شماره روزنامه ۶۰۴۰
|

  • قضاوت عجولانه ممـنوع!

    دنياي اقتصاد: حاصل چند روز بازی اسم و فامیل با مربیان نامدار دنیای فوتبال، شد انتخاب خوان کارلوس گاریدو به عنوان نفر نخست نیمکت پرسپولیس. اتفاقی که شاید هواداران کمی نسبت به آن جبهه گرفتند، اما بررسی اوضاع سرمربی اسپانیایی نشان می‌دهد علاوه بر نکات منفی، این انتصاب می‌تواند حامل نقاط مثبتی هم باشد.
  • گلر خارجی، چرا؟

    دنياي اقتصاد: اگر قرار باشد مهم‌ترین نقاط قوت استقلال در فصل گذشته را مرور کنیم، احتمالا همه موافق خواهند بود که یکی از آنها عملکرد حسین حسینی درون دروازه بوده؛ گلری که شاید بهترین فصل فنی‌اش را پشت سر گذاشت و با ۱۸ کلین‌شیت دستکش طلایی را از آن خود کرد و برترین دروازه‌بان لیگ برتر لقب گرفت. به شکلی شگفت‌انگیز اما این روزها خبر می‌دهند باشگاه استقلال برای فصل جدید به دنبال استخدام یک دروازه‌بان خارجی است؛ گلری که بعضی خبرگزاری‌ها حتی ملیت او را هم تعیین کرده‌اند و می‌گویند اهل کرواسی است و مذاکره با او جدی شده! این ماجرا از هر جهت عجیب است. روشن نیست چرا استقلال باید یکی از سهمیه‌های خارجی‌اش را بسوزاند و کلی هم هزینه دلاری انجام بدهد تا برای بهترین بازیکن فصل قبلش رقیب بتراشد. اگر هم گلر خارجی برای نیمکت‌نشینی می‌آید که این تازه بدتر هم هست. برخی هم در این میان، اقدام باشگاه استقلال را به همان جنجال کذایی در آغوش گرفته شدن جیمی‌جامپ زن از سوی حسینی ربط می‌دهند که اگر واقعا همین‌طور باشد، فقط می‌توان تاسف خورد!
  • جنجال استوری پاک شده

    دنياي اقتصاد: جنجال‌های علیرضا بیرانوند همچنان ادامه دارد و حتی انتخاب سرمربی جدید پرسپولیس هم نتوانسته انبوه حواشی و جنجال‌های آقای دروازه‌بان را تحت‌الشعاع قرار بدهد. می‌دانید که بعد از فسخ قرارداد یکطرفه بیرو با پرسپولیس، فضای مجازی یکباره علیه او شورید، هشتگ اخراجش از پرسپولیس تبدیل به ترند شد و چنان فضای سنگین و غیرمنتظره‌ای به وجود آمد که باشگاه به سرعت شروع کرد به مذاکره با سایر دروازه‌بان‌ها؛ نشانه‌ای از پایان کار قطعی بیرانوند در پرسپولیس. تحمل این شرایط اما ظاهرا برای بیرانوند بسیار دشوار بوده است؛ تا جایی که او اخیرا اقدام به انتشار یک استوری جنجالی کرد. این استوری، ویدئویی از مصاحبه قدیمی او است که در آن خطاب به هواداران پرسپولیس می‌گوید: «قبل از آمدن من ۱۰ سال در حسرت قهرمانی بودید.»
  • پرونده گروهی بسته می‌شود

    دنياي اقتصاد: درحالی تب حساسیت در یورو ۲۰۲۴ بالا گرفته که امشب با برگزاری ۴ مسابقه در دو گروه E و F دور مقدماتی به پایان می‌رسد. بازی‌های جالب‌ترین گروه این رقابت‌ها از ساعت ۱۹:۳۰ آغاز می‌شود؛ جایی که اسلواکی به مصاف رومانی می‌رود و اوکراین هم مقابل بلژیک صف‌آرایی می‌کند. هر ۴ تیم فوق، ۳ امتیازی هستند و در احتمالی جالب همگی شانس صعود دارند. هرچند اولویت با بازی‌های رودررو است و سپس کار به تفاضل گل کشیده می‌شود که اوضاع رومانی و بلژیک بهتر است. از ساعت ۲۲:۳۰ هم که جمهوری چک یک امتیازی و ترکیه سه امتیازی به مصاف یکدیگر می‌روند و پرتغال که صدرنشینی‌اش قطعی شده باید مقابل گرجستان بایستد. شاید این مسابقه فرصت خوبی باشد تا پای کریستیانو رونالدو به گلزنی باز شود، اما فراموش نکنید گرجستان هم با تک امتیاز همچنان شانس صعود دارد و این یعنی بازی آسانی برای سلسائو اروپا در پیش نخواهد بود.
  • نکونام منفی ۱۸ میلیارد!

    دنیای اقتصاد: روز گذشته خبرگزاری تسنیم گزارش داد که جواد نکونام به دلیل ترک اردوی فولاد خوزستان در شب بازی آسیایی برابر الهلال در اسفند ۱۴۰۱ که در ادامه به فسخ قرارداد با این باشگاه منجر شد، به پرداخت غرامت ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان محکوم شده است. این درحالی است که پس از پایان لیگ هم کمیته انضباطی سرمربی استقلال را برای مصاحبه جنجالی‌اش پس از بازی با نساجی با حکم ۵ میلیارد تومانی نقره داغ کرده بود. همه اینها به کنار؛ در طول فصل هم به دفعات خبر کسر قرارداد نکو با آبی‌پوشان برای رعایت سقف بودجه منتشر می‌شد تا جایی که خبرورزشی پنجم آبان ماه نوشت که او در مجموع ۱۰ میلیارد تومان به استقلال تخفیف داده است. همه این موارد یعنی نکونام در شرایطی که فصل جدید هنوز شروع نشده، بیش از ۱۸ میلیارد تومان یا جریمه شده یا از دستمزد فصل قبلش کم شده است!
  • تعویق طولانی مدت لیگ

    ورزش سه: پیش از این ۲۴ مرداد به عنوان تاریخ شروع لیگ برتر اعلام شده بود، اما مشکلات زیرساختی باعث شده تا سازمان لیگ امکان شروع مسابقات در تاریخ موردنظر را نداشته باشد. هم‌اکنون ۸ استادیوم لیگ برتر ایران دارای نواقص جدی است و حتی ۳ استادیوم دیگر هم شرایط کامل برای میزبانی از لیگ برتر را ندارد. نکته مهم این است که زمان آماده‌سازی و خارج فصل در لیگ‌های فوتبال دنیا ۴۵ روز است و به همین دلیل احتمالا بسیاری از تیم‌ها در لیگ ایران از ابتدای مرداد اردوهای خارجی خود را آغاز خواهند کرد. در صورتی که تعویق لیگ برتر تا اواسط شهریورماه قطعی شود، فاصله بین پایان هفته سی‌ام تا هفته اول فصل جدید حدود سه ماه خواهد بود که فاصله عجیبی محسوب می‌شود.
  • همان عکس؛ اهواز!

    دنیای اقتصاد: پس از چندماه دوری از مستطیل سبز، یحیی گل‌محمدی قرار است با نیمکت فولاد خوزستان به لیگ برتر بازگردد. با وجود همه حواشی قرارداد دو ساله سرمربی سابق پرسپولیس با اهوازی‌ها امضا شد و احتمالا یکی از مدعیان سنتی فوتبال ایران دوباره احیا می‌شود. حضور یحیی در فولاد یکی از اتفاقات مهم تابستان امسال است که بررسی نکات آن خالی از لطف نیست.
  • ۶۰ میلیارد؛ نقل و نبات!

    دنیای اقتصاد: با آغاز نقل‌وانتقالات تابستانی، بار دیگر فوتبال ایران با چالش طرح شایعات ده‌ها میلیارد تومانی مواجه شده؛ اعداد و ارقامی که هوش از سر می‌برد و حیرت و شگفتی را نزد مخاطب باقی می‌گذارد.
  • نوبت گروه مرگ رسید

    دنياي اقتصاد: تکلیف گروه B رقابت‌های یورو ۲۰۲۴ که به درستی لقب مرگ به آن اطلاق شده، از ساعت ۲۲:۳۰ امشب مشخص می‌شود. جایی که البته اسپانیا صدرنشینی‌اش را قطعی کرده، اما سه تیم دیگر درگیر معادلات صعود هستند؛ آلبانی تک امتیازی به مصاف لاروخا می‌رود و البته دو مدعی دیگر یعنی ایتالیا و کرواسی در جدال مرگ و زندگی مقابل یکدیگر می‌ایستند. آتزوری ۳ امتیاز اندوخته و با یک تساوی هم می‌تواند تیم دوم جدول باشد، اما شاگردان زلاتکو دالیچ اگر می‌خواهند خیلی زود به خانه برنگردند، محکوم به پیروزی هستند. اتفاقی که اگر رخ ندهد به معنای‌ خداحافظی دنیای فوتبال با نسل طلایی کروات‌ها خواهد بود و این خیلی سخت است که نایب قهرمان جام جهانی ۲۰۱۸ و تیم سوم جهان در جام‌جهانی اخیر، از جام ملت‌ها به شکلی مفتضحانه کنار برود.
  • بالای ۳۰ ساله‌ها در فشار!

