به گزارش «دنیای اقتصاد»، رصد قیمت‌های پیشنهادی آپارتمان‌های اجاری عرضه شده در بازار مسکن از ابتدای مهرماه تاکنون نشان می‌دهد در بازار پاییزی حباب اجاره‌بهای پیشنهادی به تدریج در حال تخلیه است و نرخ‌ها مسیر کاهشی در پیش گرفته است. در تابستان سال جاری با وجود اینکه بازار مسکن پایتخت رکودی بود و حتی قیمت مسکن در مرداد و شهریور مجموعا ۶ درصد کاهش یافت، اما باز هم بسیاری از موجران به عادت هر ساله درصدد افزایش اجاره‌بها بودند.

این در حالی است که جهش ناگهانی اجاره‌بها در سال ۹۷ به دنبال تغییرات شدید قیمت مسکن، میانگین اجاره‌بها را در مناطق لوکس و برخوردار و حتی در محله‌های مصرفی این مناطق به حدی افزایش داد که عملا جایی برای تغییرات افزایشی محسوس اجاره‌بها در سال جاری وجود نداشت. نتیجه این سبک قیمت‌گذاری در بازار اجاره در سال جاری، خالی ماندن بسیاری از آپارتمان‌های اجاری در تابستان بود که در نتیجه این وضعیت، موجران ناگزیر شدند در آذرماه از افزایش حبابی اجاره‌بهای خود صرف‌نظر کرده و به نرخ‌های معقول‌تری که با توان مستاجران هماهنگی دارد،‌ بازگردند.

در بازار اجاره پاییزی در محله‌های مصرفی منطقه یک تهران میانگین بهای رهن کامل آپارتمان فول امکانات میانسال بین ۲میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و این در حالی است که بسیاری از موجران تا دو، سه ماه پیش تصور می‌کردند می‌توانند این املاک را به بهایی بیشتر و بعضا تا رهن مترمربعی ۴ میلیون تومان نیز اجاره دهند. بهای رهن کامل آپارتمان‌های بدون امکانات در محله‌های مصرفی منطقه یک نیز که اغلب سن بنایی بیش از ۱۵ سال دارند، حول و حوش مترمربعی ۲ میلیون تومان تعیین شده است و البته با توجه به سرمای حاکم بر بازار اجاره، همین قیمت‌های پیشنهادی نزدیک به استطاعت مستاجران نیز در بسیاری از موارد سبب نشده زمان به اجاره رفتن ملک کاهش یابد و صف موجران در انتظار یافتن مستاجر به سرعت کوتاه شود.

 

07-02