5PLچیست؟ و چگونه شما را به موفق ترین تاجر یک صنعت تبدیل میکند؟

رپرتاژ آگهیatramehr.com : 5PL یا طرف پنجم لجستیک به عنوان یک مرجع، تمامی خدمات لازم را به شکل یک بازارگاه آنلاین لجستیک بین المللی و شبکه همکاری های لجستیکی فراهم میکند. به جرات میتوان گفت زمانی که یک تاجر به عنوان مشتری خدمات حمل و نقل، ترخیص کالا و ... ، تصمیم به استفاده از خدمات 5PL میگیرد، به سرعت گوی سبقت را از رقبای خود در زمینه های ارائه قیمت پایین تر محصولات به بازار هدف، حاشیه سود بالاتر، سرعت در رساندن محصول مورد تقاضای بازار و ... از رقیبان خود خواهد ربود.

 عاقبت تاجری که دیر متوجه شد 5PL چه بود و چه کرد

اجازه دهید با رسم شکل و ارائه یک مثال واقعی ادعای بالا را مورد بررسی قرار دهیم.

چندی پیش با دو تن از تجار که در بازار قطعات الکترونیکی مشغول به کار بودند و از قدیم الایام دوست و رقیب تجاری یکدیگر بودند مصاحبه ای ترتیب دادیم. این دو تاجر در یک مهمانی شام دوستانه حاضر بودند که یکی از بازاریابان سامانه لجستیک آترامهر (این سامانه تنها ارائه دهنده خدمات 5PL است) فرصت را غنیمت شمرده و شروع به صحبت در خصوص خدمات ارائه شده در این سامانه کرد. هر دو تاجر و رقیب دیرینه با یک پیشنهاد مشترک مواجه شده بودند.

بازاریاب از آنها درخواست کرده بود به جای تماس گرفتن با دو یا چند شرکت حمل و نقل دریایی، جاده ای، ریلی، هوایی و یا ترخیص کاران و ... با صرف زمان 3 الی 4 دقیقه ای، یک مناقصه آنلاین و سریع خدمات لجستیک در سامانه atramehr ثبت کرده و از تمامی بازار لجستیک بین الملل ایران قیمت بگیرند.

بازاریاب عنوان کرد در صورتی که مناقصه مذکور را در سامانه ثبت کنند نه تنها شرکت های لجستیک بین المللی در یک رقابت شدید قیمتی و کیفیتی قرار خواهند گرفت، و تاجر میتواند بالاترین کیفیت را با مناسب ترین قیمت ممکن دریافت کند، بلکه این شرکت های حمل و نقل کالا، ترخیص کاران و ... در قالب قیمت دهی و شرکت در مناقصه مشاوره خوبی به تاجر خواهند داد.

پیشنهاد وسوسه برانگیزی بود. اما دو تاجر رویکردهای متفاوتی به این پیشنهاد داشتند. تصمیمات متفاوت این دو بازرگان، قصه ای با عنوان: "عاقبت تاجری که دیر متوجه شد 5PL چه بود و چه کرد" را به ذهنم تداعی کرد.


عاقبت تاجری که دیر متوجه شد 5PL چه بود و چه کر

 ارزان ترین و سریع ترین خدمات حمل و نقل دریایی، هوایی، زمینی، ترخیص کالا، بازرسی کالا و...

بگذارید نامی مستعار برای دو تاجر مان انتخاب کنیم: تاجر سنتی، تاجر دور اندیش.

آن شب بعد از مهمانی شام، گفتگوی مفصلی میان دو تاجر شکل گرفت و تاجر سنتی به تاجر دور اندیش گفت به نظرم این چیزها در ایران جواب نمیدهد. آقای دور اندیش گفت من تست میکنم اگر خوب بود تو هم از آن استفاده کن. البته پیشنهاد او با واکنش منفی تاجر سنتی همراه شد.

