این گل به خودی ‌زدن، منحصر به ماجرای موشک نیست. در ماجرای ارسال پهپاد به روسیه هم مسوولان دولت سیزدهم با چندگونه موضع گرفتن مشکلاتی برای کشور به وجود آوردند که ضرباتش را احساس کرده‌ایم و متاسفانه از آن واقعه درس نگرفته‌ایم. این نابسامانی نتیجه فقدان اقتدار لازم در وزارت امور خارجه کشورمان است. برای رفع این نابسامانی و جلوگیری از ورود ضربه‌های بیشتر بر پیکر کشور، وزارت امور خارجه به سامان‌دهی جدی نیازمند است. روزنامه سازندگی در گزارشی در صفحه یک خود به ماجرای نامه فائزه هاشمی از زندان اوین پرداخته و در مطلبی با عنوان «زندان در زندان» گزارش فائزه هاشمی را واقعیتی هولناک در سیاست ایران توصیف کرد.

مهدی فضائلی، فعال سیاسی در یادداشتی در روزنامه همشهری با عنوان «برای صیانت از وفاق» نوشت: امروز اگر دکتر پزشکیان چارچوب وفاق را شفاف بیان نکند و مفهوم وفاق همچون توپی سرگردان وسط میدان سیاست رها شود، هرکس از راه برسد به آن ضربه‌ای وارد خواهد کرد و به سرگردانی آن خواهد افزود. تکرار واژه وفاق بدون تحدید آن، هرکسی را از ظن خود یار آن خواهد کرد و در این حالت نه‌تنها وفاقی شکل نخواهد گرفت، بلکه اختلاف برداشت‌ها خود ضدوفاق عمل خواهد کرد! روزنامه فرهیختگان در یادداشتی با تیتر «آقای رئیس‌جمهور مراقب تصویرتان باشید» با اشاره به سفر پزشکیان و هیات همراه به بغداد به عنوان نخستین سفر خارجی دولت چهاردهم نوشت: رئیس‌جمهور از نخستین دقایقی که وارد عرصه انتخابات شد بر وجهه مردمی خود تاکید ورزید.

او برای حفظ این وجهه باید از رفتارهایی که خلاف نظر مردم است نیز اجتناب ورزد. به واسطه برخی از آسیب‌های اقتصادی و سیاسی که فرزندان برخی مقامات با سوءاستفاده از جایگاه خانوادگی خود به منافع ملی وارده کرده‌اند، مردم ایران دریافت خوبی از نزدیک شدن اعضای خانواده مقامات به عرصه قدرت آن‌هم صرفا با اتکا به نسبت خانوادگی‌شان ندارند. بنابراین این توقع از رئیس‌جمهور می‌رفت که با توجه به شناختی که از فضای افکار عمومی دارد از اقداماتی که بر ضد شعارهای انتخاباتی‌اش معنی می‌شود؛ اجتناب ورزد. چنانچه اعضای همراه رئیس‌جمهور در این سفر مسوولیت و جایگاه رسمی دارند این موضوع باید از جانب پزشکیان توضیح داده شده و افکار عمومی در فضای انتقادی شکل‌گرفته توجیه شود.