بازار سهام

غلبه احتیاط در بورس

دیروز شاخص کل بورس با افت ۹۷ واحدی در سطح ۹۸ هزار و ۸۱ واحدی ایستاد. در شرایط تعطیلی بازار جهانی و شرایط احتیاطی روز گذشته افت ۱۶ درصدی ارزش معاملات نسبت به میانگین هفته اخیر رقم خورد. گزارش ماهانه مناسب «فخوز» و «فولاد» با رشد نرخ فروش محصولات، همچنین گزارش مناسب «کاوه» از فولادی‌ها حمایت کرد. اما تردیدها نسبت به قیمت جهانی کالاها مانع از رشد قابل توجه فلزی-معدنی‌ها است. اما با فروکش موج مثبت خودرویی‌ها، «خساپا» در کنار «خپارس» از نمادهای اثرگذار بر افت شاخص بودند. تداوم ریسک برجام، رشد هزینه‌های تمام‌شده به خصوص در قطعه‌سازان با رشد نرخ دلار و افزایش قیمت فلزات مانع از پایداری رشد خودرویی‌ها است. «شتران» پس از تعدیل مثبت ۲۴ درصدی بازگشایی شد اما این نماد در کنار سایر پالایشی‌ها با افت اندکی مواجه شدند. با این وجود شاهد خرید حقوقی‌ها بودیم.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

کاهش شتاب نزولی دلار

هر دلار آمریکا با افت 3 تومانی با ثبت نهمین روز متوالی نزولی به نرخ 4472 تومان معامله شد. رشد تقاضای محافظه‌کارانه، سیگنال‌های ورود نقدینگی و رشد تقاضای سفته‌بازی رشد ۳/ ۱۷ درصدی نرخ دلار از ابتدای زمستان تا سقف تاریخی ۴۹۱۰ تومان (۲۴ بهمن) را رقم زد. اما در ادامه فشار عرضه سنگین از سوی صرافی بانک‌ها، دستگیری دلالان ارزی و تعیین نرخ دلار از سوی صرافی‌های منتخب نرخ دلار را نزولی کرد. با حرکت دلار به زیر سطح ۴۵۰۰ تومانی، شتاب نزولی نرخ دلار به شدت کاهش یافت. شناسایی کف قیمتی، رشد تقاضای آربیتراژی با توجه به قرار داشتن دلار نزدیک سطح ۴۷۰۰ تومانی در مناطق مرزی و نزدیک شدن به پایان سال مانع از افت قابل توجه دلار شد. بنابراین به دلیل عرضه محدود دلار از سوی صرافی‌های منتخب (در نرخ‌های پایین‌تر) شاهد افزایش اختلاف نرخ دلار سایر صرافی‌ها بودیم.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

خوش‌بینی سکه به دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 3 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 518 هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی، کاهش شتاب نزولی دلار و توقف حراج سکه برای دومین روز متوالی قیمت سکه را صعودی کرد. در هفته اخیر با رشد شاخص دلار و بازگشت آرامش به بازارهای سهام با افت مواجه شد. نوسانات شاخص دلار و بازارهای سهام بر طلا اثرگذار است. در بازار ارز نیز با وجود افت ۴۳۸ تومانی نرخ دلار در ۹ روز متوالی، در روزهای اخیر بازگشت تقاضا مانع از افت قابل توجه نرخ دلار شد. امری که خوش‌بینی‌ها را به حمایت دلار از سکه تقویت کرده است. روند ماه‌های اخیر قیمت سکه، همبستگی ۹۶/ ۰ درصدی قیمت سکه با نرخ دلار و ۷/ ۰ درصدی با اونس طلای جهانی را نشان می‌‌دهد؛ بنابراین سکه اثر بیشتری از نوسانات بازار ارز می‌گیرد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

طلا در انتظار رئیس جدید «فد»

هر اونس طلای جهانی با افت 4/ 1 درصدی به قیمت 2/ 1328 دلار معامله شد. با وجود رشد طلا در میانه فوریه تا نزدیک سقف 5/ 1ساله (1360 دلار)، رشد شاخص دلار از کف 3ساله طلا را نزولی کرد. پیش‌تر نگرانی‌ها از تشدید نرخ تورم و رشد تدریجی نرخ بهره فشار فروش را در بازارهای اوراق و سهام رقم زد. اما بازگشت آرامش به بازارها در کنار رشد شاخص دلار بر طلا فشار آورد. در صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو نگرانی نسبت به شتاب رشد نرخ تورم اعلام شد؛ اما چشم‌انداز ۳ بار افزایش نرخ بهره در سال جاری بدون تغییر ماند. تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه چهارم و سخنرانی جروم پاول (رئیس جدید فدرال رزرو) بر طلا اثرگذار است. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۹کارشناس) ۷ نفر روند صعودی، ۷ کارشناس حرکت نزولی و ۵ نفر روند خنثی را پیش‌بینی کردند.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

کف‌شکنی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 93/ 2درصدی به قیمت 67 هزار و 289 تومان معامله شدند. پس از رشد «تسه»ها در روزهای ابتدایی اسفند، روز گذشته افت قابل توجه تقاضا، قیمت اوراق را به سطح 70 و 69 هزار تومانی رساند. در ماه بهمن شاهد روند کم‌نوسان «تسه»ها در میانگین 71 هزار و 581 تومان بودیم. با این وجود، گزارش معاملات مسکن تهران در بهمن توسط بانک مرکزی، رشد 7/ 17 درصدی تعداد معاملات را نسبت به بهمن سال گذشته نشان می‌دهد. این در حالی است که فروکش هیجانات بازار مسکن نسبت به ماه‌های اخیر، افت ۲/ ۳ درصدی تعداد معاملات بهمن نسبت به دی را رقم زد. در ماه بهمن نیز مشابه روند ماه‌های اخیر با شتاب گرفتن رشد قیمت‌ها، افزایش ۱/ ۵ درصدی قیمت نسبت به دی و افزایش ۳/ ۲۲درصدی قیمت مسکن نسبت به سال گذشته رقم خورد.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

دومین هفته صعود نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی 3 درصدی با ثبت دومین هفته صعودی به قیمت 55/ 63 دلار معامله شد. با وجود افت WTI نفت به زیر سطح 60 دلار در میانه فوریه، اما در 2 هفته اخیر شاهد بازگشت تدریجی نفت از کف مزبور بودیم. روز جمعه با اختلالات عرضه از سوی لیبی با توقف تولیدات میدان نفتی الفیل، عال حمایت از قیمت نفت شد. اما افزایش (یک موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا برای پنجمین هفته متوالی به بالاترین سطح از آوریل ۲۰۱۵ در کنار تولیدات آمریکا در سطح ۲۷/ ۱۰ میلیون بشکه در روز (بیشترین سطح از ۱۹۷۰) و عبور صادرات این کشور از مرز ۲ میلیون بشکه در روز (بالاترین میزان از اکتبر ۲۰۱۷) فشار را بر قیمت نفت حفظ کرده است. همچنان تاکید مقامات اوپک بر پایبندی به توافق و چشم‌انداز رشد تقاضا از نفت حمایت می‌کند.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید