در حالی عموم گردشگران چینی به گونه‌ای خودکفا به ایران سفر می‌کنند که در ابعاد جهانی سرمایه‌گذاری‌های بسیاری برای جذب گردشگر از این کشور و درآمدزایی از گردشگران چینی انجام می‌شود. بنابر آمارهای سازمان جهانی گردشگری، چین رتبه نخست تعداد گردشگر خروجی را در جهان به خود اختصاص داده و برای صنعت گردشگری هر کشوری کسب درآمد از این ظرفیت عظیم از اهمیتی فوق‌العاده برخوردار است؛ مساله‌ای که به نظر می‌رسد در چرخه گردشگری کشور ما مغفول مانده و توریست‌هایی که از این کشور به ایران سفر می‌کنند با اقامت در واحدهای اقامتی که متعلق به خودشان است و استفاده از راهنمایان چینی برای تورهای خود موجب می‌شوند بخش زیادی از درآمد بالقوه از حضور آنها در کشور، به جیب هموطنانشان برود، نه به جیب ایرانی‌ها.

اما به‌نظر می‌رسد که مدتی است این شرایط، روندی رو به بهبود را طی می‌کند. یکی از راهنمایان پرسابقه گردشگری چینی‌زبان از رفع برخی حواشی پیرامون گردشگران چینی در بازار ایران به «ایسنا» خبر داد و اظهار کرد: «وضعیت تورهای چینی‌زبان بهتر از چندماه گذشته شده است. گمان می‌کنم در این چند ماه‌، روی این تورها که معضل‌هایی چون سفر بدون راهنما و استفاده از اقامتگاه‌های غیرمجاز را به‌وجود آورده بودند، بازبینی‌هایی صورت گرفته است.»

بیتا اشرفی افزود: «اطلاع دارم بعضی خانه‌های بدون مجوز را که اقامتگاه گردشگران چینی شده بود، تعطیل کرده‌اند و تعدادی هم ظاهرا مجوز دارند که همچنان خدمات می‌دهند. به هر صورت به‌نظر می‌رسد که این مشکل در حال کمرنگ شدن باشد.» وی خاطرنشان کرد: «هنوز برخی گردشگران چینی بدون راهنما به ایران سفر می‌کنند و چینی‌های ساکن در ایران را که به زبان فارسی مسلط هستند پیدا می‌کنند و به عنوان راهنما از آنها خدمات می‌گیرند. اما اوضاع کنونی به مراتب بهتر از سال گذشته و حتی فصل کاری قبل است. به نظر کنترل‌ها بهتر شده اما هنوز مشکلاتی که برخی گردشگران چینی و آژانس‌ها عامل آن هستند، به‌طور کامل برطرف نشده است.»

برخی دیگر از راهنمایان گردشگری چینی‌زبان نیز تغییر وضعیت در چالش‌هایی که برخی گردشگران چینی در سفر به ایران پدید آورده بودند را نسبت به سال گذشته تایید می‌کنند.

پیش از این مسوولان گردشگری کشور قول پیگیری این مساله را داده بودند.