بازار سهام

شناسایی فرصت خرید در بازار سهام

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۸۹ واحدی (۰۹/ ۰ درصدی) در سطح ۹۷ هزار و ۸۰۸ واحدی ایستاد. پس از افت ۷/ ۱ درصدی شاخص در ۴ روز معاملاتی، روز گذشته شناسایی فرصت خرید از شاخص حمایت کرد. قیمت‌های مناسب فلزی-معدنی‌ها پیش از تعطیلی بازارهای جهانی از این نمادها حمایت می‌کنند. اما شناسایی سود میان معامله‌گران در کنار تردیدها نسبت به رشد هزینه‌ها، عامل فشار بر فولادسازان است. افت اخیر قیمت متانول به زیر ۴۰۰ دلار و تردیدها نسبت به پایداری قیمت‌های پتروشیمی با نزدیک شدن به پایان سال چین با وجود حمایت رشد نرخ دلار از پتروشیمی‌ها، مانع از رشد قابل توجه این نمادها است. اما «جم» با افشای اطلاعات در مورد فروش دارایی‌ها بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. علاوه بر این، رشد اخیر قیمت نفت و انتظار برای گزارش‌های پالایشی‌ها تا حدی از این نمادها حمایت کرد.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

ادامه حرکت دلار در اوج

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 52 تومانی به نرخ 4750 تومان معامله شد. با وجود افت دلار در هفته دوم بهمن تا سطح 4515 تومانی به دلیل فشار عرضه صرافی بانک‌ها، اما شناسایی فرصت خرید مجددا دلار را صعودی کرد. تشدید روند صعودی رشد 4 درصدی نرخ دلار در 4 روز معاملاتی اخیر رقم خورد. روز یکشنبه با شروع معاملات درهم در سطح بالاتر از 1300 تومان تا سقف 1313 تومان، دلار را به صورت مقطعی بالاتر از 4800 تومان نیز رساند. اما تقویت احتیاط میان معامله‌گران و عدم خرید در سطح مزبور نرخ دلار را مجددا وارد کانال 4700 تومانی کرد. به نظر می‌رسد علاوه بر رشد تقاضای آربیتراژی و با نزدیک شدن به پایان سال، افزایش نقدینگی و آمارهای بانک مرکزی از کاهش شبه پول و رشد پول سیگنالی برای ورود نقدینگی به بازار ارز باشد.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

تشدید روند صعودی سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 14 هزار تومانی به قیمت یک‌میلیون و 520 هزار تومان معامله شد. رشد نرخ دلار در شریط تعطیلی بازار طلای جهانی، عامل حمایت از قیمت سکه شد. در بازار طلای جهانی، تقویت چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا با رشد شاخص دلار، افت طلا نزدیک به سطح 1330 دلاری از کانال 1340 دلاری را رقم زد. با این وجود، رشد 180 تومانی نرخ دلار در 4‌روز معاملاتی اخیر با تقویت خوش‌بینی‌ها به حمایت ارز از سکه روند صعودی قیمت سکه را تشدید کرد. بنابراین با اینکه پیش‌تر قیمت سکه با اخبار اعلام پیش‌فروش سکه، افت 42 هزار تومانی را شنبه هفته گذشته تجربه کرد. اما روند صعودی نرخ دلار باعث مقطعی شدن اثر پیش‌فروش بر بازار سکه شد و قیمت سکه را به کانال یک میلیون و 500 هزار تومانی بازگرداند.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

تقویت تردیدها نسبت به طلا

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی 3/ 1 درصدی به قیمت 9/ 1331 دلار معامله شد. در میانه ژانویه طلا سقف 5/ 1 ساله، 1366 دلار را لمس کرد. اما افت شاخص دلار نوسان طلا در کانال 1340 دلاری را رقم زد. اما روز جمعه آمار اشتغال آمریکا، افزایش ۲۰۰ هزار شغل جدید (بیش از پیش‌بینی‌ها) و بیشترین رشد دستمزدها از سال ۲۰۰۹ را ثبت کرد؛ بنابراین طلا به کف ۱۳۳۰ دلاری نزدیک شد. همچنان چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره، فشار بر اونس طلا را حفظ کرده است. با این وجود، خروج بانک‌های مرکزی از سیاست‌های انبساطی عامل فشار بر طلا که نرخ بهره به آن تعلق نمی‌گیرد. امری که در کنار احتمال افت بازارهای سهام می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۷ کارشناس) ۱۱ نفر روند نزولی، ۳ کارشناس حرکت صعودی و ۳ نفر روند خنثی را پیش‌بینی کردند.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

ادامه کم‌نوسانی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد اندک 2/ 0 درصدی به قیمت 71 هزار و 979 تومان معامله شدند. کاهش تقاضا میانگین «تسه»ها را در بهمن به سطح 72 هزار و 109 تومان رسانده است. از ابتدای مهر شاهد نوسان «تسه»ها در بازه 72 تا 78 هزار تومانی هستیم. مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن رشد تعداد معاملات از ۱۳ هزار معامله در تابستان به ۱۹ هزار معامله به معنای رونق معاملات در بازار مسکن عنوان کرد. وی همچنین اعلام کرد قیمت مسکن در آذر و دی به ترتیب ۴ و ۳ درصد افزایش یافت. اما تشدید نوسانات بازار مسکن همزمان با تشدید نوسانات در سایر بازارها، کاهش رشد شبه‌پول و رشد پول در ماه‌های اخیر در کنار افزایش سهم واحدهای کلنگی بخشی از تشدید نوسانات مسکن را می‌توان ناشی از افزایش تقاضای سرمایه‌‌ای در بازار مسکن دانست.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

فشار آمریکایی بر بازار نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی 4/ 1 درصدی مواجه و به قیمت 45/ 65 دلار معامله شد. اما در ژانویه، WTI رشد ماهانه 1/ 7 درصدی را ثبت کرد. در هفته اخیر افزایش موجودی نفت تجاری آمریکا (8/ 6 میلیون بشکه در روز) پس از 10 هفته افت متوالی در کنار بازبینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از عبور تولیدات آمریکا در ماه نوامبر از ۱۰ میلیون بشکه در روز در کنار افزایش (۶ موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا برای دومین هفته متوالی و بازگشت شاخص دلار از کف ۳ساله عامل فشار بر قیمت نفت شد. با این وجود، خوش‌بینی‌ها به رشد تقاضا به ویژه از سوی آسیا (پیشی‌گرفتن چین از آمریکا برای واردات نفت در سال ۲۰۱۷) در کنار سطح تعهد مناسب اوپک و غیراوپک به توافق خوش‌بینی‌ها به حرکت بازار نفت به تعادل را تقویت کرده است.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید