرده‌ایم؛ البته کسری زیادی هم وجود دارد که سهمی از آن برای بانک‌ها مشخص شده که در قالب وام آن را پرداخت کنند. تامین مالی ارزی هم از صندوق توسعه ملی تامین شده است.

نوریان با یادآوری اینکه چادرملو در شرکت انتقال آب، سهم ۳/ ۲۲ درصدی در اختیار دارد، گفت: خوشبختانه تا امروز مشکلی در اجرای پروژه نبوده و کار با سرعت در حال اجراست. مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در پاسخ به این پرسش که اجرای این پروژه تا چه اندازه در نرخ تمام شده محصول تاثیرگذار است، گفت: با توجه به کمبود آب و روند افزایش نرخ آن، اجرای این پروژه به‌طور کامل اقتصادی است و تاثیر منفی بر نرخ تمام‌شده محصولات نخواهد داشت.نوریان در پاسخ به سوالی درخصوص مهم‌ترین چالش‌های توسعه در بخش صنعت سنگ‌آهن و معدنکاری ایران گفت: همان‌طور که بارها اشاره کردم بخش اعظم مشکلات ما داخلی است و انتظار داریم نهادهای دولتی و قانون‌گذاری با درک صحیح مشکلات و شرایط فعلی بخش معدن، برای حل آنها چاره‌اندیشی کنند. وقتی صحبت از اقتصاد مقاومتی می‌شود یعنی باید ملزومات آن را هم فراهم کنیم، نخستین گام تحقق این امر رفع موانع تولید و فراهم کردن زمینه‌های انگیزشی برای سرمایه‌گذاری و حرکت به سمت ارزش‌آفرینی در فعالیت‌های اقتصادی است.

وی تصریح کرد: باید به این نکته توجه کرد که ایجاد ارزش افزوده در هر صنعتی مستلزم شناخت کافی از بازار کسب و کار، برنامه‌ریزی مبتنی بر واقعیات و به‌دور از شعارزدگی و فراهم کردن زیر‌ساخت‌های لازم توسعه است. فعالان بخش معدن هم از این قاعده مستثنی نیستند و الان مهم‌ترین مساله برای فعالان حال حاضر در صنعت سنگ‌آهن و صنایع معدنی برای توسعه بخشیدن به کسب و کار خود برای افزایش بهره‌وری، تامین منابع مالی است، به‌طوری‌که بسیاری از طرح‌ها به‌دلیل نبود و کمبود منابع مالی معطل مانده‌اند.نوریان افزود: سرمایه‌گذاری در هر بخش اقتصادی مستلزم امنیت است تا ریسک آن را کاهش دهد که متاسفانه در بخش معدن چندان توجهی به آن نمی‌شود، چون با نادیده گرفتن حق‌وحقوق بخش خصوصی، باعث متضرر شدن سرمایه‌گذاران این بخش شده است.

هیچ سرمایه‌گذاری بدون شناخت از بازار و فضای کسب و کار یک کشور و انجام بررسی‌های لازم از وضعیت اقتصادی آن کشور، اقدام به سرمایه‌گذاری نمی‌کند.وی گفت: این در شرایطی است که به‌زودی کمبود سنگ آهن به یک چالش جدی برای صنایع وابسته تبدیل می‌شود‌. چرا که در زنجیره تولید فولاد کشور توازنی وجود ندارد. درحالی که دولت برای افق ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تن فولاد را هدف‌گذاری کرده برای تولید این میزان فولاد باید حدود ۱۶۸ میلیون تن سنگ‌آهن ‌خام استخراج و فرآوری شود که در حال حاضر این مقدار ۶۰ میلیون تن است.نوریان تصریح کرد: از طرف دیگر برای ۵۵ میلیون تن فولاد نیازبه ۸۶ میلیون تن کنسانتره آهن است و الان ظرفیت تولید ۴۴ میلیون تن است؛ یعنی تا حدود ۷ سال دیگر میزان تولید سنگ‌آهن باید ۳ برابر شود یا اینکه به واردات آن متکی شویم. نکته مهم‌تر این است که برای دسترسی و بهره‌برداری به منابع جدید سنگ آهن، با فرض شناسایی و اکتشافات و دریافت مجوزهای لازم، حدود ۵ سال زمان نیاز است.

مدیر‌عامل چادرملو با اشاره به اینکه توسعه پایدار اقتصادی نیازمند دور‌اندیشی و تدوین استراتژی است و نباید متاثر از تصمیمات مقطعی و کوتاه‌مدت و بعضا سیاسی باشد، گفت: دولت برای رونق بخشیدن به بخش صنعت راهی جزو واگذاری امور به بخش خصوصی ندارد، مدیریت دولتی در واحدهای صنعتی نه‌تنها موفق نبوده بلکه آسیب‌های بسیاری وارد کرده است و باید تصدیگری دولت بر اقتصاد کاهش یابد. دولت باید توان و سرمایه خود را برای ایجاد زیر‌ساخت‌ها و تدوین برنامه‌های بلند‌مدت توسعه مصروف دارد و بنگاه‌های اقتصادی را به اهلش واگذار کند.وی اظهار امیدواری کرد: با اتخاذ تصمیمات کاربردی و راهگشا در شورای عالی معادن و نیز ستاد فولاد کشور، برخی مشکلات از جمله تعیین تکلیف برخی معادن شناسایی‌شده برای صدور مجوز بهره‌برداری و نیز عدم دخالت دولت در قیمت‌گذاری دستوری سنگ آهن از میان برداشته شود.

نوریان از دیگر مشکلات بهره‌برداران معدنی را نارسایی‌های بخش حمل‌ونقل عنوان کرد و افزود: نزدیک به ۵۰ درصد از مخارج مربوط به بهره‌برداری از موادمعدنی از جمله سنگ آهن مربوط به هزینه حمل و نقل است و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد، بنابراین ناوگان حمل و نقل کشور هم باید همپای توسعه معادن خود را بازسازی کند و با به‌کار‌گیری سیستمی روزآمد، ضمن تامین نیازمعادن، نسبت به کاهش هزینه‌ها هم اقدام کند.وی در پایان با تاکید بر اراده مدیران چادرملو بر تکمیل زنجیره تولید در این شرکت گفت: دو طرح مهم تولیدی در دستور کار داریم که شامل طرح احداث کارخانه گندله‌سازی شماره ۲ با ظرفیت تولید سالانه ۴ میلیون تن و سرمایه‌گذاری ۹ هزار میلیاردریال و همچنین طرح احداث دو واحد نورد به ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۱۰۰ هزارتن با سرمایه‌گذاری ۴ هزار میلیارد ریال و کل سرمایه‌گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال با سهم ارزی ۱۳۱ میلیون یورو است.