طرح کاهش بیکاری در خوزستان ‏

 بخش خصوصی فعالیت کیفی ندارد

معاون طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به نحوه عملکرد کارآفرینان در استان گفت: کارآفرینان و فعالان اقتصادی همواره برای ایجاد کار در استان به سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه می‌کنند اما این افراد اغلب توانایی راه‌اندازی و نگهداری از کار و شغلی که می‌خواهند ایجاد کنند را ندارند. روانبخش اضافه کرد: مدعیان سرمایه‌گذاری هنوز تعریف مشخصی از سرمایه‌گذاری در ایجاد شغل در استان را ندارند و معدل کارآفرینی در استان پایین است. وی افزود: فرهنگ کارآفرینی در استان بسیار کم است و اغلب خوزستانی‌ها به داشتن کار دولتی بیشتر علاقه دارند و حاضر به کار تولیدی و اشتغال در بخش غیر دولتی نیستند. روانبخش ادامه داد: متاسفانه سرمایه‌گذارانی که در استان کارخانه‌ای راه‌اندازی می‌کنند بعد از بزرگ و توانمند شدن شرکت خود از استان خارج می‌شوند. سرمایه‌گذاران می‌توانند در صنایع تبدیلی و پایین‌دست صنایع بزرگی مثل پتروشیمی، نیشکر یا نفت ورود کنند. ظرفیت برای سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در استان وجود دارد اما نیاز به همکاری برخی دستگاه‌ها مثل بانک‌ها است تا با پرداخت تسهیلات به آنها ظرفیت اشتغال را بالا ببرند.

معاون طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به لزوم همکاری دستگاه‌ها در ایجاد شغل اظهار کرد: برای ایجاد اشتغال در استان باید زنجیره ایجاد شغل همچون همکاری بانک‌ها، دستگاه‌هایی همچون بیمه یا مالیات وجود داشته باشد. وی با اظهار تاسف از عدم همکاری بانک‌ها در ایجاد اشتغال گفت: بانک‌های استان در یک سال گذشته کمتر از ۴ هزار میلیارد ریال به فعالان اقتصادی در استان پرداخت کرده‌اند به‌طوری‌که بین بانک‌های کشور کمترین پرداختی به بخش تولید را داشته‌اند. بانک‌ها در ۲ سال اخیر برای پرداخت تسهیلات بسیار سختگیرانه برخورد کرده‌اند و تمایلی به پرداخت تسهیلات به فعالان اقتصادی ندارند.

وی گفت: ایجاد اشتغال را می‌توان در بخش‌های مختلف همچون فرهنگ کار و نحوه فعالیت بخش خصوصی و کارآفرینان، قوانین و دستورالعمل‌های کار و نحوه عملکرد تسهیل‌کنندگان و خدمات دهندگان بررسی کرد.

 کاهش وابستگی به درآمد صنعت نفت

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان نیز گفت: صنایع کوچک به کاهش وابستگی به صنعت نفت بسیار کمک می‌کنند و می‌توانند زمینه اشتغال در بسیاری از حرفه‌های صنعتی دیگر را در استان فراهم کنند. علی خسروی ادامه داد: برای کاهش وابستگی به صنعت نفت در ایجاد درآمد و افزایش میزان صادرات باید به صنایع کوچک بیشتر توجه کرده و این بخش را تقویت کرد.

وی با اشاره به اهمیت صنایع کوچک در ایجاد اشتغال و درآمد گفت: صنایع کوچک از مهم‌ترین ظرفیت‌های استان است که می‌تواند در ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری تاثیر‌گذار باشد.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان افزود: یکی از مواردی که می‌تواند به صنایع کوچک استان کمک کند استفاده از بانک نخبگان است. بانک نخبگان می‌تواند ایده‌های بسیار خوبی برای افزایش تولید و توسعه صنایع کوچک ارائه دهد که برای این کار باید ارتباط بین بانک نخبگان و صنایع کوچک تقویت شود. خسروی ادامه داد: بالا بودن هزینه تولید و حامل‌های انرژی و بالا بودن هزینه مواد اولیه و دستمزد کارگر مواردی هستند که به صنایع کوچک فشارزیادی وارد می‌کنند.

 پول راه‌حل ایجاد شغل نیست

خسروی ادامه داد: پول و نقدینگی صرفا کارگشای ایجاد شغل نیست و آموزش و مهارت آموزی از مهم‌ترین راه‌های اشتغال‌زایی است.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان اظهار کرد: امسال استارت‌آپ‌هایی با همکاری پارک علم و فناوری و کانون نخبگان استان برای ایجاد ظرفیت‌های شغلی ایجاد شده است که این نحوه ایجاد اشتغال با کمترین نقدینگی و هزینه همراه است.

وی گفت: راستی‌آزمایی سرمایه‌گذاران و کارآفرینان یکی از اصولی است که باید برای ایجاد مشاغل پایدار و سود‌ده انجام شود و متقاضی سرمایه‌گذاری باید به لحاظ مالی و علمی راستی‌آزمایی شود.

خسروی تاکید کرد: باید صنایع قوی در استان ایجاد شود که حتی بانک‌ها برای همکاری با آنها می‌توانند پیشقدم شوند. وی گفت: یکی از مواردی که می‌تواند در کمک به فعالیت هرچه بهتر صنایع و ماندگاری مشاغل کمک کند استفاده از کلینیک صنعت است که اکنون این کلینیک در استان فعالیت دارد.

وی از دیگر مشکلات صنایع را نداشتن برند و خلاقیت اعلام کرد و گفت: رفع این مشکل در رکود صنایع بسیار تاثیر دارد.

 توجه به صنایع کوچک، راهکار ایجاد اشتغال

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان اظهار کرد: توجه به صنایع کوچک و تشکیل تعاونی یکی از اساسی‌ترین راه‌های ایجاد اشتغال است.

وی گفت: باید سرمایه‌ها را به سمت صنایع پایین‌دست و صنایع تبدیلی هدایت کرد که این کار می‌تواند در ایجاد اشتغال بیشتر کمک کند.

خسروی در ادامه افزود: شرکت شهرک‌های صنعتی استان شرایط و امتیازاتی را برای متقاضیان سرمایه‌گذاری در بخش صنعت قرار داده است تا تمایل برای فعالیت در بخش صنایع بیشتر شود.

تسهیلات به ۱۰درصد طرح‌ها

همچنین رئیس اداره توسعه کارآفرینی اداره کل تعاون،کارو رفاه اجتماعی خوزستان گفت: حجم بالایی از کارها برای ایجاد اشتغال در بانک انجام می‌شود، از همین‌رو لازم است که بانک‌ها از سخت‌گیری‌ها کم کرده و زمینه را برای پرداخت تسهیلات فراهم کنند.

حسین نظری اظهار کرد: روند پرداخت در بانک‌ها کند است و در واقع برخی مشکلات به دلیل همین روند سیستم بانکی است. وی افزود: بیش از هفت برابر ظرفیت استان، طرح‌های تولیدی به بانک‌ها معرفی شده و انتظار داریم بانک در پرداخت تسهیلات که ظرفیت بالایی دارند همکاری بیشتری داشته باشد.

رئیس اداره توسعه کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با تاکید بر اینکه دانش و مهارت باید به ثروت تبدیل شود، اظهار کرد: اگرچه اداره کل فنی و حرفه‌ای مهارت آموزش می‌دهد اما باید به سمت و سویی گام برداریم که این مهارت به خلق ثروت منجر شود. حسین نظری افزود: دولت در سال گذشته چند طرح با هدف ایجاد توسعه اشتغال به استان‌ها ابلاغ کرد که متولی و دبیر این طرح‌ها وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود.

وی با اشاره به ملی بودن این چند طرح افزود: طرح اشتغال فراگیر، توسعه اشتغال در مناطق روستایی و عشایری، کارورزی، آموزش در محیط واقعی کار و مشاغل خانگی از این طرح‌ها هستند.