چند ماه بعد همانی که نباید، اتفاق افتاد. تاجر سنتی به سرعت سهم بازار خود را به تاجر دور اندیش واگذار میکرد. تاجر دوراندیش توانسته بود با کاهش هزینه های حمل، ترخیص، انبارداری و ... بهای تمام شده محصولات خود را کاهش داده و محصولات ارزان قیمت تری نسبت به رقیب و دوست خود به بازار ارائه دهد. از سوی دیگر سرعت خیره کننده رسیدن بار به بازار هدف موجب شده بود آقای دور اندیش سریع تر به نیازهای بازار پاسخ دهد. اما این تمام ماجرا نبود ...


ارزان ترین و سریع ترین خدمات حمل و نقل دریایی ، هوایی ، زمینی ، ترخیص کالا ، بازرسی کالا و...

 لجستیک سنتی، لجستیک مدرن، سقوط یا اوج؟

فاجعه ای در حال رخ دادن...

تاجر سنتی دست به کار شد، به سرعت با یکی از شرکت های حمل که قبلا قیمت های بسیار کمی پیشنهاد داده بود تماس گرفت و محموله خود را  به آن شرکت سپرد. دلش میخواست هر طور شده هزینه های خود را کاهش دهد تا توان رقابت با دوست خود را بدست بیاورد. اما اوضاع آنطور  که باید پیش نرفت، شرکت حمل به دلیل عدم تخصص کافی و اشتباهاتی که انجام داده بود موجب امحاء بار و از بین رفتن محموله شد...

تمام سرمایه تاجر سنتی از دست رفت. محموله بیمه نشده بود، از طرفی قراردادی با شرکت حمل امضا نشده بود تا بتواند به حق خود برسد. طرفین به ارسال اطلاعات در ایمیل و پیام رسان ها بسنده کرده بودند.

قرارداد های لجستیکی سفارشی سازی شده به ازای محموله های مختلف صادراتی، وارداتی و ترانزیتی

او که تاجری باتجربه بود میدانست که شاید دعوای حقوقی آنها در مراجع حل اختلاف، بیش از یکسال به طول بیانجامد. زیرا قراردادی در میان نبود و تنها می بایست به مشتی مستندات ارسالی در ایمیل تکیه کنند. شاید در آن لحظات بی اختیار به یاد حرف های بازاریاب سامانه لجستیک آترامهر افتاده بود که میگفت در این سامانه میان تجار و شرکت های لجستیکی قراردادهای تخصصی به صورت آنلاین و رایگان امضا خواهد شد تا از حقوق فعالان اقتصادی محافظت شود. اهمیت وجود تیم حقوقی متخصص آن هم به صورت رایگان جهت تنظیم متون قرارداد های لجستیک بین الملل شاید از جمله مواردی است که فقط وقتی به مشکلات این چنینی برخورد می کنیم مشخص میشود.

شاید بتوان در خلاصه ترین حالت ممکن داستان حقیقی مان را به اتمام برسانیم.

تاجر سنتی محترم داستان ما که چندی پیش علاقه ای به استفاده از سامانه اینترنتی atramehr.com به عنوان یک 5PL نداشت، حالا در حال استفاده از اپلیکیشن تاکسی اینترنتی است و به عنوان یک راننده تاکسی اینترنتی روزی حلال بدست می آورد.

تغییرات در دنیای مدرن امروزی در هر جنبه ای از زندگی ازجمله کسب و کار اجتناب ناپذیر است.تنها نکته مهم ،انعطاف پذیری و سرعت در تغییر است.

چرا ما از اولین استفاده کنندگان از مزایای تکنولوژی نباشیم؟ وپیش از رقبا از مواهب آن بهره مند نشویم؟

شاید روزی دوباره قلم  به دست بگیرم و داستان دیگری با عنوان : "عاقبت مدیر شرکت لجستیکی که دیر متوجه شد 5PL چه بود و چه کرد؟ بنویسم. اما امیدوارم داستان دوم ذهنی باشد ، نه براساس روایتی حقیقی.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.