محدودیت‌های قوانین کسب‌و کار

وی خواسته‌های خریدار، افزایش تولید کالا، نوآوری‌های مشترک و ساختارهای سازمانی را از اثرات بنیادین انقلاب چهارم بر بازارهای کسب و کار دانست و گفت: تولید محصولات جدید و متنوع، افزایش بهره‌وری، رقابت‌پذیری، امکان ایجاد مدل‌های کسب و کار جدید و کاهش زمان عرضه محصولات از دستاورد‌های بهره‌گیری از انقلاب صنعتی چهارم است. معاون خانه صنعت، معدن و تجارت کشور نیز با انتقاد از اجرایی نشدن بند «و» تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۹۷ توسط بانک‌ها گفت: بانک‌ها نباید به راحتی سرپیچی کنند و از قانون سر باز بزنند.  بیژن پناهی‌زاده درخصوص بند «و» تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۹۷ اظهار کرد: بر اساس این بند، واحدهای تولیدی که به بانک‌ها بدهی داشتند و بدهی آنها معوق شده بود اگر تا پایان شهریورماه ۹۷ اقدام به تسویه حساب می‌کردند، همه جرایم باید بخشوده و سود قرارداد آنها با بانک همان سود قرارداد اولیه محاسبه می‌شد. وی افزود: واحدهای تولیدی تا شهریور وقت داشتند و بسیاری از آنها در این بازه زمانی اظهارنامه ارائه کردند تا بدهی‌های معوق خود را تسویه کنند اما بانک‌ها به لحاظ اینکه می‌خواستند از این قانون سر باز بزنند، به بهانه‌های مختلف، بند «و» تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۹۷ را اجرا نکردند.

معاون خانه صنعت، معدن و تجارت کشور با بیان اینکه تخلف بانک‌ها در اجرایی نکردن بند «و» تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۹۷ محرز است، تصریح کرد: خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در این زمینه مجددا پیشنهادی به کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه کرد تا این بند مجددا اصلاح و اجرایی شود. این پیشنهاد سرانجام در مجلس به تصویب رسید و تمدید شد تا بانک‌ها بتوانند تا پایان سال ۹۷ این قانون را اجرایی کنند. وی با بیان اینکه این قانون با تصمیم نمایندگان مجلس در بودجه سال ۹۸ نیز گنجانده شده است، اظهار کرد: بانک‌ها این بند را تا شهریور امسال اجرایی نکرده‌اند، مساله‌ای که شدیدا پیگیر آن هستیم زیرا بانک‌ها نباید بی‌دلیل از قانون سر باز بزنند و از اجرای آن فرار کنند.  معاون خانه صنعت، معدن و تجارت کشور خاطرنشان کرد: جلساتی برگزار کرده‌ایم و پیگیر اجرایی شدن این بند از سوی بانک‌ها هستیم. در این زمینه بانک‌ها اگر برای آن دسته از واحدهای تولیدی که پیش از شهریور امسال اظهارنامه ارسال کرده‌اند، اجراییه بفرستند، چاره‌ای جز شکایت از بانک‌ها نداریم. پناهی‌زاده ادامه داد: از بانک‌ها می‌خواهیم تا پیش از تعیین تکلیف بند «و» تبصره ۱۶ قانون بودجه تا اردیبهشت سال آینده نسبت به صدور اجراییه برای واحدهای تولیدی اقدام نکنند.

 قوانین مانع کسب و کار نباشند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان نیز گفت: قوانینی که برای جلوگیری از تخلف در واحدهای صنفی وضع می‌شوند نباید مانعی برای کسب و کارهای خرد باشند.امیرحسین نظری افزود: تلاش بر این است تا با افزایش تعداد مراکز رسیدگی به شکایات مردمی تخلفات صنفی تا حدود زیادی کنترل شوند اما این فشارها و قوانین نباید باعث ایجاد مشکلاتی برای این بخش شوند. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان افزود: دو مرکز سیار رسیدگی به شکایات مردمی برای رسیدگی سریع‌تر به تخلفات صنفی در اهواز راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره برند در استان گفت: این جشنواره با هدف رونق بخش تولید و افزایش توان واحدهای تولیدی برای رقابت در بازار بین‌المللی برگزار می‌شود. نظری افزود: محصولات صنفی و تولیدی استان در این جشنواره الکترونیکی معرفی می‌شوند که در این خصوص جلساتی با اعضای کمیته برگزاری جشنواره تشکیل و برای ثبت نام در این جشنواره ۱۴ شاخص تعریف شده است. وی درباره مراحل ثبت نام در این جشنواره اظهار کرد: تمام مراحل جشنواره برند اعم از ثبت نام، داوری و رای‌گیری به‌صورت الکترونیکی و از طریق سایت جشنواره با نظارت پلیس فتا انجام می‌شود.  نظری با اشاره به ظرفیت‌های موجود در محصولات تولیدی استان به منظور برندسازی و لزوم معرفی آنها گفت: برخی محصولات تولیدی استان همچون سوغات شهرستان‌ها ظرفیت معرفی به‌عنوان برند را دارند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: ایران در این خصوص با ۴۴۰ میلیارد دلار رقمی معادل ۵۵/ ۰ درصد تولید ناخالص جهان را کسب کرده که این رقم با وجود ظرفیت‌های فراوان در کشور بسیار ناچیز است. نظری افزود: معمولا رقابت‌پذیری بین‌المللی اقتصاد مدرن از نظر قابلیت تولید، جذب و فضاسازی دانش امکان‌پذیر است و ثابت شده که دانش و تکنولوژی یکی از شاخص‌های مهم در تعیین جایگاه کشورها در توسعه پایدار است.

وی اظهار کرد: امروز کشورهای دارای بیشترین تولید ناخالص ملی بیشترین سرمایه‌گذاری را در واحدهای تحقیق و توسعه انجام داده‌اند و سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها یکی از آیتم‌های خوب در جهت توسعه پایدار هر کشور محسوب می‌شود. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با تاکید بر لزوم توجه و سرمایه‌گذاری در بخش مربوط به پژوهش گفت: سهم ایران در بخش تحقیق و پژوهش ناچیز است که می‌طلبد با توجه به توانایی‌های موجود در کشور بحث تحقیق، توسعه، آموزش و پژوهش به‌صورت جدی‌تری در سازمان‌های فنی و سازمان صنعت، معدن و تجارت پیگیری شود. وی با اشاره به ظرفیت‌های خوزستان در بخش‌های مختلف اظهار کرد: این استان نیمی از صنعت پتروشیمی را در خود جا داده و قابلیت‌های بالفعل خوبی در زمینه سرمایه‌گذاری در پتروشیمی‌ها دارد. وی ادامه داد: متاسفانه در استان مکان‌یابی و ظرفیت‌شناسی مناسب برای سرمایه‌گذاری انجام نشده و این باعث شده است که سرمایه‌گذاری‌ها هدفمند انجام نشوند.

 ۷۵۶ فرصت شغلی جدید

همچنین مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان گفت: امسال ۷۵۶ فرصت شغلی جدید با بهره‌برداری از ۴۷ واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان ایجاد شده است. اخلاق محمدیان افزود: این واحدهای صنعتی جدید با سرمایه‌گذاری یک هزار و ۶۱۹ میلیارد ریال ایجاد شده‌اند. وی درباره وضعیت فعالیت صنایع کوچک استان اظهار کرد: نوسانات نرخ ارز، مواد اولیه، بدهی‌های بانکی، مالیات، گمرک و تامین اجتماعی عواملی هستند که مانع فعالیت و رونق صنایع کوچک می‌شوند اما در همین شرایط و با وجود تمام این مشکلات، برخی از واحدهای صنعتی خود را ارتقا و توسعه داده‌اند.