شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۰۱ دنیای اقتصاد

اخبار خبر - روزنامه شماره ۶۱۰۱

  • سفر تاریخی با چاشنی تجارت و امنیت مرزها

    دنیای اقتصاد: مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور ایران در سفر به عراق که البته بازدید از مناطق سنی نشین را شامل نشد، بر اهمیت اقتصادی و امنیتی این کشور برای جمهوری اسلامی تاکید کرد. آدام لوسنت ۱۳ سپتامبر در پایگاه المانیتور نوشت: مسعود پزشکیان رئیس‌‌‌جمهور ایران روز جمعه در شهر بصره در جنوب عراق و در پایان اولین سفر خارجی خود از زمان تصدی ریاست جمهوری در اواخر ژوئیه، خواستار اتحاد مسلمانان شد و با استقبال گرمی روبه رو شد. به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، پزشکیان در سخنرانی خود خواستار اتحاد مسلمانان علیه اسرائیل شد.
  • روایت ظریف از دیپلماسی دولت

    دنياي اقتصاد: محمدجواد ظریف، معاون راهبردی رئیس‌جمهور در بازدید از خانه اندیشه‌ورزان، دلیل عدم حضورش در پست معاونت سیاسی دولت چهاردهم را انتخاب شخصی خود عنوان کرد و گفت که من از همان ابتدا انتخاب کردم که در معاونت راهبردی فعالیت کنم تا نقش وزیر خارجه تحت‌الشعاع قرار نگیرد.
  • رقابت در بین‌النهرین

    دنیای اقتصاد: سفر مسعود پزشکیان، رئیس‌‌‌جمهور ایران به عراق و انتخاب عراق به عنوان اولین مقصد سفر خارجی از سوی رئیس‌‌‌دولت چهاردهم ایران بار دیگر نگاه‌‌‌ها را به روابط نزدیک این دو همسایه معطوف کرد. در این راستا اندیشکده آمریکایی استیمسون در گزارشی به بررسی روابط عراق با ایران از یکسو و عراق و ترکیه از سوی دیگر پرداخت.
  • انرژی سبز؛ فرصت پیشگامی عمان

    محمود رسولی/کارشناس مسائل اقتصادی
    جهان در جهت‌گذار از انرژی‌های فسیلی به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر و اصطلاحا سبز در حال حرکت است و در این مسیر کشورهای عرب حاشیه جنوبی خلیج‌فارس از سلطنت عمان گام‌های مهمی برداشته‌اند. یکی از مهم‌ترین کارکردهای انرژی‌های تجدیدپذیر کاهش اشاعه کربن است و در این راستا ورود به صنایع تولید فلزات با کاهش اشاعه کربن می‌تواند یکی از مهم‌ترین و سودآورترین خروجی‌های این دوره گذار باشد.
  • برای گفت‌وگو آماده‌‌‌ایم اما نه گفت‌وگوی زیر فشار

    باشگاه خبرنگاران جوان: سیدعباس عراقچی وزیرامور خارجه در واکنش به تحریم‌‌‌های جدید علیه ایران گفت: «غربی‌‌‌ها باید بدانند که تحریم ابزاری شکست خورده است و از طریق آن نمی‌توانند منویات خود را به ایران تحمیل کنند و اینکه آنها هنوز به این تجربه شکست خورده امید دارند، جای تعجب دارد.» عراقچی افزود: «تحریم‌‌‌ها ابزار تقابل و فشار هستند نه ابزار همکاری و در عمل نتوانسته کارآیی خود را نشان دهد.» وی تاکید کرد: «برای گفت‌وگو آماده‌‌‌ایم، اما نه گفت‌وگوی زیر فشار. آنها مسیری شکست خورده را دنبال می‌کنند و جمهوری اسلامی همواره راه درست خودش را دنبال می‌کند.»
  • باقری؛ دبیر شورای راهبردی روابط خارجی

    ایسنا: علی باقری به عنوان عضو جدید و دبیر شورای راهبردی روابط خارجی معرفی شد. صبح روز شنبه در مراسم تودیع «سید عباس عراقچی»، دبیر سابق شورا، «علی باقری کنی» به عنوان عضو جدید و دبیر شورای راهبردی روابط خارجی معرفی شد و از تلاش‌‌‌های عراقچی در دوران تصدی دبیری شورا تقدیر به عمل آمد. در حکم صادره توسط «سید کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی برای علی باقری آمده است: «با توجه به نظر مقام معظم رهبری مبنی بر عضویت جنابعالی در شورای راهبردی روابط خارجی، بدین‌وسیله مسوولیت دبیرخانه شورا نیز به جنابعالی سپرده می‌شود.» در این حکم همچنین آمده است: «طبعا حکم مشاورت جناب دکتر عراقچی وزیر امور خارجه به جناب‌‌‌عالی نیز به انجام وظایف دبیرخانه شورا کمک خواهد کرد. توفیق جنابعالی را از درگاه خداوند متعال مسألت دارد.» پیش از باقری، «سید عباس عراقچی» دبیر شورای راهبردی روابط خارجی بود.
  • تاکید روسیه بر همکاری فنی-نظامی با ایران

    ایسنا: سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه آمریکا نباید در امور فنی-نظامی روسیه و ایران دخالت کند، گفت: «همکاری بین مسکو و تهران بر امنیت کشورهای ثالث تاثیری نمی‌‌‌گذارد.»ریابکوف روز شنبه به خبرنگاران گفت: «همکاری بین روسیه و ایران در گذر زمان در بوته آزمون قرار گرفته است. این همکاری شامل عناصری در نقض الزامات بین‌الملل نیست یا تاثیر منفی بر امنیت یا توازن منطقه‌‌‌ای نمی‌‌‌گذارد.» طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، دیپلمات ارشد روسیه گفت ۲ کشور در بسیاری از حوزه‌‌‌ها شامل اقتصاد، سیاست و حمل‌ونقل همکاری عمیقی دارند. معاون وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت: «همکاری فنی-نظامی نیز بین ایران و روسیه وجود دارد. هیچ‌‌‌کس این را انکار نمی‌‌‌کند. اما این کار ایالات متحده نیست که در مسائل دیگران دخالت کند. آنها باید به مشکلات خود رسیدگی کنند.»
  • راز سفر قریب الوقوع وزیر خارجه مصر به ایران

    مهر: منابع خبری از تحرکات گسترده مصر برای کاهش تنش در دریای سرخ و پرونده جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه خبر دادند و به سفر قریب الوقوع وزیر خارجه مصر به تهران اشاره کردند. العربی الجدید از تحرکات و تلاش‌‌های مصر با هدف کاهش تنش در دریای سرخ و دستیابی به سازوکاری برای حل بحران سیاسی یمن از طریق رایزنی با انصارالله و ایران خبر داد.این رسانه نوشت: قاهره به دنبال حمایت از منافع راهبردی خود در منطقه است؛ به‌ویژه که بر دریانوردی در کانال سوئز و به تبع آن درآمد مصر تاثیر داشته است؛ به‌ویژه که مصر از بحران اقتصادی خطرناکی رنج می‌‌برد.
  • تشکیل کارگروه ویژه برای بازگشت اساتید و دانشجویان اخراجی

    دنياي اقتصاد: نخستین اجلاس روسای دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور در دولت چهاردهم روز گذشته در مرکز همایش‌های بین‌المللی ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. در این اجلاس که با حضور محمد‌رضا عارف معاون اول رئیس‌جمهوری و سیمایی‌صراف وزیر علوم برگزار شد، عارف از احیای مصوبه تبدیل زندان اوین به دانشگاه و واگذاری آن به دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد. وی با بیان اینکه از عمر آن مصوبه ۲۱ سال گذشته است و از نوجوانی خود عبور کرده است، ابراز امیدواری کرد که این مصوبه به پیری نرسد و اجرایی شود.
  • نقش پزشکیان در هارمونی اقتصادی دولت

    دنياي اقتصاد: کابینه دولت چهاردهم با رای اعتماد مجلس به تمامی وزرای پیشنهادی از اول شهریور ماه کار خود را آغاز کرد. یکی از برنامه‌های اساسی دولت پزشکیان بر اساس تاکیدات رهبر انقلاب و همین‌طور اظهارات رئیس‌جمهور، رفع مشکلات اقتصادی است. بر همین اساس و برای حل مشکلات اقتصادی چینش تیم اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار بود و حالا با انتخاب اعضای تیم اقتصادی آنچه حائز اهمیت است هماهنگی میان اعضای تیم اقتصادی است. اگرچه در تیم اقتصادی دولت سیزدهم چهره‌های با تجربه‌ای حضور داشتند، اما هماهنگی در میان آنها وجود نداشت؛ به همین دلیل شاهد برخی ناکارآمدی‌ها بودیم. در همین زمینه با نمایندگان مجلس این پرسش را مطرح کردیم که با توجه به انتخاب تیم اقتصادی دولت هماهنگی لازم میان آنها وجود دارد؟ در پاسخ نمایندگان اگرچه دیدگاه‌های مختلفی داشتند، اما تاکید می‌کردند که هماهنگی تیم اقتصادی را باید در عمل دید.
  • پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی در پی درگذشت آیت‌الله محفوظی

    رهبر انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت عالم بزرگوار آیت‌الله آقای حاج شیخ عباس محفوظی را تسلیت گفتند.متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
  • دکه - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵

    روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود با عنوان «سامان‌دهی سیاست خارجی» نوشت: در شرایطی که وزیر خارجه کشورمان رسما ارسال موشک به روسیه را تکذیب می‌کند و حتی مقامات آمریکایی در تازه‌ترین اخبار خود گفته‌اند موشک‌های ایران به روسیه ارسال شده، اما هنوز مورد استفاده قرار نگرفته، از یک‌طرف رسانه ملی از زبان یک کارشناس جوان که در تلویزیون حضور یافت ارسال موشک از ایران به روسیه را در راستای نظم جدید جهانی و تقابل پیمان مشترک ایران و روسیه با آمریکا ارزیابی کرد و از طرف دیگر یک نماینده مجلس گفت ما این سلاح‌ها را به روسیه می‌دهیم و روسیه در مقابل، به ما سویا و نهاده‌های دامی می‌دهد!

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر