جعبه‌های جادویی دوست‌داشتنی

ندا لهردی

سال‌ها است که ما را به میهمانی تصاویر می‌برند؛ از زمان سیاه و سفیدهای بزرگ زندانی در کمدهای چوبی که خاطرات روزهای کودکی را در دلشان جا داده‌اند تا ورود جعبه‌های جادویی خوش آب‌و‌رنگ این روزها.

میزبان تصاویر واقعی و غیرواقعی بالاخره توانست توجه کوچک‌ترها و بزرگ‌ترها را به خودش جلب کرده و دقایقی بر جای خود میخکوبشان کند تا آنجا که گابریل لامب شاعر و ترانه‌سرا می‌گوید: «اختراع تلویزیون باعث شد که بی‌سوادان هم عینکی شوند.»

نسل قبلی تلویزیون‌های رنگی با شیشه‌های محدبشان هر چند بینندگان خود را مجبور به نشستن رو به روی صفحه تلویزیون می‌کردند، اما هنوز مشتریان خاص خودشان را دارند.

این تلویزیون‌ها این روزها معمولا میهمان اتاق بچه‌ها و ورودی‌های مختلف دستگاه‌ها و کنسول‌های بازی هستند.

با این همه اما در حال حاضر بازار در دست تلویزیون‌های CRT، پلاسما و LCD است؛ نسل جدید جعبه‌های جادویی که با ویژگی‌های متفاوتشان نظر کاربران مختلف را تامین می‌کنند.

CTR (فلترون)های آنالوگ اما پرطرفدار

رویای دیدن تصاویر رنگی روی صفحه‌های تخت و مسطح با ورود تلویزیون‌های CTR رنگ واقعیت به خودش گرفت.

این تکنولوژی اولین بار به وسیله شرکت کره‌ای LG به تولید انبوه رسید و از آنجا که اولین محصولات از این سری FLATRON نام گرفتند، تلویزیون‌های مسطح به همین نام معروف شدند.

هر چند CTRها از یک تکنولوژی جدید و پرطرفدار بهره می‌برند اما همچنان در گروه تلویزیون‌های آنالوگ قرار می‌گیرند. هر چه باشد این تلویزیون‌ها مثل هم خانواده‌های قدیمی‌شان لامپ تصویر دارند. با این حال، بخش بزرگی از خرید و فروش‌های بازار تلویزیون در اختیار CRTها قرار دارد تا جایی که به گفته فعالان این بازار، تلویزیون‌های CRT بعد از LCDها بیشترین سهم معاملات بازار را در دست دارند. این در حالی است که این محصولات در روزهای اول ورودشان به بازار به خاطر وضوح تصویر بالا با قیمت‌های گرانی خرید و فروش می‌شدند.

این روزها اما، CRTها با اندازه‌های ۲۱، ۲۵، ۲۹ و ۳۴ اینچ بیشتر از بقیه طرفدار دارند. قیمت تلویزیون‌های معروف به فلترون در اندازه ۲۱ اینچ که بیشتر خرید و فروش می‌شود از ۱۸۰ تا ۴۰۰هزار تومان متغیر است. اما مسلما با بزرگ‌تر شدن اندازه نمایشگرها به رقم قیمت‌ها هم اضافه می‌شود.

به طور کلی اما فعالان بازار معتقدند در بازار تلویزیون‌های صفحه مسطح ارزان‌ترین‌ها را باید در میان مدل‌های تولیدی شرکت LG جست‌وجو کنید و در مقابل گران‌ترها متعلق به محصولات دو شرکت Sony و Panasonic هستند.

پلاسما، اولین نسل تلویزیون‌های دیجیتال

پلاسماها در واقع نام انقلابی‌های صنعت تلویزیون را بر پیشانی دارند. هرچه باشد تلویزیون‌های پلاسما به عنوان اولین نسل از تلویزیون‌های دیجیتالی، با ورودشان به بازار آنالوگ‌ها را مغلوب کردند.

در حقیقت پلاسماها با استفاده از ظرفیت بالای سلول‌های تصویری (پیکسل) تصویری واقعی را به وجود می‌آورند. این تلویزیون‌ها از دو لایه شیشه‌ای تشکیل شده‌اند که بین این لایه‌ها با پلاسمای مایع پر شده است. این پلاسما با ایجاد ولت زیاد و تولید اشعه‌ماورای‌بنفش تصویری با کیفیت بالا را به نمایش می‌گذارد.

بینندگان تلویزیون‌های پلاسما در واقع اولین افرادی هستند که می‌توانند تصاویر دلخواهشان را با زاویه دید ۱۸۰ درجه تماشا کنند.

به این ترتیب با داشتن یک تلویزیون پلاسما در هر نقطه اتاق یا سالن که قرار داشته باشید به راحتی می‌توانید یک تصویر با کیفیت را ببینید. از طرفی ویژگی دیگر این تلویزیون‌ها کنترل خودکار میزان روشنایی صفحه نمایشگر است که با روشن‌تر کردن تصاویر در محیط تاریک و پخش تصاویر با نور کمتر در محیط‌های پرنور از خستگی چشم بینندگانش جلوگیری می‌کند.

