آلمان

کوشان غلامی

بخش اول

آلمان که نام رسمی‌آن جمهوری فدرال آلمان است در قاره اروپا واقع شده و از شمال با دریای شمال، دانمارک و دریای بالتیک، از شرق با لهستان و جمهوری چک، از جنوب با اتریش و سوئیس و از غرب با فرانسه، بلژیک، لوکزامبورگ و هلند هم مرز است. آلمان دارای نظام سیاسی جمهوری فدرال دموکراتیک پارلمانی بوده و دارای ۱۶ ایالت است. این ایالت‌ها می‌توانند در برخی مسائل مستقل عمل کنند. آلمان هنگام جنگ فرانسه و پروس در سال ۱۸۷۱ به عنوان یک دولت متحد شد. آلمان هم اکنون یکی از صنعتی‌ترین کشورهای جهان است و به عنوان ثروتمندترین عضو اتحادیه اروپا موتور اقتصادی حوزه پولی یورو محسوب می‌شود.

آمار کلی کشور آلمان

مساحت: ۳۵۷۰۲۱ کیلومتر مربع (رتبه ۶۳ در میان کشورهای جهان)

جمعیت: ۸۱ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر (رتبه ۱۵ در میان کشورهای جهان)

تراکم جمعیت: ۲۲۹ نفر در کیلومتر مربع (رتبه ۵۵ در میان کشورهای جهان)

امید به زندگی: مردان ۷۶ سال - زنان ۸۲ سال

درصد افراد باسواد: ۹۹ درصد

میزان طلاق در ۱۰۰۰ نفر: ۴/۲ نفر

آمار اقتصادی

واحد پول: یورو

تولید ناخالص ملی: ۲۹۳۲ میلیارد دلار - سرانه ۳۵۹۳۰ دلار

اشتغال: کشاورزی ۲ درصد - صنعت ۳۲ درصد - خدمات ۶۶ درصد - بیکار ۱۱ درصد

صادرات عمده: وسایل نقلیه، ماشین آلات، مواد شیمیایی، وسایل الکتریکی، تکنولوژی‌های مخابراتی

مقاصد صادرات: فرانسه ۱۱ درصد - آمریکا ۹ درصد - انگلستان ۸ درصد - ایتالیا ۷ درصد - هلند ۶ درصد - بلژیک ۶ درصد - سایر کشورهای اتحادیه اروپا ۲۶ درصد

واردات عمده: محصولات مهندسی - حامل‌های انرژی - تکنولوژی کامپیوتری

منابع واردات: فرانسه ۹ درصد - هلند ۸ درصد - آمریکا ۷ درصد - انگلستان ۶ درصد - ایتالیا ۶ درصد - چین ۵ درصد - سایر کشورهای اتحادیه اروپا ۳۱ درصد.

آلمان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا را داراست و پس از آمریکا، چین و ژاپن، چهارمین قدرت صنعتی جهان است. از نظر درآمد سرانه دارای رتبه پنجم می‌باشد. بهبود اقتصادی این کشور پس از جنگ جهانی دوم «معجزه اقتصادی آلمان» خوانده شده‌است. بیشتر تولیدات آلمان تولیدات مهندسی به ویژه صنایع الکتریکی، مکانیکی، خودروسازی، مواد شیمیایی، منسوجات، صنایع هوافضا، مواد غذایی و وسایل نقلیه است.

آلمان بزرگترین تولیدکننده انرژی بادی در جهان است. در سال ۲۰۰۲ میلادی آلمان پنجمین مصرف‌کننده انرژی در جهان بود و دو سوم انرژی اولیه به این کشور وارد می‌شد. در همین سال آلمان بزرگترین مصرف‌کننده الکتریسیته در میان کشورهای اروپایی بود و دولتمردان آلمان تامین نیمی‌از انرژی‌های مصرفی کشور از انرژی‌های تجدیدپذیر را در دستور کار خود قرار دادند.آلمانی جزو گروه بزرگ زبان‌های هند و ژرمنی است و در حوزه زبان‌های ژرمنی قرار می‌گیرد. این زبان با دانمارکی، نروژی و سوئدی، هلندی و همچنین انگلیسی هم خانواده است. در آلمان به لهجه‌های گوناگونی صحبت می‌کنند که اغلب از لهجه و تلفظ مردم آلمان می‌توان به منشا محلی آنها پی برد. چنانچه مثلا یکی از اهالی مگلن‌بورگ و یک بایری هر کدام با لهجه خود با یکدیگر سخن بگویند، به سختی یکی سخن دیگری را خواهد فهمید.

فرهنگ کسب و کار در آلمان

در این گزارش که به بررسی کشور آلمان اختصاص داده شده است، اطلاعات جامعی پیرامون فرهنگ تجاری و فضای کسب و کار این کشور ارائه می‌شود که می‌تواند یاریگر شما در تعامل موثرتر با مشتریان و شرکای آلمانی باشد. هرچند هر کدام از زیر رده‌ها بر یک زمینه خاص در فرهنگ کسب‌وکار در آلمان تمرکز دارد، بنابراین این بخش‌ها به ترتیب چاپ مورد بررسی قرار می‌گیرند. ممکن است پس از مطالعه این بخش پیرامون فرهنگ کسب و کار آلمان، به مطالعه فرهنگ تجاری سایر کشورهایی که با آنها سر و کار دارید، احساس نیاز کنید. در آینده نزدیک این کشورها نیز مورد بررسی قرار خواهند گرفت.