انتخابات آلمان در تاریخ قانونی برگزار می‌شود؟

استفن هبستریت، سخنگوی دولت آلمان در یک کنفرانس مطبوعاتی با بیان اینکه تاریخ قانونی برگزاری انتخابات پائیز آینده (سال ۲۰۲۵) است و این همان کاری است که ما قصد انجام آن را داریم، تاکید کرد: انتخابات زودهنگام در آلمان برگزار نخواهد شد.

سی ان ان گزارش داد، هبستریت گفت: علیرغم درخواست‌ها از اولاف شولتس صدراعظم آلمان برای کناره‌گیری پس از عملکرد ناامید کننده ائتلاف حکومتی وی در انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا، انتخابات زودهنگام در این کشور برگزار نخواهد شد.

به گزارش سی ان ان، با بسته شدن شعب اخذ رأی در کشورهای اروپایی و آغاز اعلام نتایج اولیه انتخابات اتحادیه اروپا، مشخص شده است که ائتلاف سه حزبی (شامل احزاب سوسیال دموکرات، سبزها و لیبرال) که در حال حاضر قدرت را در آلمان در دست دارند، با شکست شدیدی مواجه شده‌اند.

خبر مرتبط
راستگرایان فرانسه برای تصاحب کرسی نخست وزیری خیز برداشتند

بعد از پیروزی چشمگیر حزب افراطی فرانسه در انتخابات پارلمانی اروپا و اعلام انحلال پارلمان از طرف رئیس جمهور این کشور این حزب با اعلام نامزد اصلی برای انتخابات آینده برای تصاحب کرسی نخست وزیری تلاش می‌کند.

حزب سوسیال دموکرات صدراعظم آلمان (SPD) به عنوان حزب اصلی ائتلاف حاکم در این کشور، در انتخابات اتحادیه اروپا تنها با کسب ۱۴ درصد آرا پس از حزب راست افراطی (AFD / با کسب ۱۶ درصد آرا) و حزب محافظه‌کار (CDU-CSU / با کسب ۳۰ درصد آرا)، یک شکست تاریخی را تجربه کرد و در رتبه سوم قرار گرفت.

این در حالی است که حزب سبزها (با کسب ۱۲ درصد آرا) و حزب لیبرال (FDP با کسب پنج درصد آرا) نیز نسبت به حزب سوسیال دموکرات صدراعظم آلمان، حال و روز بهتری را تجربه نمی‌کنند.

کسب این نتایج باعث شد که احزاب مخالف درخواست کنند که شولتس از امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه پیروی کرده و انتخابات زودهنگام برگزار کند.

آلیس وایدل یکی از رهبران حزب راست افراطی (AFD) از جمله کسانی بود که خواستار رفتن شولتس شد.

وایدل در پیامی در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: اکنون تنها یک وظیفه برای شولتس باقی مانده و آن این است که به جای آنکه یک سال دیگر بر اکثریت بزرگ مردم آلمان حکومت کند، راه را برای برگزاری انتخابات پیش از موعد در این کشور هموار کند.

مارکوس سودر رهبر حزب محافظه‌کار در ایالت جنوبی بایرن نیز خواستار برگزاری انتخابات جدید در اسرع وقت شد و گفت: ائتلاف سه حزبی حاکم دیگر از حمایت مردم آلمان برخوردار نیست، از برلین می‌خواهم که راه پاریس را در برگزاری انتخابات زودهنگام در پیش گیرد.

به گزارش ایرنا، انتخابات پارلمان اروپا که از تاریخ ۶ تا ۹ ژوئن (۲۰-۱۷ خرداد) برگزار شد، وضعیت سیاسی ۲۷ کشور عضو را در خصوص مسائل کلیدی همچون تغییرات آب و هوایی و آینده توافق سبز اروپا، رونق اقتصادی بعد از دوران کووید-۱۹، مهاجرت و نقش اتحادیه اروپا در عرصه جهانی محک خواهد زد.

نتایج اولیه انتخابات پارلمانی اروپا که برگزاری آن سه روز طول کشید، نشان می‌دهد که احزاب ملی‌گرا میزان کرسی‌های خود را افزایش داده‌اند اما سبزها و لیبرال‌ها، کرسی‌های زیادی را از دست داده‌اند.

احزاب راست افراطی در کشورهای فرانسه، هلند، آلمان، اتریش با اقبال عمومی بیشتری روبرو شده‌اند. اولین پیامد، تقویت جایگاه راست‌های افراطی آن بود که امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه پارلمان کشورش را منحل و تاریخ جدیدی برای برگزاری انتخابات تعیین کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.