افزایش تورم در تخم مرغ

بانک مرکزی گزارش جدید خود از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به ۲۴ آذر ماه را منتشر کرد. نتایج به‌دست آمده از گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد در میان ۱۱ گروه غذایی «لبنیات»، «تخم‌مرغ»، «برنج»، «حبوب»، «میوه‌های تازه»، «سبزی‌های تازه»، «گوشت قرمز»، «گوشت مرغ»، «قند و شکر»، «چای» و «روغن نباتی» متوسط قیمت ۷ گروه غذایی افزایش، یک گروه غذایی کاهش و ۳گروه غذایی نیز بدون تغییر باقی‌مانده است. البته در میان ۷ گروه مواد غذایی که با تورم مثبت همراه بوده‌اند تنها سه گروه تخم‌مرغ، میوه‌های تازه و سبزی‌های تازه تورم بالای یک درصد داشته‌اند. به این ترتیب گروه تخم‌مرغ با تورم ۹/ ۸ درصد بیشترین افزایش قیمت را در هفته مورد بررسی ثبت کرد و هر شانه حدود ۲ کیلویی آن به قیمت متوسط ۱۴ هزار و ۵۸۰ تومان به فروش رسید که افزایش قیمت قابل‌توجهی داشته است. این افزایش قیمت در گروه تخم مرغ به حدی بوده که تورم ماهانه این مواد خوراکی پرمصرف در سبد خانوار را به ۳/ ۱۲ درصد و تورم نقطه به نقطه آن را به بالای ۴۰درصد رسانده است. براساس اخبار منتشر شده، شیوع آنفلوآنزای مرغی در استان‌های آذربایجان‌شرقی، قزوین، البرز، تهران، مازندران و قم سبب معدوم شدن بیش از ۱۱ میلیون مرغ در سه ماه گذشته شده است. بنابراین، یکی از دلایل افزایش قیمت تخم‌مرغ را می‌توان معدوم‌شدن جمعیت زیادی از مرغ‌های تخم‌گذار دانست.

گروه میوه‌های تازه نیز در هفته منتهی به ۲۴ آذرماه تورم ۲/ ۴درصدی را ثبت کرد. این در حالی است که تورم هفتگی گروه میوه‌های تازه در هفته منتهی به ۱۷ آذرماه ۳/ ۱۰ درصد بوده است. به این ترتیب قیمت متوسط اقلام این گروه به نسبت هفته قبل خود، کاهش ۱/ ۶ واحد درصدی داشته و در میان گروه‌های مورد بررسی بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرده است. در این گروه اقلام موز و انار با کاهش تورم مواجه بوده‌اند و به ترتیب ۱/ ۱ درصد و ۷/ ۰ درصد از قیمت متوسط خود را از دست داده‌اند اما سایر اقلام این گروه تورمی بین ۴/ ۰ درصد تا ۴/ ۲۶ درصد را ثبت کرده‌اند. در این گروه، هر کیلو هندوانه به قیمت متوسط ۲ هزار و ۴۲۰ تومان در سطح شهر تهران به فروش رسیده که تورم هفتگی ۴/ ۲۶ درصدی را ثبت کرده است.در گروه سبزی‌های تازه قیمت گوجه‌فرنگی بدون تغییر بوده و قیمت سایر اقلام این گروه بین یک درصد تا ۱/ ۸ درصد رشد داشته‌اند که در مجموع سبب تورم مثبت ۳/ ۲ درصدی در این گروه شده است.

  افزایش قیمت شیرپاستوریزه

بررسی گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی در هفته منتهی به ۲۴ آذرماه نشان می‌دهد که در میان گروه‌های مواد خوراکی که تورم مثبت زیر یک درصد داشته‌اند، گروه‌های چای ۵/ ۰درصد، لبنیات و حبوب ۴/ ۰ درصد و برنج ۳/ ۰ درصد تورم مثبت داشته‌اند. براساس آمارها، گروه لبنیات در هفته مورد بررسی پس از هفت هفته تورم مثبت داشته که به سبب افزایش قیمت شیرپاستوریزه بوده است. براساس این گزارش، قیمت متوسط هر لیتر شیر پاستوریزه در تهران ۲ هزار و ۹۴۰ تومان گزارش شده که تورم هفتگی ۴/ ۱ درصدی را ثبت کرده است. گروه حبوب نیز پس از سه هفته ثابت ماندن قیمت، در هفته مذکور ۴/ ۰ درصد رشد قیمتی را تجربه کرده است. در این گروه نخود ۴/ ۰ درصد کاهش قیمت و سایر اقلام این گروه تورمی بین ۱/ ۰ درصد تا ۸/ ۰ درصد را ثبت کرده‌اند. در گروه برنج نیز تورم این گروه به دلیل تورم هفتگی ۲/ ۳ درصدی برنج وارداتی غیرتایلندی بوده و متوسط قیمت دو گروه برنج داخله درجه یک و برنج داخله درجه دو در هفته مورد بررسی تغییری نداشته است.

  تورم منفی در گوشت مرغ

گزارش بانک مرکزی از اقلام خوراکی در هفته منتهی به ۲۴آذرماه نشان می‌دهد که تنها گروه گوشت مرغ تورم منفی را ثبت کرده است. براساس این گزارش گروه خوراکی پرطرفدار گوشت مرغ با کاهش تورم ۳/ ۳ درصدی مواجه شده، در حالی که قیمت مرغ در هفته‌های گذشته نوسان قیمتی زیادی را تجربه کرده بود. به این ترتیب هر کیلو گوشت مرغ در شهر تهران به قیمت متوسط ۷ هزار و ۳۸۰ تومان رسیده که این کاهش قیمت سبب تورم ماهانه ۲/ ۲ درصدی این گروه خوراکی شده است.

  تثبیت قیمتی در سه گروه خوراکی

براساس آخرین گزارش منتشر شده بانک مرکزی، سه گروه خوراکی روغن، قند و شکر و گوشت قرمز تغییر قیمتی را ثبت نکرده‌اند. بررسی روند قیمتی دو گروه گوشت قرمز و قند و شکر نشان می‌دهد که قیمت این دو گروه مواد غذایی سه هفته است که بدون تغییر بوده، به این ترتیب در گروه گوشت قرمز، هر کیلو گوشت گوسفند با استخوان به قیمت متوسط ۴۶ هزار و ۵۳۰ تومان و هر کیلو گوشت گاو و گوساله بدون استخوان به قیمت متوسط ۴۱ هزار و ۴۲۶ تومان به فروش رسیده که هر دو قلم نسبت به هفته گذشته بدون تغییر بوده است. در گروه قند و شکر نیز هر کیلو قند به قیمت ۳ هزار و ۷۰۰ تومان و هر کیلو شکر به قیمت ۳ هزار و ۱۲۰ تومان بوده که به نسبت هفته گذشته تغییر قیمتی نداشته‌اند.تورم گروه روغن نباتی از هفته منتهی به ۱۴ مهرماه تا آخرین گزاررش بانک مرکزی (۱۰ هفته) بدون تغییر بوده است. در این گروه قیمت هر حلب ۵ کیلویی روغن نباتی جامد در قیمت متوسط ۲۵ هزار و ۱۲۰ تومان و قیمت هر لیتر روغن نباتی مایع در قیمت متوسط ۵ هزار و ۲۴۰ تومان ثابت مانده است.

بانک و بیمه