در مقابل اما با تمام این امتیازها، تلویزیون‌های پلاسما یک مشکل اساسی دارند و آن میزان قابل توجه برق مصرفی آنها است. این مشکل بعد از مدتی بازار پلاسماها را دچار رکود کرد تا آنجا که دو شرکت بزرگ تولیدکننده این محصولات یعنی Samsung و Sony ترجیح را به توقف تولید پلاسما دادند.

به این ترتیب در‌حال‌حاضر پلاسماهای موجود در بازار به طور عمده محدود به تولیدات Panasonic و LG و البته محصولات باقیمانده از تولید گذشته شرکت‌های Sony و Samsung هستند. در واقع ارقام نجومی قبض برق کاربران پلاسما، عامل رکود بازار این محصولات شده است.

با این حال این تلویزیون‌ها که در اندازه‌های ۴۰ و ۴۲ اینچ بیشتر مورد تقاضای کاربران هستند از حدود قیمت ۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان به بالا خرید و فروش می‌شوند.

به صورت کلی شرکت LG ارزان‌ترین پلاسماهای بازار را تولید می‌کند و محصولات گران‌تر را می‌توان در میان مدل‌های مختلف Panasonic پیدا کرد.

LCDهای پرفروش

نمایشگر‌های پرطرفدار این روز‌ها در حقیقت جزو جدیدترین تکنولوژی‌های صنعت تولید تلویزیون هستند.

LCDها در واقع به شکل کاملا متفاوتی نسبت به دیگر تلویزیون‌ها عمل می‌کنند. در تلویزیون LCD یک ماده رسانای شفاف روی یک طرح شیشه‌ای قرار گرفته و یک لایه دیگر روی آن را می‌پوشاند. بعد از این لایه، دومین لایه رسانا روی لایه‌های دیگر قرار می‌گیرد. با روشن شدن LCD یک میدان الکتریکی بین دو لایه ایجاد شده،‌ تصویر نورانی شده و در نهایت یک تصویر بسیار شفاف به وجود می‌آید. به این ترتیب LCD‌ها به منبع نور (لامپ تصویر) نیاز نداشته و سرعت واکنش تصویر در آنها بسیار بالا است. امتیاز‌های دیگر LCD مربوط به مصرف بسیار کم برق و عدم انتشار اشعه‌های مضر برای چشم انسان است.

در مقابل اما مهم‌ترین مشکل LCDها عمر کوتاه آنها است، چون تلویزیون‌های LCD به طور متوسط ۱۶هزار ساعت عمر می‌کنند در حالی که میانگین عمر تلویزیون‌های دیگر به ۳۰هزار ساعت هم می‌رسد. اندازه تلویزیون‌های LCD از ۳۲ اینچ شروع می‌شود اما اندازه‌های ۴۰، ۴۶ و ۵۲ اینچ طرفداران بیشتری دارند.

قیمت پرطرفدارترین اندازه‌های LCD یعنی ۴۰، ۴۶ و ۵۲ اینچ به ترتیب از ۲میلیون و ۳۰۰هزار تومان تا ۳میلیون و ۷۰۰هزار تومان، از ۳میلیون و ۳۰۰هزار تومان تا ۴میلیون و ۸۰۰هزار تومان و از ۷میلیون و ۵۰۰هزار تومان به بالا نوسان دارند.

اما به‌ طور‌ کلی LCDها پرفروش‌ترین‌های بازار تلویزیون هستند و در این میان ارزان‌ترین‌ها و گران‌‌ترین‌های به ترتیب در مدل‌های تولیدی LG و Sony خرید و فروش می‌شوند.

با این حال لازم است بدانید LCDها برای نصب روی دیوار به پایه‌هایی نیاز دارند که توسط بعضی شرکت‌ها و برای تبلیغ به صورت رایگان نصب می‌شوند. اما قیمت این پایه‌ها از ۱۶۰هزار تومان برای پایه‌های طرح فابریک تا ۲۹۰هزار تومان با برچسب برند اصلی متغیر است. برای نصب این پایه‌ها هم معمولا باید از ۲۰ تا ۳۰هزار تومان بپردازید.

نسل‌های آینده

هر روز خبرهای جدیدی از صنعت تلویزیون به گوش می‌رسد، خبرهایی که نشان از ورود تکنولوژی‌های جدیدتر در عرصه تولید جعبه‌های جادویی دارند.

بعد از تلویزیون‌های HD (با وضوح تصویر بالا) که در حقیقت آخرین تکنولوژی در صنعت تلویزیون هستند. این روزها اخبار حاکی از توافق هفت شرکت LG، ماتسوشیتا (سازنده تلویزیون‌های NECا)ا، Panasonic،Samsung Sony، Toshiba و SiBEAM که به صورت تخصصی در زمینه تکنولوژی‌های بی‌سیم فعالیت می‌کند، برای تولید تلویزیون‌های بی‌سیم دارند که قرار است این تلویزیون‌ها در سال ۲۰۰۸ به بازار بیایند.

از طرفی محققان بسیاری رویای ساخت تلویزیون‌های لیزری را در سر دارند، تلویزیون‌هایی که با نمایش بهتر رنگ‌ها و کاهش ۷۵ درصدی مصرف نیروی برق، قیمت ارزان‌تری هم نسبت به دیگر تلویزیون‌ها دارند.