دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پتروشیمی زاگرس، بیمه سامان و سرمایه‌گذاری مس سرچشمه بیشترین تاثیر بر رشد آیفکس را بر عهده داشتند.  طی معاملات روز گذشته، فعالان فرابورس شاهد جابه‌جایی افزون بر ۳۰۶ میلیون ورقه بهادار به ارزش حدود ۱۵۵ میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس بودند. فرابورس ایران روز چهارشنبه در مجموع شاهد تغییر مالکیت حدود ۴/ ۱ میلیارد تومانی به نفع معامله‌گران حقیقی بود.

در این میان نماد معاملاتی شرکت‌ سرمایه‌گذاری مس سرچشمه بیشترین مشارکت بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی حدود ۲ میلیون سهم «سرچشمه» به ارزش یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد. پس از «سرچشمه» نیز «کپرور» شاهد بیشترین تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقیقی به ارزش یک میلیارد تومان بود. در آن سوی بازار نماد معاملاتی پتروشیمی مارون شاهد بیشترین تغییر مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها بود. بر این اساس دیروز افزون بر ۱۰۰ هزار سهم «مارون» به ارزش ۳۷۰ میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد.

روز گذشته شاهد معامله حدود ۶۲۹ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۳۹۶ نوبت معاملاتی به ارزش ۵۸ میلیارد تومان در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس ایران بودیم. این اوراق که در محدوده قیمتی ۸۳ تا ۹۹ هزار تومان نوسان می‌کنند، روز گذشته شاهد کاهش نرخ سود موثر در تمامی سررسید‌ها بودند به‌طوری که میانگین نرخ سود موثر ۵ سررسید موجود اوراق اسناد خزانه اسلامی به ۵/ ۱۵درصد کاهش پیدا کرد. بیشترین رشد قیمت نیز در این روز به مرحله سوم اسناد خزانه اسلامی بانکی در نماد «سخاب۳» اختصاص پیدا کرد.  در تحولات این بازار روز گذشته ۹میلیون ورقه اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۶١١» با سررسید آذر ٩٧ نیز در فرابورس ایران پذیرش شد. این اوراق توسط دولت و در تاریخ سیزدهم آبان ماه سال جاری منتشر شده است.