یک مدرسه اقتصاد در اسپانیا برای ششمین سال پیاپی، امکانات و خدمات زندگی و سکونتی شهرهای مختلف دنیا به همراه وضعیت اجتماعی و اقتصادی این شهرها را مورد بررسی کیفی قرار داده و با ملاک عمل قرار دادن ۹۶ شاخص در ۹ حوزه، «۱۰ شهر هوشمند» را از بین آنها شناسایی کرده است. شهر هوشمند جایی است که برای زندگی و کسب و کار، «شهر ایده‌آل» تلقی می‌شود. هدف از این رتبه‌بندی، نمایش شهرهای الگو و تشریح تجربه مدیران شهری آنها است تا مسیر «اصلاح شکل اداره شهرهای ناکارآمد و نامناسب برای زیست و تبدیل آنها به مناطق زندگی مورد رضایت شهروندان» به شهرداران جهان نشان داده شود.

نتایج این بررسی مشخص می‌کند شهرداران موفق دنیا در زمینه «هوشمندسازی شهر» و «افزایش رضایت فعالان اقتصادی و ساکنان آن شهر»، توانسته‌اند ۶ مهارت مختص مدیریت شهری را در دوران خدمت خود در شهر به‌کار بگیرند. «پرهیز از کپی‌برداری محض از روی کارنامه قبولی سایر شهرداران با پایبندی فکری به طراحی مدل‌های منحصر‌به‌فرد»، «پذیرش این واقعیت که یک شهر برتر با همان سبک و سیاق قابل تکرار نیست»، «نوآوربودن شهردار»، «تقویت ارتباطات عمومی شهرداری»، «جلب مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های شهری به‌عنوان بهترین مدل توسعه شهر برای کاهش هزینه‌ها» و همچنین «به رسمیت شناختن حق تمام ذی‌نفعان شهر در تصمیم‌گیری و نفع‌بردن از امکانات شهری» مهارت‌های یک مدیر شهر موفق است.

آرمان‌شهرِ دنیای ۲۰۱۹

 «مدرسه اقتصاد آی‌ای‌‌اس‌ای (IESE)» دانشگاه ناوارا – دانشگاهی در بارسلونا اسپانیا – ششمین نسخه از گزارش‌های سالانه «هوشمندترین شهرها»ی جهان خود را منتشر کرد. در این گزارش که هر ساله تحت عنوان «شاخص حرکت شهرهای آی‌ای‌اس‌ای (CIMI)» منتشر می‌شود، ابعاد مختلف زندگی شهری بر مبنای ۹۶ شاخص در ۹ حوزه اصلی «سرمایه انسانی»، «همبستگی اجتماعی»، «اقتصاد»، «حکمرانی»، «محیط‌زیست»، «حمل‌ونقل و جابه‌جایی»، «برنامه‌ریزی شهری»، «تکنولوژی» و «نفوذ بین‌المللی» مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در گزارش امسال، این ارزیابی‌ها برای ۱۷۴ شهر جهان (۷۹ مورد از آنها پایتخت هستند) از ۸۰ کشور ارائه شده است. به‌علاوه به منظور بررسی روند پیشرفت شهرها در طول زمان و مقایسه بجا از عملکرد، شاخصی ترکیبی از سه سال اخیر محاسبه شده است. در گزارش امسال لندن، نیویورک، آمستردام، پاریس، ریکیاویک، توکیو، سنگاپور، کپنهاگ، برلین و وین شهرهایی هستند که با قرار گرفتن در ۱۰ رده نخست، به‌عنوان هوشمندترین شهرهای جهان معرفی شده‌اند. به ادعای نویسندگان این گزارش، اصلی‌ترین هدف ارائه چنین گزارشی، کمک به برنامه‌ریزان شهری در مسیر پیشرفت، توسعه و هوشمندتر شدن شهرهایشان است و در این رابطه سعی شده است تجارب موفق شهرهای برتر به‌عنوان الگو مورد ارزیابی قرار گیرد.

هوشمندترین شهرها

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارش امسال نسبت به نسخه سال گذشته (۲۰۱۸) تغییرات ملموسی در رتبه‌ها مشاهده می‌شود، که البته شاید ناشی از اضافه شدن برخی شاخص‌‌های جدید باشد. در رتبه‌بندی امسال لندن (پایتخت انگلیس) توانست با پیشی گرفتن از نیویورک (پایتخت اقتصادی آمریکا) در جایگاه نخست بایستد و نیویورک نیز با یک پله نزول در جایگاه دوم ایستاد. آمستردام (پایتخت هلند) اما با جهشی هفت پله‌ای توانست از رده دهم تا رتبه سوم بالا بیاید. پاریس (پایتخت فرانسه) اما با یک پله نزول از رده سوم به چهارم رسیده است. تنها شهری که در میان ۱۰ رتبه برتر جایگاهش نسبت به گزارش سال گذشته تغییر نکرده، ریکیاویک (پایتخت ایسلند) است که در رده پنجم ایستاده است. در این رابطه در گزارش امسال توکیو (پایتخت ژاپن) با دو پله نزول در رده ششم، سنگاپور (شهر و کشور سنگاپور یکی است) با یک پله نزول در رده هفتم، کپنهاگ (پایتخت دانمارک) با پنج پله صعود در رده هشتم، برلین (پایتخت آلمان) با دو پله صعود در رده نهم و در نهایت وین (پایتخت اتریش) با ۹ پله صعود در رده دهم جای گرفته‌اند.

معرفی شهرها به تفکیک هر یک از ۹ حوزه اصلی، دیگر اطلاعات ارائه شده در این گزارش است. در «اقتصاد»، شهر نیویورک به لطف تولید ناخالص‌ داخلی بالا و تعداد بالای شرکت‌های تجاری، برای سال‌ها رتبه نخست این حوزه را قبضه کرده است. هر چند وضعیت فعلی شاخص‌های این شهر حکایت از شکست‌ناپذیر بودن آن دارند، اما توکیو پتانسیل آن را دارد که جای این شهر را در رده نخست تصاحب کند و هر ساله به این جایگاه نزدیک‌تر می‌شود. نیویورک، لس‌آنجلس (شهرهایی در آمریکا)، توکیو، سان‌فرانسیسکو (شهری در آمریکا)، واشنگتن(پایتخت سیاسی آمریکا)، دالاس (شهری در آمریکا)، شیکاگو (شهری در آمریکا)، پاریس، بوستون (شهری در آمریکا) و آمستردام به ترتیب ۱۰ شهر برتر جهان در حوزه «اقتصاد» هستند (هفت شهر از آمریکا). لندن، بهترین شهر جهان در حوزه «سرمایه انسانی» است. لندنی‌ها این جایگاه خود را مدیون تعداد بالای مدارس اقتصاد در سطح جهانی ممتاز خود هستند. این شهر همچنین بیشترین سهم را در میان ۵۰۰ دانشگاه برتر جهانی دارد. شمار زیاد مدارس متوسطه (خصوصی و دولتی)، سهم بالای جمعیتی که تحصیلات متوسطه دارند و همچنین مزایای فرهنگی تئاتر‌ها، موزه‌ها و نمایشگاه‌های این شهر از دیگر خصوصیاتی هستند که این شهر را در داشتن سرمایه‌ انسانی ممتاز یاری کرده‌اند. لندن، لس‌آنجلس، نیویورک، بوستون، برلین، پاریس، مسکو (پایتخت روسیه)، واشنگتن، توکیو و شیکاگو به ترتیب ۱۰ شهر برتر جهان در حوزه «سرمایه انسانی» هستند (۵ شهر از آمریکا). در حوزه «همبستگی اجتماعی»، زوریخ (بزرگ‌ترین شهر سوئیس) بهترین وضعیت را در میان شهرهای جهان دارد. بر اساس «شاخص کیفیت زندگی مرسر» این شهر در ۲۰۱۸ بالاترین کیفیت زندگی جهان را داشت. در ۲۰۱۷ نیز این شهر در رده دوم باثبات‌ترین شهرهای جهان قرار داشت. نرخ پایین جرم و جنایت، یکی از بالاترین رتبه‌ها در شاخص خوشبختی، نمره بالا در فضای مناسب برای اشتغال زنان، نرخ پایین بیکاری و توزیع به‌نسبت عادلانه درآمد از دیگر ویژگی‌های برجسته‌ این شهر است. زوریخ، برن (پایتخت سوئیس)، تایپه (پایتخت تایوان)، بازل (شهری در سوئیس)، لینز (شهری در اتریش)، ولینگتون (پایتخت نیوزیلند)، کوبک (شهری در کانادا)، ابوظبی (پایتخت امارات)، آیندهون (شهری در هلند) و هلسینکی (پایتخت فنلاند) به ترتیب ۱۰شهر برتر در حوزه «همبستگی اجتماعی» هستند. در میان ۱۰ شهر برتر این حوزه ۶ شهر اروپایی که سه مورد از آنها از سوئیس هستند.

در حوزه «محیط‌زیست»، همانند سال گذشته ریکیاویک (پایتخت ایسلند)، به‌عنوان پاک‌ترین شهر جهان در رده نخست ایستاده است. این شهر به همراه ولینگتون کمترین میزان انتشار ذرات آلاینده ۵/۲ و ۱۰ میکرون را در جهان دارند. پایتخت ایسلند همچنین به خاطر منابع آبی تجدیدپذیر ممتاز خود شناخته شده است. در گزارش امسال آسونسیون (پایتخت پاراگوئه)، به لطف انتشار پایین گاز دی‌اکسید کربن، در میان ۱۰ شهر برتر این حوزه جای گرفته است. ریکیاویک، ولینگتون، کپنهاگ، مونته‌ویدئو (پایتخت اروگوئه)، استکهلم (پایتخت سوئد)، توکیو، آکلند (شهری در نیوزیلند)، اسلو (پایتخت نروژ)، آسونسیون و سنگاپور به ترتیب ۱۰ شهر برتر جهان در حوزه «محیط‌زیست» هستند.

یک سال دیگر برن سوئیس به لطف عملکرد مطلوب در شاخص ادراک فساد، حجم بالای ذخایر سرانه و تعداد بالای سفارت‌خانه‌ها بهترین شهر جهان در حوزه «حکمرانی» لقب گرفت. برن، ژنو (شهری در سوئیس)، تایپه، ملبورن (شهری دراسترالیا)، لس‌آنجلس، برلین، لندن، هلسینکی، زوریخ و سن‌دیگو (شهری در آمریکا) به ترتیب شهرهای برتر جهان در حوزه «حکمرانی» هستند. در میان ۱۰ شهر برتر این حوزه، ۶ مورد از غرب اروپا هستند. در حوزه «برنامه‌ریزی شهری» تورنتو (شهری در کانادا) بهترین شهر جهان است. این شهر به خاطر دارا بودن ویژگی‌هایی همچون زیرساخت‌های پیشرفته، تعداد بالای آسمانخراش‌ها و دسترسی مطلوب شهروندان به سیستم آب‌وفاضلاب مناسب شناخته شده است. تورنتو، نیویورک، ونکوور (شهری در کانادا)، کی‌یِف (پایتخت اوکراین)، شیکاگو، اُتاوا (پایتخت کانادا)، مونترال (شهری در کانادا)، هنگ‌کنگ، لندن و واشنگتن به ترتیب ۱۰ شهر برتر جهانی در حوزه «برنامه‌ریزی شهری» هستند. در میان ۱۰ شهر برتر این حوزه، هفت شهر در آمریکای شمالی واقع هستند.

لندن در حوزه «نفوذ بین‌المللی» در میان شهرهای جهانی پیشتازی می‌کند. تعداد بالای مسافران هوایی که با مسیرهای هوایی گسترده این شهر سازگاری دارد، تعداد زیاد هتل‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی متعددی که در این شهر برگزار می‌شود از مهم‌ترین علل جایگاه این شهر است. آمستردام، دیگر شهر اروپایی است که در رده دوم برترین‌های حوزه جای دارد و همانند پایتخت انگلیس، از تعداد بالای مسافران هوایی و کنفرانس‌های بین‌المللی متعدد بهره می‌برد. جایگاه سوم این رتبه‌بندی نیز متعلق به پاریس است که حجم بالایی از عکس‌های این شهر در شبکه‌های اجتماعی بارگذاری می‌شود و از تعداد زیاد هتل‌ بهره می‌برد. در میان ۱۰ شهر برتر این حوزه ۵ شهر اروپایی هستند. لندن، آمستردام، پاریس، سنگاپور، برلین، ملبورن، وین، نیویورک، میامی (شهری در آمریکا) و سیدنی (بزرگ‌ترین شهر استرالیا) به ترتیب ۱۰ شهر نخست در حوزه «نفوذ بین‌المللی» هستند.

سنگاپور پیشرفته‌ترین شهر جهان در حوزه «تکنولوژی» است. در این شهر همه چیز با تکنولوژی مرتبط است. داشتن بالاترین سرعت اینترنت جهان، آمار ۱۰۰ درصدی داشتن تلفن همراه شهروندان، میانگین سه تلفن همراه برای هر شهروند، رتبه نخست در شاخص فرهنگ نوآوری جهانی و تعداد بی‌شمار نقاط اتصال به اینترنت، سنگاپور را از لحاظ تکنولوژیکی در میان شهرهای جهان متمایز کرده است. رتبه دوم این حوزه نیز در تصاحب دیگر شهر آسیایی، هنگ‌کنگ چین است، که بالاترین نمره شاخص وب و بالاترین سرانه تلفن‌ همراه را در جهان دارد. سنگاپور، هنگ‌کنگ، سان‌فرانسیسکو، ریکیاویک، دبی، سئول (پایتخت کره‌جنوبی)، آمستردام، لندن، آیندهون و کپنهاگ به ترتیب ۱۰ شهر برتر جهان در حوزه تکنولوژی هستند.  شانگهای چین شهری است که بهترین وضعیت جهان را در حوزه «جابه‌جایی و حمل‌ونقل» دارد، جایگاهی که از علل اصلی آن دارا بودن سیستم گسترده مترو است. به‌علاوه این شهر یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های دوچرخه‌سواری همگانی را در جهان داراست. شانگهای، پکن (پایتخت چین)، لندن، پاریس، نیویورک، برلین، وین، مونیخ (شهری در آلمان)، مادرید (پایتخت اسپانیا) و تایپه به ترتیب ۱۰ شهر برتر جهان در حوزه «جابه‌جایی و حمل‌ونقل» هستند. در میان ۱۰ شهر برتر این حوزه، سه شهر اروپایی و سه شهر آسیایی هستند.

«بخش‌ خصوصی» ناجی

امروزه شهرها بیش از هر زمان دیگری نیاز به توسعه فرآیندهای برنامه‌ریزی استراتژیک دارند. تنها در این صورت است که می‌توانند مسیر آینده خود را به سمت نوآوری سوق دهند و ابعاد مختلف جوامع خود را اولویت‌بندی کنند. با توجه به اینکه دو شرکت اقتصادی مسیرهای متفاوتی را به سمت موفقیت طی می‌کنند، شهرها نیز باید با توجه به ظرفیت‌های خود به‌دنبال مدل‌هایی منحصر به فرد برای پیشرفت باشند. در واقع هر یک از شهرهای جهان، منحصر به فرد و غیرقابل تکرار هستند و نیازها و فرصت‌های متفاوت دارند. بنابراین یک شهر برای توسعه و پیشرفت باید برنامه‌ای مختص به خود را طراحی کند، اولویت‌های خود را مشخص کند و برای انطباق با تغییرات به اندازه کافی منعطف باشد. تجربه شهرهای موفق نشان می‌دهد برای بهبود کارآیی و ثبات خدمات، مسوولان شهری (شهرداران) باید نوآوری‌های بیشتر را در دستور کار قرار دهند.آنها همچنین باید ارتباطات را تقویت و از مشارکت کسب‌وکارهای دولتی و خصوصی در پروژه‌های شهری حمایت کنند.  در این رابطه شهرهای هوشمند فرصت‌های شغلی متعددی و احتمال بالایی برای همکاری میان بخش خصوصی و دولتی ایجاد می‌کنند. تمام ذی‌نفعان شهری سهم دارند. بنابراین باید شبکه‌ اکوسیستمی توسعه داده شود که به واسطه آن امکان مشارکت تمام بازیگران شهری فراهم می‌شود: عموم مردم، سازمان‌ها، نهادها، دولت، دانشگاه‌ها، متخصصان و مراکز تحقیقاتی. به عبارتی شبکه‌سازی مزیت‌های مختص به خود را دارد: شناسایی بهتر نیازها و منافع شهری، ایجاد اهداف مشترک و ارتباطات باثبات میان مشارکت‌کنندگان، گسترش‌ فرصت‌های یادگیری، افزایش شفافیت و اجرای بهتر و منعطف‌تر سیاست‌های عمومی.

با امکان همکاری بلندمدت با دولت، دسترسی به فرصت‌های اقتصادی جدید، فهم بهتر از نیازهای اکوسیستم محلی، رصد شفاف‌ وضعیت بین‌المللی و جذب استعدادها، کسب‌وکارهای خصوصی نیز دیگر بازیگرانی هستند که از سیستم شبکه منتفع می‌شوند. بخش خصوصی به لطف دانش تخصصی و تجاربی که در مدیریت پروژه‌ها دارد، در کنار همکاری با دانشگاه‌ها و سایر نهادها، بهترین گزینه برای توسعه شهرهای هوشمند هستند. این بخش همچنین برای کارآیی مشارکت دولتی-خصوصی تعیین‌کننده است و نتیجه آن صرفه‌جویی‌های قابل‌توجه است. در نهایت نباید فراموش شود عامل انسانی نقشی بنیادی در توسعه شهرها دارد. بدون جامعه مشارکت‌کننده و فعال، هر استراتژی، هرچند هوشمندانه و جامع محکوم به شکست است. فراتر از توسعه‌ اقتصادی و تکنولوژیکی، کلید حرکت شهرهای «هوشمند» به «ایده‌آل شهر» در دستان شهروندان آن است. این هدفی ارزشمند و صریح است که تمام شهرها باید آن را طلب کنند.

شهرهای الگو

آمستردام: پایتخت هلند، بزرگ‌ترین شهر و مرکز مالی و فرهنگی اصلی این کشور است. مجموعه‌ای از تکنولوژی‌های مالی، کارآیی انرژی و وضعیت فرهنگی، آمستردام را به یکی از قدرت‌های مهم اروپا تبدیل کرده است. حدود ۹۰ درصد از خانوار این شهر مالک دوچرخه هستند، شهری که از سیستم پیشرفته خدمات خودکار برای خدمات عمومی و دوچرخه‌های همگانی بهره می‌برد. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا سال ۲۰۲۵ تردد خودروهای دیزلی و بنزینی در این شهر ممنوع خواهد شد، اتفاقی که آمستردام را به تنها شهر اروپایی با آلایندگی صفر تبدیل خواهد کرد. این شهر در رتبه‌بندی هوشمندترین شهرهای جهان، در سطوح جهانی و منطقه‌ای به ترتیب در رتبه‌های ۳ و ۲ جای دارد. به عبارتی این شهر عملکردی فراتر از سطح کل دارد و در حوزه‌های اقتصاد، تکنولوژی، نفوذ بین‌المللی و جابه‌جایی و حمل‌ونقل از پیشگامان است.

بارسلونا: دوم شهر برتر اسپانیا در رتبه‌بندی هوشمندترین شهرهای جهان است که در رده‌بندی کلی در جایگاه 28 ایستاده است. این شهر تقریبا در تمام حوزه‌ها عملکردی مطلوب دارد: در حکمرانی، برنامه‌ریزی شهری، نفوذ بین‌المللی، تکنولوژی و جابه‌جایی و حمل‌ونقلی، نام بارسلونا در 30 رتبه برتر به‌چشم‌ می‌خورد. این شهر به‌خاطر جمعیت بالای طراحان صنعتی، استفاده گسترده از تلفن‌های هوشمند و استفاده از کلان‌داده‌ها برای مدیریت ترافیک شناخته شده است و در میان ۲۵ شهر برتر تکنولوژیکی جهان حضور دارد. مدیران این شهر با اجرای پروژه «سی‌موبایل»، در چارچوب سیستم حمل‌ونقل هوشمند مشارکتی، سعی در بهبود آگاهی استفاده از شبکه جاده‌ای دارند. این سیستم مسیریاب در موقعیت‌هایی نظیر نزدیک شدن ماشین‌های امداد (آمبولانس، آتش‌نشانی و...)، قرمز شدن چراغ‌های راهنما و عبور عابرین پیاده هشدار صادر می‌کند. در این‌باره کمیسیون اروپا به‌منظور رسیدگی به چالش‌های حمل‌ونقلی این سیستم را به‌طور آزمایشی در هشت شهر قاره سبز، شامل بارسلونا اجرا کرده است.

لندن: پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر انگلیس است و بزرگ‌ترین منطقه شهری این کشور را داراست. لندن به‌عنوان بهترین شهر جهان در جایگاه اول رتبه‌بندی امسال قرار گرفته است. پایتخت بریتانیا بیش از هر شهر دیگری در جهان میزبان استارت‌آپ‌ها و برنامه‌نویسان است. مدیران این شهر یک پلت‌فرم اطلاعاتی آزاد راه‌اندازی کرده‌اند – تحت عنوان مخزن اطلاعاتی لندن – که هر ماه بیش از ۵۰ هزار شخص حقیقی، شرکت، محقق و توسعه‌دهنده از آن استفاده می‌کنند. سرمایه‌گذاری حمل‌ونقل عمومی این شهر یکی از بزرگ‌ترین‌ پروژه‌های ساخت‌وساز اروپا است (پروژه کراس‌ریل)، پروژه‌ای که تا پایان سال جاری میلادی ۱۰خط ریلی جدید به شبکه راه‌آهن این شهر خواهد افزود. تقریبا در تمام حوزه‌ها این شهر موقعیتی برتر دارد: رتبه نخست در حوزه‌های «سرمایه انسانی» و «نفوذ بین‌المللی» و جزو ۱۰ شهر برتر در حوزه‌های زیر است: جابه‌جایی و حمل‌ونقل، حکمرانی، تکنولوژی و برنامه‌ریزی شهری. بدترین عمکرد این شهر مربوط به حوزه همبستگی اجتماعی است که در رده ۴۵ ایستاده است.

مادرید: پایتخت و پرجمعیت‌ترین و در رتبه‌بندی هوشمندترین شهرهای جهان برترین شهر اسپانیا است. این شهر در حوزه‌های جابه‌جایی و حمل‌ونقل (رده 9) و نفوذ بین‌المللی (رده 17) عملکرد مطلوب دارد. مدیران این شهر تعهد خود را به توسعه شهری باثبات نشان داده‌اند. راه‌اندازی پلت‌فرم «مادرید هوشمند» این امکان را فراهم ساخته است تا شهروندان با استفاده از تلفن‌های همراه خود هر مشکل مدیریتی و اشکال در خدمات عمومی را به شورای شهر گزارش دهند. مدیران این شهر همچنین پلت‌فرمی تحت‌عنوان «تصمیمات مادرید» راه‌اندازی کرده‌اند که بر مبنای مشارکت شهروندان به دموکراسی مستقیم مدیریت شهری کمک می‌کند.

نیویورک: یکی از بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین نواحی شهری در جهان و پس از مکزیکوسیتی بالاترین تراکم جمعیتی را در آمریکای‌شمالی دارد. هرچند در رتبه‌بندی امسال این شهر جایگاه نخست را به لندن داده است، اما همچنان در حوزه اقتصاد پیشتازی می‌کند. نیویورک مهم‌ترین مرکز اقتصادی جهان است و بالاترین تولیدناخالص‌داخلی شهری را در جهان داراست. این شهر که لقب «سیب بزرگ» به آن داده شده است، خانه بیش از 7 هزار شرکت تکنولوژیکی و به خاطر خدمات تکنولوژیکی یکپارچه شناخته شده است. علاوه بر رتبه نخست «اقتصاد»، در حوزه‌های سرمایه‌انسانی (رتبه 3)، برنامه‌ریزی شهری (رتبه 2)، نفوذ بین‌المللی (رتبه 8)، تکنولوژی (رتبه 11)، و جابه‌جایی و حمل‌ونقل (رتبه 5) نیز عملکردی مطلوب دارد.

اسلو: این شهر منطقه اسکاندیناوی در رتبه‌بندی کلی هوشمندترین شهرهای جهان در رده 14، و در حوزه محیط‌زیست در جایگاه هشتم ایستاده است. بین بازه سال‌های 2016 تا 2018 این شهر بیشترین پیشرفت را در شاخص هوشمندترین شهرهای جهان داشت، تحولی که البته با توجه به برنامه‌ریزی مدیران شهری برای تبدیل اسلو به شهری هوشمند، سبز، نوآور و فراگیر برای همه، غافل‌گیرکننده نبود. تست اتوبوس‌های الکتریکی، ساخت سایت‌هایی با انتشار آلاینده صفر، بازسازی ساختمان‌های موجود با هدف ارتقای سیستم مدیریت زباله و انرژی سبز از طریق فرآیند بازیافت معدودی از پروژه‌‌های اجرایی در این شهر هستند. تمام خدمات مربوط به شهروندان این شهر دیجیتالی شده یا خواهند شد.

پاریس: پایتخت فرانسه مهم‌ترین مرکز مالی اروپا است، که شعبه اصلی نیمی از غول‌های اقتصادی فرانسه و ۲۰ شرکت‌ از ۱۰۰ شرکت بزرگ دنیا در این شهر قرار دارد. مدیران این شهر که به اصطلاح «شهر چراغ‌ها» لقب گرفته تلاش می‌کنند با رونق استفاده از دوچرخه‌، خودروهای الکتریکی و پلت‌فرم اطلاعاتی در دسترس همه حمل‌ونقلی پاک برای شهر به ارمغان آورند.

به‌علاوه تلاش شده است با استفاده از کاربردهای اینترنت اشیاء جریان‌های تردد جمعیت و وسایل‌نقلیه بهینه شود. پروژه «گرند پاریس اکسپرس» نیز یکی از بزرگ‌ترین تحولات در سیستم حمل‌ونقلی اروپا محسوب می‌شود، پروژه‌ای که قرار است طی آن شبکه حمل‌ونقلی بازطراحی، و ۴ خط ریلی جدید معادل ۲۰۰ کیلومتر و ۶۸ ایستگاه جدید اضافه، و سیستم مترو به‌طور کامل خودکار شود. پاریس در رتبه‌بندی اصلی هوشمندترین شهرهای جهان در رده چهارم ایستاده است و در حوزه‌های اقتصاد (رده ۸)، سرمایه‌انسانی (رده ۶)، نفوذ بین‌المللی (رده ۳)، تکنولوژی (رده ۱۵)، و حمل‌ونقل و جابه‌جایی (رده ۴) نیز موقعیتی برجسته دارد.

سنگاپور: هر چند در سطح جهانی، هفتمین شهر هوشمند جهان است، اما در منطقه و حوزه تکنولوژی بهترین شهر است. در سنگاپور هر چیزی حول تکنولوژی می‌گردد. دارا بودن شبکه فیبر نوری به گستردگی مساحت شهر، سرانه سه عددی تلفن‌های همراه، بیمارستانی که عمده وظایف آن بر عهده روبات‌ها است، و باغ‌ها و مزارع عمودی که قابلیت تنظیم دما و جمع‌آوری آب‌های باران در آنها ایجاد شده، نمونه‌هایی از ویژگی‌های این شهر است. در واقع مدیران این شهر خود را وقف نوآوری کرده‌اند، و به جای سیاست، تکنولوژی حرف اول را می‌زند.

 

07-01

07-02