رشد کمی یا کیفی؟

 به‌وضوح مشاهده خواهید کرد درحالی که سایر عرصه‌ها در این مدت رشد حداقل دو الی سه برابری داشته‌اند، اما سرمایه‌گذاران در بازار سهام پس از گذشت بیش از ۶ ماه تازه موفق به جبران ضرر و زیان قبلی خود شده‌اند. به این ترتیب بورس هنوز هم  از سایر عرصه‌ها عقب است و باید بسیار بیش از اینها به رشد خود ادامه دهد تا به سایر بازارهای موازی مانند دلار و طلا و مسکن و ... برسد. اینکه آیا بازار چقدر باید به رشد خود ادامه دهد تا این عقب ماندگی جبران شود، سوال دشواری است اما به نظر می‌رسد حداقل انتظار رشد ۳۰ درصدی برای شاخص بورس چندان دور از ذهن نباشد. به‌طور کلی رشد بازار سهام همواره می‌تواند متاثر از یکی از دو علت فوق باشد؛ ۱-رونق اقتصادی ۲- تورم.

این دو عامل می‌توانند هرکدام به نوبه خود موجب مثبت شدن بورس و رشد قیمت‌ها بشوند. آنچه امروز در بازار شاهدیم، قطعا از نوع اول نیست. مسلما نمی‌توان پذیرفت که این رونق و شکوه اقتصادی است که موجب رشد سودآوری شرکت‌ها و افزایش قیمت سهام در بازار سهام شده است! آنچه که امروز موجب رشد قیمت سهام شده، صرفا تورم شدیدی بوده که در سال گذشته در نرخ ارز و سایر عرصه‌ها تجربه کرده‌ایم و اکنون که نوبت به بورس رسیده، قیمت سهام درحال تعدیل و دستیابی به ارزش جایگزینی جدید است.

سوال دیگر این است که آیا رونق فعلی بازار به دلیل جذب نقدینگی سرگردان از بیرون بورس بوده یا این نقدینگی سنتی در درون بازار است که درحال چرخش از یک سهم یا صنعت به سمت سهم و صنعت دیگر است؟ یکی از ساده‌ترین جواب‌ها این است که به اسامی شرکت‌ها و صنایعی نگاه کنیم که این روزها مورد اقبال قرار گرفته‌اند؟ تجربه نشان داده که پول‌های خارج از بورس هر زمان که به سمت بازار سهام هجوم می‌آورند، اغلب جذب صنایعی می‌شوند که برای اذهان غیربورسی آشنا باشند که برجسته‌ترین آنها صنایع بانکی و خودرویی هستند. مردم غیربورسی معمولا با اسامی شرکت‌های خودروسازی همچون ایران‌خودرو، سایپا، زامیاد، پارس خودرو و ... به خوبی آشنا هستند و هنگامی‌که قصد خرید سهام داشته باشند به سادگی جذب این اسامی خواهند شد. همچنین سهام گروه بانکی مانند بانک ملت، بانک تجارت، بانک صادرات، بانک خاورمیانه و ... معمولا جزو آشناترین و مورداقبال‌ترین اسامی برای غیربورسی‌ها هستند.

بنابراین مشاهده وضعیت صنایع پراقبال در روزهای اخیر مشخص می‌کند، آنچه هم‌اکنون شاهد آن هستیم هدایت سرمایه‌های بیرونی به درون بورس است. سرمایه‌هایی که احتمالا پیش از این در بازارهای موازی همچون دلار، سکه، طلا و مسکن ذخیره شده بودند و امروز درحال خروج از آن عرصه‌ها و ورود به بازار سهام هستند. کاهش جذابیت نرخ دلار نیز به این امر دامن زده است. باتوجه به آنچه گفته شد پیش‌بینی می‌شود روند مثبت فعلی بتواند حداقل تا اواخر فصل بهار ادامه یابد و شاخص بورس بتواند در این مدت بدون مشکل خاصی به سقف ۲۵۰ الی ۲۶۰ هزار واحد برسد. برگزاری مجامع شرکت‌ها در فصل‌های بهار و تابستان نیز می‌تواند به رونق بورس در این مدت کمک کند.