واکنش‌ کشورهای مختلف جهان به تصویب قطعنامه آتش‌بس غزه

پس از گذشت ۹ماه از جنگ غزه، سرانجام قطعنامه آتش‌بس پیشنهادی آمریکا بدون مخالفتی در شورای امنیت تصویب شد. حماس ضمن استقبال از قطعنامه خواستار تحقق شروط آتش بس وخروج اشغالگران از غزه شد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد شامگاه دوشنبه قطعنامه ارائه شده از سوی آمریکا را که خواستار آتش‌بس در غزه و مبادله اسرا بین اسرائیل و حماس بود، بدون مخالفی تصویب کرد.

خبر مرتبط
فوری/تصویب قطعنامه آمریکا برای آتش بس در غزه در شورای امنیت

قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای برقراری آتش بس در غزه در نشست شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد.

پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا با ۱۴ رأی مثبت و یک رأی ممتنع (روسیه) برای «نجات اسرائیل» در نوار غزه در نشست امروز شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد.

در همین ارتباط، کشورهای مختلف جهان به قطعنامه الزام آور شورای امنیت برای توقف جنگ در غزه واکنش نشان دادند.

 

استقبال حماس از تصویب پیش‌نویس قطعطنامه آتش‌بس در شورای امنیت

جنبش مقاومت اسلامی حماس طی بیانیه‌ای اعلام کرد از قطعنامه تصویب شده در شورای امنیت که متضمن آتش‌بس دائم در غزه، خروج کامل نیروهای اشغالگر از این باریکه، مبادله اسرا، بازسازی غزه و بازگشت فلسطینیان به محل زندگی خود و مخالفت با هرگونه تغییر جمعیتی یا کاهش مساحت نوار غزه و ورود کمک‌های بشردوستانه به این باریکه است، استقبال می‌کند.

 

جنبش جهاد اسلامی: از قطعنامه استقبال می‌کنیم

طی بیانیه‌ای اعلام کرد که از قطعنامه تصویب شده آتش بس در شورای امنیت که متضمن آتش بس دائمی در نوار غزه و خروج کامل اشغالگران از نوار غزه باشد، استقبال می‌کند. در بیانیه جهاد اسلامی آمده است که «گزینه مقاومت تنها راه حل برای تحمیل شروط مقاومت فلسطین ضد اشغالگران و تن دادن آنان به خواسته‌های ملت و مقاومت فلسطین است.»

 

‌وزارت خارجه مصر نیز از قطعنامه استقبال کرد

وزارت خارجه مصر طی بیانیه‌ای با استقبال از قطعنامه تصویب شده در شورای امنیت خواستار آتش بس دائمی و فراگیر در نوار غزه شد.

 

استقبال اتحادیه اروپا از پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به تصویب قطعنامه آتش بس در غزه تاکید کرد: از طرح پیشنهادی رئیس جمهور آمریکا برای توقف جنگ در غزه استقبال می‌کنیم و هر دو طرف را به قبول و اجرای آن فرامی‌خوانیم.

 

نماینده انگلیس: باید آزادی همه "گروگان"ها و توقف جنگ را تضمین کنیم

نماینده انگلیس در شورای امنیت در ادعایی با اشاره به وضعیت فاجعه بار انسانی در غزه گفت: اوضاع در غزه فاجعه‌بار است و ما همه طرف‌ها را به حرکت به سمت صلح دائم که متضمن امنیت و ثبات در منطقه باشد، دعوت می‌کنیم.

 

استقبال تشکیلات خودگردان از تصویب قطعنامه آتش‌بس در غزه در شورای امنیت

نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در مواضعی از تصویب پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت در مورد آتش‌بس و مبادله اسرا استقبال کرد و گفت ما از هر طرحی که به توقف فوری جنگ در غزه و حفظ وحدت و یکپارچگی اراضی فلسطینی منجر شود، استقبال می‌کنیم.

نماینده الجزایر: اشغال فلسطین باید پایان یابد / از خواسته‌های مشروع فلسطینیان حمایت می‌کنیم

نماینده الجزایر در شورای امنیت در سخنانی با استقبال از قطعنامه آتش بس در نوار غزه اعلام کرد که از خواسته‌های مشروع و عادلانه ملت فلسطین حمایت می‌کنیم.

 

واکنش رژیم صهیونیستی به تصویب قطعنامه پیشنهادی آتش‌بس در غزه

نماینده رژیم صهیونیستی در شورای امنیت در واکنش به تصویب قطعنامه آتش بس در شورای امنیت ضمن مخالفت با آتش بس در غزه بار دیگر بر اعمال فشار برای بازگرداندن اسرای صهیونیست نزد غزه و نابودی توان نظامی حماس در غزه به رغم تصویب آتش بس در شورای امنیت تاکید کرد.

سفیر این رژیم در شورای امنیت ملل متحد ادعا کرد: اسرائیل هرگز به میز مذاکرات آتش بس بازنخواهد گشت، زیرا حماس ممکن است از آن برای «وقت کشی» استفاده کند.

گفتنی است که پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا با ۱۴ رأی مثبت و یک رأی ممتنع (روسیه) برای «نجات اسرائیل» در نوار غزه در نشست امروز (دوشنبه) شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.