    دنیای اقتصاد: روز گذشته سازمان لیگ فوتبال ایران با انتشار فایل ۱۳ صفحه‌ای از ابلاغ مقررات جدید نقل و انتقالات خبر داد. نکته جالب اینکه قوانین جدید متعلق به سه فصل آینده است و با عنوان دستورالعمل حاکم بر قراردادها و سقف بودجه در اختیار اهالی فوتبال قرار گرفته‌ است. هرچند در اقدامی قابل تحسین، سهمیه بزرگسالان از ۱۹ به ۲۰ بازیکن افزایش پیدا کرده، اما قوانین حیرت‌انگیز دیگری هم در بخش‌هایی از این دستورالعمل به چشم می‌خورد. از جمله اینکه سازمان لیگ در مقررات تازه خود از حذف بند فسخ خبر داده که در سطح نخست فوتبال دنیا بی‌سابقه است. ضمن اینکه ثبت قرارداد بیش از یک سال برای بازیکنان بالای ۳۰ سال ممنوع شده که این موضوع هم از آن اتفاقات خنده‌دار است. معلوم نیست این قوانین دستوری از کجا به ذهن دوستان می‌رسد که هیچ فدراسیونی در هیچ جای دنیا پیش‌تر آن را کشف نکرده است. یعنی بازیکن بالای ۳۰ سال باید به خداحافظی فکر کند یا اینکه می‌تواند مثل برخی‌ها که هر سال برای بهبود قراردادش آن را فسخ می‌کنند، دیگر درگیر درخواست افزایش دستمزد نباشد!
  • تیلور، یزدانی را رها نمی‌کند

    دنياي اقتصاد: دیوید تیلور دارنده ۴ مدال طلای جهان و المپیک که ۶ مرتبه با حسن یزدانی تقابل داشت و ۵ بار از جمله در رقابت‌های فینال مسابقات جهانی و المپیک به پیروزی رسید، چندی پیش در رقابت انتخابی تیم ملی آمریکا ناباورانه مقابل آرون بروکس، قهرمان زیر ۲۳ سال جهان تن به شکست داد و حضور در المپیک پاریس را از دست داد. تیلور درباره المپیک گفت: «یزدانی سال‌هاست که در عرصه‌های مختلف و رقابت‌های مهم حضور داشته و قطعا از اعتماد به نفس بالاتری نسبت به بروکس برخوردار است.
  • پایان پر اشتباه لیگ ملت‌ها

    دنياي اقتصاد: تیم ملی والیبال ایران در آخرین دیدارش در لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ صبح دیروز به مصاف آلمان رفت و ۳برصفر شکست خورد تا با دو پیروزی و ۱۰ شکست به کارش در این مسابقات پایان دهد. بر اساس آمار بازی، آلمان در حمله ۴۰ امتیاز به دست آورد و سهم ایران در این بخش ۳۹ امتیاز بود. در دفاع تیم ایران بهتر بود و هشت امتیاز کسب کرد؛ در حالی که آلمان تنها پنج امتیاز از دفاع به دست آورد. بازیکنان ایران اشتباه‌های زیادی در این بازی داشتند؛ به گونه‌ای که آلمان ۲۶ امتیاز از اشتباه‌های ایران به دست آورد و ایران ۱۶ امتیاز از اشتباهات حریف خود کسب کرد. دست آخر همین اشتباهات پرتعداد باعث رقم زدن بدترین نتیجه تاریخ ایران در لیگ ملت‌ها و ناکامی در صعود به المپیک شد.
  • سانسور اخراج!

    دنیای اقتصاد: با وجود سپری شدن ۲۰ روز از پایان مسابقات لیگ بیست‌وسوم، هنوز تکلیف نیمکت استقلال به درستی مشخص نشده. هر روز یک خبر ضد و نقیض در مورد سرمربی آبی‌ها در فصل جدید منتشر می‌شود و البته که کلیدواژه مشترک همه آنها هم جواد نکونام است؛ روزهای فرد می‌گویند او می‌رود و روزهای زوج خبر می‌دهند جواد ماندگار شده است!
  • نرفتن به جام‌جهانی سخت‌تر است!

    ورزش‌مديا: در شرایطی که قرار است روز پنج‌شنبه قرعه‌کشی مرحله انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۶ برگزار شود، کنفدراسیون فوتبال آسیا سیدبندی این دوره از بازی‌ها را اعلام کرد.
  • صف فروش

    دنياي اقتصاد: کدام سرمایه‌داری را سراغ دارید با علم به اینکه قرار است در یک حوزه خاص ضرر کند به فعالیتش در آنجا اهتمام بورزد؟ ما می‌گوییم چنین افراد متمولی وجود دارند، اما احتمالا به جز فوتبال ایران در هیچ جای دیگری آنها را پیدا نخواهید کرد. دو روز قبل بود که رضا حدادیان اعلام کرد که دیگر قصد تیمداری ندارد و نساجی را به استانداری مازندران واگذار می‌کند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر