منوچهر جمالی، نماینده گیلان در مجلس اعلام کرد: منافع و اثرات مثبت کریدور جدید ارتباطی که با تلاش سازمان منطقه آزاد انزلی از مسیر این سه کشور ایجاد شده محدود به این منطقه و گیلان نخواهد بود و کشور از منافع آن بهره‌مند می‌شود. وی با بیان اینکه کریدورها به عنوان مجاری ارتباطی کشورها نقش بسزایی در توسعه مراودات بین‌المللی ایفا می‌کنند، افزود: کریدور جدید حمل‌و‌نقل بین‌المللی زمینه توسعه مناسبات ایران با کشورهای چین و قزاقستان را نیز فراهم می‌کند.

نماینده رودبار در مجلس درباره افتتاح طرح‌های زیرساختی منطقه آزاد انزلی در حوزه گردشگری نیز گفت: با توجه به محدودیت منابع مالی بخش‌های دولتی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی به‌ویژه شرکت‌های خارجی راهکار موثری است که موجب بالارفتن میزان اشتغال نیروی انسانی داخلی، رونق گردشگری داخلی و جذب توریسم خارجی برای منطقه و استان می‌شود. جمالی از جایگاه مناطق آزاد به عنوان مراکز صادراتی کشور یاد کرد و گفت: منطقه آزاد انزلی با توجه به ظرفیت‌های بازار بزرگ روسیه می‌تواند نقش محوری در توسعه مناسبات کشور داشته باشد.  وی افزود: لازمه ورود و بقا در بازار روسیه، حفظ تداوم کیفیت محصولات تولیدی و عرضه آن براساس نیازهای متغیر بازار هدف است؛ در غیر این صورت مانند تجارب گذشته قادر به حفظ بازارهای بین‌المللی نخواهیم بود.

نماینده رودبار خاطرنشان کرد: اجرای طرح‌های زیرساختی و توسعه‌ای ایجاد شده در مناطق آزاد، در مسیر دستیابی به اهداف توسعه‌ای کشور اقدامی موثر است و اجرای این طرح‌ها همراه با حفظ منافع جوامع محلی به‌منظور رشد همه‌جانبه و تحقق ماموریت‌های مناطق آزاد است و همراهی و حمایت مردم و ساکنان مناطق سرعت در اجرا و افزایش حضور سرمایه‌گذاران را به همراه خواهد داشت.