بازار سهام

سیگنال بازارهای جهانی به بورس

31-01

شاخص کل بورس با رشد هفتگی 2/ 0 درصدی در سطح 98 هزار و 300 واحدی ایستاد. با وجود شرایط احتیاطی و فشار فروش در نمادهای بزرگ‌تر، روز چهارشنبه شناسایی فرصت خرید از برخی فلزی-معدنی‌ها‌ و خوش‌بینی‌ها به رشد سودآوری پتروشیمی‌ها با رشد اخیر قیمت محصولات پتروشیمی (با وجود افت از سقف‌های پیشین) و رشد نرخ دلار از هلدینگ‌های پتروشیمی حمایت کرد. اما تشدید فشار فروش در بازارهای سهام در روزهای پنج‌شنبه و جمعه در کنار افزایش شاخص دلار و تردیدها نسبت به پایداری رشد تقاضای چین عامل فشار بر قیمت جهانی کالاها شد. مس با رشد موجودی انبار بورس فلزات لندن به کانال ۶۸۰۰ دلاری و روی به ۳۳۰۰ دلار رسید و سرب از سقف ۵/ ۶ ساله فاصله گرفت و زیر ۲۵۰۰ دلار ایستاد. با وجود تقویت نگرانی‌ها در بازار جهانی، برخی کارشناسان با چشم‌انداز تداوم رشد اقتصاد جهانی افت‌های اخیر را موقتی می‌دانند.  

 

بازار ارز

هفتمین رشد هفتگی دلار

31-02

هر دلار آمریکا با ثبت رشد هفتگی 9/ 0 درصدی به نرخ 4680 تومان معامله شد. با وجود تشدید نوسانات نرخ دلار در ابتدای هفته و لمس سطح 4800 تومانی دلار روز یکشنبه، در ادامه تشدید عرضه از سوی صرافی بانک‌ها نرخ دلار را به کانال 4700 تومانی بازگرداند. پیش‌تر عوامل غیراقتصادی و ریسک‌های سیاسی ناشی از برجام 5 کانال‌شکنی دلار را در دی رقم زد. نوسانات صعودی دلار با رشد تقاضای پیش از موعد و افزایش تقاضای سفته‌بازی در بهمن نیز ادامه یافت. در هفته اخیر نیز با وجود فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، رشد تقاضای آربیتراژی با بالا بودن نرخ درهم (با توجه به نسبت برابری ثابت دلار و درهم) مانع از افت دلار شد. در ساعات پایانی روز چهارشنبه و پنج‌شنبه تشدید فشار فروش از سوی صرافی بانک‌ها حتی در ساعات غیررسمی معاملات، عامل فشار بر دلار شد.

 

بازار سکه

فشار دوجانبه بر سکه

31-03

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی 9/ 1 درصدی به قیمت یک میلیون و 522 هزار تومان معامله شد. با وجود نوسان اونس طلای جهانی در هفته اخیر در کانال 1340 دلاری، با تشدید نوسانات صعودی شاخص دلار (رشد 2 درصدی از ابتدای فوریه) اونس طلا روز پنج‌شنبه تا کف ۱۳۱۰ دلاری افت کرد. چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا فشار بر طلا را حفظ کرده است. اما ریزش اخیر بازارهای سهام و نگرانی‌ها از افت بیشتر می‌تواند تا حدی رشد تقاضای محافظه‌کارانه طلا را به دنبال داشته باشد. در بازار ارز نیز با وجود تشدید نوسانات صعودی دلار در روزهای ابتدایی هفته، از روز چهارشنبه و پنج‌شنبه عرضه سنگین دلار در بازار ارز، تا حدی نوسانات صعودی دلار را محدود کرد. بنابراین افت بازارهای اثرگذار روز پنج‌شنبه افت ۷ هزار تومانی قیمت سکه را رقم زد.

 

بازار طلای جهانی

فشار رشد شاخص دلار بر طلا

31-04

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1316 دلار معامله شد. رشد 2 درصدی شاخص دلار از اول فوریه عامل فشار بر طلا است. از جمعه گذشته، سیگنال‌های رشد نرخ تورم و تسریع روند افزایش نرخ بهره (عوامل فشار بر سودآوری شرکت‌ها) در کنار چشم‌انداز نزدیک شدن به پایان چرخه رونق اقتصادی فشار فروش را در بازارهای سهام رقم زد. با وجود بازگشت مقطعی آرامش، عرضه اوراق خزانه ۱۰ساله، مجددا رشد نرخ بازدهی این اوراق تا سقف ۴ساله و فشار فروش سهام را به دنبال داشت. S&P۵۰۰ نزدیک به کف ۲‌ماهه، شاخص بازار سهام انگلیس در کف ۱۰ماهه و آلمان در کف ۵ماهه قرار گرفت. با وجود فشار رشد شاخص دلار بر طلا، رشد تقاضای محافظه‌کارانه در کنار رشد تقاضای فیزیکی طلا از سوی آسیا با نزدیک شدن به پایان سال چین و فصل جشن‌ هند از طلا حمایت کرد.

 

بازار اوراق مسکن

ادامه معاملات کم‌نوسان «تسه»ها

31-05

اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد کمتر از 1/ 0 درصدی به قیمت 71 هزار و 217 تومان معامله شدند. با وجود روند کم‌نوسان «تسه»ها در بازه 73 تا 78 هزار تومانی از ابتدای مهر تا پایان دی، اما از ابتدای بهمن کاهش تقاضا، حمایت سطح 72 هزار تومانی را شکست. به این ترتیب میانگین قیمت اوراق در بهمن در سطح 71 هزار و 950 تومان قرار گرفت. با وجود کم‌نوسانی «تسه»ها، تشدید نوسانات در بازارهای موازی و سیگنال‌های ورود نقدینگی در ماه‌های اخیر، افزایش ۵/ ۱۳ درصدی تعداد معاملات تهران در دی و رشد ۷/ ۱۶ درصدی قیمت مسکن را نسبت به دی سال گذشته رقم زد. همچنان تشدید افزایش قیمت مسکن و اعلام اخیر مدیر عامل بانک مسکن از عدم تناسب منابع و مصارف صندوق یکم بانک مسکن (وام برای «خانه‌اولی»ها) می‌تواند تقاضای مصرفی مسکن را کاهش دهد.

 

بازار نفت

افت ادامه‌دار نفت

31-06

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۴/ ۶۰ دلار معامله شد. بازگشت نگرانی‌ها از تداوم مازاد عرضه در کنار تشدید نوسانات در بازارهای سهام با تقویت ریسک‌گریزی و رشد شاخص دلار در روز جمعه قیمت نفت را برای ششمین روز متوالی نزولی کرد و برنت را نزدیک کف ۲ماهه (۶۴ دلار) رساند. افزایش تولیدات نفت آمریکا به بالاترین سطح ثبت ‌شده (از سال ۱۹۷۰) به ۲۵/ ۱۰ میلیون بشکه در روز و بالاتر از سطح تولیدات عربستان عامل فشار بر نفت شد. همچنین گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از رشد موجودی نفت به میزان ۹/ ۱ میلیون بشکه نیز بر نفت فشار آورد. رشد تولیدات غیراوپک به ویژه شیل می‌تواند اثر توافق برای کاهش تولیدات را کمرنگ کند. چشم‌انداز رشد تولیدات ایران در ۴ سال آینده به میزان حداقل ۷۰۰ هزار بشکه در روز نیز عامل دیگر فشار بر نفت بود.



گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید