نقش پزشکیان در هارمونی اقتصادی دولت

درس‌های دولت سیزدهم در مورد هارمونی

مهدی طغیانی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص میزان هماهنگی تیم اقتصادی دولت، گفت: هماهنگی تیم اقتصادی دولت در حرف نیست، بلکه باید در عمل این اتفاق بیفتد. یعنی باید در عمل دید که تیم اقتصادی، یک سیاستگذاری را جلو می‌برد یا ضد و نقیض عمل می‌کند. او ادامه داد: در دولت سیزدهم از یکسو در بورس کالا بحث حراج طلا را داشتیم و از سوی دیگر بانک مرکزی برای خودش مرکز مبادله ارز و طلا را تشکیل می‌داد؛ این موضوع یعنی عدم هماهنگی. همچنین بانک مرکزی می‌گفت بانک‌ها با بورس کالا همکاری نکنند و خزانه‌شان را در اختیار بورس کالا نگذارند اما از سوی دیگر بورس کالا برای خودش خزانه درست می‌کرد! این موارد یعنی حتی در کوچک‌ترین کارها هماهنگی وجود نداشت؛ چه برسد به سیاست‌گذاری‌هایی که باید در بازار سرمایه و ارز، مباحث مالی دولت و سازمان برنامه وجود داشته باشد. طغیانی در خصوص استراتژی و دیدگاه اعضای تیم اقتصادی دولت چهاردهم، گفت: در حال حاضر اعضای تیم اقتصادی دولت اظهار همراهی می‌کنند، اما باید دید در عمل هم این هماهنگی وجود دارد؟

دیدگاه‌های مشترک کفایت نمی‌کند

مهرداد گودرزوند، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در خصوص میزان هماهنگی تیم اقتصادی دولت، گفت: به نظر می‌رسد اعضای تیم اقتصادی، افراد باتجربه و باهوش هستند. اما باید در عمل دید که آن هماهنگی اتفاق می‌افتد یا خیر. تیم اقتصادی دولت گذشته نیز تیم ناکارآمدی نبودند، اما در عمل هماهنگی اتفاق نیفتاد و تیم اقتصادی در هر جایی هماهنگ عمل نکند، ناکارآمدی دیده می‌شد. بنابراین باید در عمل دید که هماهنگی میان تیم اقتصادی ایجاد می‌شود یا خیر. او خاطرنشان کرد: برای سنجش هماهنگی تیم اقتصادی، بخشنامه‌هایی که وزرا می‌دهند بسیار مهم است. همچنین وزرای پیشنهادی باید بتوانند در بازار ثبات ایجاد کنند و واردات را سامان دهند و بر حمایت از محصولات داخلی تاکید داشته باشند. اگر هماهنگی در دولت دیده شود قطعا این موضوع در بازار و زندگی مردم دیده می‌شود. بنابراین در انتظار اقدام این افراد بعد از رای اعتماد هستیم.

این عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تیم اقتصادی دولت چهاردهم دیدگاه خوبی دارند، اما هماهنگی تنها به دیدگاه‌های مشترک بستگی ندارد. بلکه باید دید در عمل می‌توانند نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را کم کنند. یعنی باید درک مشترکی از اولویت‌ها داشته باشند و اولویت‌بندی تیم اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است. برای مثال در بحث معیشت مردم نگاه‌ها چگونه است و اولویت چیست؟ گودرزوند تاکید کرد: در بخش مشکلات اقتصادی یک بخش مسائل داخلی و یک بخش مسائل خارجی است. بخشی از مسائل خارجی به دیپلماسی خارجی بر می‌گردد. اما بحث داخلی بسیار مهم است و بسیاری از کشورها در گذشته در تحریم بودند، اما در اقتصادشان آنچنان تغییری ایجاد نشد و اگر تغییر کرد قابل مدیریت بود. اما در کشور ما با تحریم‌ها یک‌باره شوک اقتصادی ایجاد شد و مشکلات را چند برابر کرد.

بستگی به رئیس‌جمهور دارد

عبدالوحید فیاضی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در خصوص میزان هماهنگی تیم اقتصادی که از سوی دولت معرفی شدند، گفت: راز موفقیت دولت هماهنگی در میان همه اعضای دولت است نه فقط تیم اقتصادی. اگر دولت هارمونیک حرکت نکند، تمام بخش‌هایش می‌لنگد. تجربه آقای پزشکیان در معرفی کابینه، تجربه جدیدی است و قبلا این‌گونه نبود که از گرایش‌های مختلف در کابینه حضور داشته باشند و در این خصوص باید به نوعی قدردان ایشان بود.

فیاضی در پاسخ به این پرسش که آیا با حضور وزرایی از گرایش‌های مختلف شاهد هماهنگی تیم اقتصادی خواهیم بود، خاطرنشان کرد: ممکن است که هماهنگی تیم اقتصادی با وجود افرادی با گرایش‌های مختلف سیاسی زیاد باشد. اما این موضوع بستگی به رئیس‌جمهور دارد. امیدوارم که تیم اقتصادی هماهنگ و موفق باشند، اما کار سختی است. این نماینده مجلس اظهار کرد: مجلس بنا بر همراهی دارد و اعتقاد ما این است که اگر رئیس‌جمهور موفق باشد همه ما موفق هستیم. تلاش ما هم این است که به رئیس‌جمهور کمک کنیم. وزن کابینه دولت متوسط است. در میان وزرای دولت چهاردهم برخی از وزرا از وزرای آقای رئیسی قوی‌تر هستند و برخی هم ضعیف‌تر؛ اما وقتی معدل می‌گیریم، معدل کابینه خوب است.