شرط جذب سرمایه‌ در منطقه ویژه خلیج‌فارس

وی درباره اقدامات انجام گرفته در منطقه در حوزه زیرساخت و جذب سرمایه گفت: طی سال‌های گذشته، تلاش قابل توجهی برای تکمیل امکانات زیرساختی در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس انجام شده و شرکت‌های مستقر در این منطقه از این امکانات استفاده کرده‌اند.

وی مهم‌ترین این خدمات را احداث دستگاه آب ‌شیرین‌کن نور ویژه دانست و افزود:  آب شیرین کن فولاد کاوه جنوب نیز از دیگر طرح‌های اجرا شده در این منطقه است. پست برق شهید لشگری برای تامین برق مورد نیاز منطقه احداث شد و مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، شرکت‌های منطقه برای تامین گاز مورد نیاز خود از خطوط گاز سراسری استفاده می‌کردند. خلج‌طهرانی تاکید کرد: مدیران قبلی تلاش قابل‌توجهی برای ایجاد محیط مناسب فعالیت و فضاسازی انجام داده بودند. اسکله منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس از سال‌ها پیش احداث شده بود، هرچند تمام ظرفیت آن مورد استفاده قرار نمی‌گرفت.

مدیرعامل منطقه ویژه خلیج‌فارس ادامه داد: طی دوره  اخیر تلاش شد تا از ظرفیت‌های این منطقه و همچنین از توان نیروی انسانی فعال آن بهره گرفته شود. اقدامات متعددی نیز برای تحقق اهداف تولیدی، صادراتی و وارداتی کشور در افق ۱۴۰۴ در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه این منطقه با وسعت ۴۵۰۰ هکتار به ۴ سایت جنوبی، میانی، شمالی و توسعه به لحاظ جغرافیایی تقسیم شده که ۲ هزار هکتار آن عملیاتی و شرکت‌های سرمایه‌گذار درحال اجرا یا بهره‌برداری طرح‌های  مورد نظر هستند و ۲۵۰۰هکتار دیگر درحال آماده‌سازی زیرساخت‌ها است، افزود: تلاش می‌شود تا زیرساخت‌های مورد نظر برای فعالیت‌ سرمایه‌گذاران در سایت جدید نیز فراهم شود.

خلج‌طهرانی ادامه داد: برای تامین آب مورد نیاز طرح‌ها و شرکت‌های موجود و بخش توسعه، طرح آب‌شیرین‌کن ۱۰۰  هزار مترمکعبی در روز با استفاده  از پساب شهر عباس در ۴ فاز تعریف شده است. در هر فاز این طرح، ۲۵ هزار متر مکعب آب در طول یک روز شیرین می‌شود.

وی افزود:  با راه‌اندازی فاز نخست این دستگاه، نیاز فعلی منطقه تامین می‌شود. مدیرعامل منطقه ویژه خلیج‌فارس با اشاره به اینکه اکنون، شرکتی متعلق به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این طرح اعلام آمادگی کرده و اقدامات اولیه برای اجرای آن انجام گرفته و مجوزهای محیط زیست اخذ شده است، افزود: استانداری نیز در این طرح به منطقه کمک خواهد کرد و درنتیجه دغدغه آب شرکت‌هایی که قصد فعالیت در این منطقه را دارند مرتفع خواهد شد. نکته قابل توجه این است که در طرح یادشده، منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس خرید تضمینی آب را قبول نکرده و سرمایه‌گذار فروش را بر عهده گرفته است.

وی با اعلام اینکه تامین گاز این منطقه نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: شرکت‌های این منطقه اغلب در حوزه صنایع معدنی و فلزی و پتروشیمی فعال هستند و گاز از ضروریات تولید آنها به‌شمار می‌رود. اکنون با مجوز دولت اجازه برداشت از خط صلح که بزرگ‌ترین خط صادراتی گاز به پاکستان است، به منطقه ویژه داده شده است. این طرح در مرحله اجرا قرار دارد و انتظار می‌رود در دو ماه آینده به بهره‌برداری برسد. با ورود این خط گاز به منطقه، بدون شک دغدغه تامین گاز در منطقه ویژه نیز مرتفع خواهد شد.

خلج‌طهرانی برق را از دیگر زیرساخت‌های این منطقه دانست که برنامه‌هایی برای تامین آن در نظر گرفته شده است و ادامه داد: طی ۲ ماه آینده، نیروگاه ۲۳۵ مگاواتی برق هرمز به مدار وارد می‌شود. علاوه بر این طبق تفاهم‌نامه‌ای که با فولاد هرمزگان بسته شد، آن شرکت آمادگی برای خرید را اعلام کرده است و برق این نیروگاه در اختیار این شرکت قرار خواهد گرفت. برای تامین بقیه برق مورد نیاز منطقه ویژه، شرکت‌های دیگری نیز اعلام آمادگی کرده‌اند. انتظار می‌رود طی ۲ سال آینده نیروگاه نما با ظرفیت ۸۸۰ مگاوات راه‌اندازی شود و حدود ۸۰درصد نیاز منطقه را مرتفع کند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در ادامه گفت:  در اجرای طرح توسعه منطقه ویژه خلیج فارس، طرح بزرگ ۶۵ میلیارد تومانی برای محصور کردن سایت جدید و همچنین احداث جاده سراسری اطراف آن تعریف شده بود.  وی افزود: هرچند این طرح به دلیل مشکلات مالی با پیشرفت کمتر از ۱۵ درصدی متوقف شده بود، با رایزنی‌های مختلف به پیمانکار دیگری سپرده شده و اکنون شاهد پیشرفت بالای ۹۰ درصدی آن هستیم. ضمن آنکه انتظار می‌رود طرح تا اواخر تیر   به بهره‌برداری برسد.

خلج در ادامه در زمینه مشوق‌های جذب سرمایه‌گذار داخلی گفت: فعالیت در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس، مزیت‌های متعددی برای صاحبان سرمایه به همراه دارد. نخست آنکه این فعالان اقتصادی و صنعتی از انواع معافیت‌های مالیاتی و معافیت‌های ورود و خروج محصول برخوردار می‌شوند. در درجه دوم آنکه، این منطقه به بسیاری از معادن بزرگ کشور همچون گل‌گهر، چادرملو و سنگ آهن مرکزی دسترسی نزدیکی دارد. این دسترسی نزدیک، برای واحدهایی که از سنگ آهن به‌عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنند، مزیت محسوب می‌شود.

وی همجواری با آب‌های آزاد را دیگر مزیت حضور دراین منطقه دانست و گفت:  این موضوع در تسهیل صادرات و واردات بسیار کمک‌کننده است. علاوه بر آن، چالش‌های تامین آب را مرتفع می‌کند.

 وجود اسکله مکانیزه تخلیه و بارگیری و اسکله نفتی از دیگر مواردی محسوب می‌شود که فعالان عرصه صنایع معدنی را به حضور و فعالیت در این منطقه ترغیب می‌کند. شرکت‌های پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی نیز از اسکله نفتی منطقه استفاده می‌کنند. چرا که آبخور اسکله به گونه‌ای است که کشتی‌های ۱۰۰ هزار تنی هم امکان پهلوگیری در این بندر را دارند. دسترسی به خط راه آهن سراسری از دیگر نقاط قوت فعالیت در این منطقه به‌شمار می‌رود. سیستم مکانیزه تخلیه و بارگیری مواد معدنی، عملیات تخلیه و بارگیری را آسان می‌کند.

وی در ادامه از دیگر اقدامات انجام گرفته در این منطقه را راه‌اندازی مجدد سیستم توزین واگن برگردان اعلام کرد و افزود: علاوه بر این، نوار نقاله‌ها  و خطوط ریلی بازسازی شدند، یکی از واگن‌برگردان از مدار خارج شد و تعمیرات اساسی پس از ۲۰ سال روی آن انجام گرفت. برای بازسازی واگن برگردان دوم هم برنامه‌هایی  اصلاحی در حال اقدام است و توسعه سیستم ریلی از دیگر اقداماتی است که در منطقه ویژه مورد توجه قرار گرفته و اجرای آن همچنان ادامه دارد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس در ادامه چالش‌های مسیر توسعه منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس را تشریح کرد و گفت: اگر دولت به منطقه ویژه تحت نظارت‌های خاصی معافیت مالیاتی بدهد، می‌توان از درآمد ناشی از آن برای توسعه زیرساخت‌ها استفاده کرد و درنتیجه سرمایه‌گذاران بیشتری جذب منطقه می‌شدند.

وی افزود: درآمد منطقه ویژه از محل گواهی تولید است که شرکت‌های فعال در این منطقه پرداخت می‌کنند. این گواهی تولید برای هر محصول متفاوت است و از سوی دولت تعیین می‌شود و به مصرف هزینه‌های جاری همچون حقوق و دستمزد می‌رسد.

بر اساس این گزارش  در این منطقه حدود ۷۰۰ نفر نیروی ثابت فعالیت می‌کنند که به‌طور مستقیم با منطقه ویژه قرارداد دارند و بقیه نیروهای پیمانکاری هستند. اما در مجموع می‌توان گفت حدود ۱۰ یا ۱۱ هزار نفر درخانواده بزرگ  منطقه ویژه مشغول به کار هستند. اگر مطابق با برنامه توسعه در افق ۱۴۰۴، طرح‌های این منطقه فعال شوند، درمجموع تا ۳۰ هزار موقعیت شغلی ایجاد خواهد شد.