تقاضای جهانی برای فلزات سبز در حال افزایش است که این امر توسط صنایع و دولت‌‌‌هایی که کاهش کربن را در اولویت قرار می‌دهند، هدایت می‌شود. گزارش بانک جهانی پیش‌بینی می‌کند که تقاضا برای فلزاتی مانند آلومینیوم، مس و نیکل تا سال ۲۰۵۰ تا ۵۰۰‌درصد افزایش می‌یابد. این افزایش تقاضا فرصت عظیمی برای کشورهای منطقه به‌ویژه عمان فراهم ‌‌آورده است تا به عنوان یک بازیگر کلیدی در بازار جهانی فلزات سبز خود را معرفی کند.

تعهد عمان به توسعه صنعت هیدروژن سبز کاملا با نیازهای بخش فلزات سبز هم ‌‌راستاست. هیدروژن سبز، که با استفاده از انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر تولید می‌شود، می‌تواند تولید فلزات را با کاهش قابل‌توجهی در انتشار کربن همراه کند. برنامه‌‌‌های بلندپروازانه دولت برای تبدیل شدن به تولیدکننده بزرگ هیدروژن سبز تا سال ۲۰۴۰، صنعت فلزات سبز را با یک عامل پاک و پایدار همراه می‌کند و اعتبار زیست ‌‌محیطی فلزات تولیدی عمان را افزایش می‌دهد.

عمان در حال حاضر گام ‌‌های قابل‌توجهی برای جذب سرمایه ‌‌گذاری‌های بزرگ در بخش فلزات سبز برداشته است. مجتمع فولاد سبز ۳ میلیارد دلاری در الدقم، که توسط شرکت «ولکان گرین استیل» یکی از زیرمجموعه‌های گروه «جیندال استیل» هدایت می‌شود، گواهی بر پتانسیل این کشور است. این پروژه که به یکی از بزرگ‌ترین تاسیسات فولاد سبز جهان تبدیل خواهد شد، از فناوری پیشرفته DRI-EAF بهره خواهد برد و سوخت موردنیاز آن کاملا با انرژی تجدیدپذیر تامین می‌شود. هدف از تاسیس این کارخانه، تولید فولاد با اشاعه کربن بسیار پایین و کمتر از ۶ تا ۷ دهم تن به ازای هر تن فولاد خام است.

در حالی که دستاوردهای شرکت‌هایی مانند جیندال استیل و ولکان استیل را مورد تاکید قرار می‌دهیم، مهم است که توجه داشته باشیم استراتژی فلزات سبز عمان فراتر از موفقیت ‌‌های شرکتی فردی است. دولت به طور فعال در حال ایجاد اکوسیستمی است که از کل زنجیره ارزش تولید فلزات سبز حمایت می‌کند. این شامل سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌‌‌ها، تحقیق و توسعه، و توسعه سرمایه انسانی است.

انقلاب فلزات سبز عمان توسط هم ‌‌افزایی قوی متشکل از نهادهای کلیدی دولتی هدایت می‌شود. وزارت تجارت، صنعت و توسعه سرمایه‌گذاری عمان در حال جذب سرمایه‌گذاران جهانی است، در حالی که سازمان عمومی مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد در حال توسعه زیرساخت‌هایی در سطوح جهانی، به‌ویژه از طریق منطقه ویژه اقتصادی در الدقم است. وزارت انرژی و معادن عمان تامین پایدار انرژی تجدیدپذیر را که برای تولید فلزات سبز حیاتی است، تضمین می‌کند. در کنار این، شرکت هایدروم که رهبری ابتکارات در زمینه هیدروژن سبز عمان را بر عهده دارد، فرصت‌‌‌هایی در سراسر زنجیره ارزش ایجاد می‌کند.

این رویکرد هماهنگ می‌تواند عمان را به عنوان یک پیشرو در بازار جهانی فلزات سبز معرفی ‌کند و فرصت‌هایی برای بازیگران بین‌‌المللی و کسب ‌‌و کارهای محلی فراهم می‌‌‌آورد. با هماهنگی در ترویج سرمایه‌‌گذاری، توسعه زیرساخت‌ها، تامین انرژی و تولید هیدروژن، عمان در حال ایجاد یک اکوسیستم جامع است که نوید تحول در چشم‌‌انداز صنعتی کشور و کمک به اقتصاد سبز جهانی را می‌دهد. انقلاب فلزات سبز عمان فرصت‌‌‌های زیادی را نه تنها برای بازیگران جهانی، بلکه برای کنسرسیوم‌‌های محلی و شرکت‌های کوچک و متوسط فراهم می‌آورد. این رویکرد فراگیر به کسب و کارهای عمانی اجازه می‌دهد تا در جنبه‌های مختلف اقتصاد سبز از مهندسی و ساخت‌وساز گرفته تا عملیات و خدمات مشارکت کنند. با گسترش منافع در سطح ملی، این استراتژی رشد پایدار و نوآوری در بخش‌‌‌های مختلف را ترویج می‌کند.

این ابتکار بیش از تنوع اقتصادی صرف است و عمان را به عنوان یک پیشرو در توسعه صنعتی پایدار معرفی می‌کند. با افزایش تقاضای جهانی برای محصولات کم کربن، فلزات سبز عمان از مزیت رقابتی برخوردار خواهند بود که آینده پایدار بخش صنعتی آن را تضمین و درهای شراکت‌‌های بین‌‌المللی و انتقال فناوری را باز می‌کند. پیش‌بینی می‌شود صنعت فلزات سبز تاثیر قابل‌توجهی در اقتصاد عمان بگذارد، رشد در بخش‌‌های حمایتی مانند انرژی تجدیدپذیر و لجستیک را تحریک و فرصت‌های شغلی و نوآوری را در سراسر اقتصاد ایجاد و موقعیت عمان را در چشم ‌‌انداز صنعتی پایدار جهانی تقویت کند.

در واقع، تلاش عمان برای تبدیل شدن به مرکز فلزات سبز نمایانگر رویکردی آینده‌‌نگر به توسعه صنعتی است. با بهره‌برداری از مزایای طبیعی، موقعیت استراتژیک و تعهد به پایداری، عمان آماده است تا نقش کلیدی در ‌گذار جهانی به اقتصاد کم کربن ایفا کند. صنعت فلزات سبز نه تنها رشد اقتصادی را نوید می‌دهد بلکه با چشم ‌‌انداز عمان برای آینده‌‌‌ای پایدار و متنوع به‌‌ طور کامل هماهنگ است. در حالی که جهان به سمت صنعتی‌‌‌سازی سبز پیش می‌رود، موقعیت پیشگیرانه عمان آن را در شرایط مطلوبی برای رهبری این موج تحولی قرار می‌دهد و منافع اقتصادی و زیست‌‌ محیطی پایدار برای نسل‌های آینده ایجاد می‌کند. البته در پایان ذکر این نکته ضروری است که هر گونه اقدامی در این جهت از سوی کشورهای منطقه به‌ویژه کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس می‌تواند در بر دارنده فرصت‌ها و تهدیدهایی برای دیگر بازیگران منطقه محسوب شود که با مدیریت صحیح آن می‌توان این گونه تهدیدها را به فرصت‌هایی ناب تبدیل کرد.