شماره روزنامه ۶۰۲۱
|

  • چهار اولویت اقتصادی پارلمان دوازدهم

    دنیای اقتصاد: مجلس دوازدهم از هفتم خرداد ماه آغاز به کار کرده اما در این میان مواردی وجود دارد که بنا بر گفته برخی منتخبان مجلس دوازدهم باید در اولویت قرار گیرد. نوری‌قزلجه، عضو هیات رئیسه مجلس دوازدهم معتقد است که اقتصاد و معیشت مردم باید مورد توجه مجلس دوازدهم باشد. جبار کوچکی‌نژاد منتخب مردم رشت و خمام بر لزوم توجه به بخش خصوصی از سوی مجلس آینده تاکید دارد. عسکری منتخب مردم داراب در مجلس دوازدهم که در مجلس یازدهم ریاست کمیسیون کشاورزی را عهده‌دار بود، اما اولویت اصلی مجلس دوازدهم را مهار تورم، حمایت از تولید، معیشت مردم و اشتغال می‌داند. گودرزوند، منتخب مردم رودبار در مجلس دوازدهم نیز می‌گوید می‌توان در سال ۱۴۰۳ سرعت افزایش تورم را کنترل کرد و این موضوع به اقتصاد کشور کمک خواهد کرد. علی جدی، منتخب مردم شیروان در مجلس معتقد است که توجه به ابعاد نظارتی باید مورد توجه مجلس دوازدهم باشد. صدیف بدری، منتخب مردم اردبیل اما می‌گوید اولویت مجلس دوازدهم باید تعریف یک راهبرد اقتصادی ۱۰ ساله برای کشور باشد.
  • ضرورت بازنگری آمریکا در سیاست عادی سازی

    دنیای اقتصاد-گروه خبر: پایگاه اینترنتی نشریه نشنال‌‌‌اینترست در مطلبی به بررسی تنش‌‌‌های چند ماه گذشته بین تهران و تل‌‌‌آویو پرداخته و نوشته است : «در حال حاضر، رویارویی مستقیم بین اسرائیل و ایران خنثی شده است. در حالی که تلاش‌‌‌های هر دو طرف برای به حداقل رساندن پیامدهای احتمالی تنظیم شده بود، بخش اعظم اعتبار تنش‌‌‌زدایی مدیون میانجیگری‌‌‌های بین‌المللی و خوش‌‌‌شانسی است.» به نوشته نشنال اینترست، از ۷ اکتبر و شروع جنگ در غزه، خاورمیانه در بحران مرگبار امنیتی و سیاسی گرفتار شده است و شبح جنگ منطقه‌‌‌ای بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌‌‌خورد.
  • دولتی‌هایی که تکذیب کردند

    چهارشنبه، روز چهره‌های ارشد دولتی بود که اعلام کردند حتما در انتخابات شرکت نمی‌کنند. عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌، محمد دهقان معاون حقوقی رئیس‌جمهوری، احمد وحیدی وزیر کشور و غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور بر عدم شرکت در انتخابات تاکید کردند.
  • معمای بازشماری در بهارستان

    دنیای‌اقتصاد: انتخابات هیات رئیسه مجلس دوازدهم که روز گذشته برگزار شد، حواشی زیادی به دنبال داشت. با اعتراض یکی از کاندیداهای نایب رئیسی، آرای این انتخابات بازشماری شد و اگر چه تفاوتی در نواب رئیس ایجاد نشد، اما آرای حاجی‌بابایی نایب رئیس اول ۲۱ رای و آرای علی نیکزاد، نایب رئیس دوم ۲۷ رای کاهش یافت.
  • خرابکاری در بالگرد رئیس‌جمهور منتفی است

    مرکز ارتباطات ستادکل نیروهای مسلح دومین گزارش هیات عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد رئیس‌جمهور و هیات همراه را منتشر کرد. متن گزارش به این شرح است:
  • دکه - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰

    روزنامه‌های کشور روز گذشته همزمان با اخبار انتخاباتی، صفحه یک خودرا به جنایت رفح اختصاص دادند. روزنامه هم‌میهن با تیتر «شب آتش» گزارشی از شاهدان عینی از آنچه دوشنبه‌شب در رفح پس از حمله رژیم صهیونیستی بر مردم ساکن در این منطقه گذشت، منتشر کرد. روزنامه‌های ایران، کیهان، همشهری و خراسان نیز صفحه یک خود را به گزارش‌هایی در این خصوص اختصاص دادند؛ از جمله روزنامه همشهری که تیتر یک خود را «دنیا گریست» و روزنامه خراسان که تیتر خودرا «رفح، سکوت تلخ‌تر از زهر» انتخاب کردند.انتخابات هیات‌رئیسه مجلس و انتخابات آتی ریاست‌جمهوری نیز بخش دیگری از خبرها و گزارش‌های روزنامه‌های دیروز را تشکیل می‌داد. «فرجام یک رویارویی درون‌گروهی» تیتری بود که دیروز روزنامه شرق برای انتخابات هیات‌رئیسه مجلس دوازدهم برگزید. روزنامه کیهان در یادداشت روز خود با عنوان «منطق قدرت، منطق خدمت» نوشت: شهید رئیسی هم به ریاست‌جمهوری نه به‌ عنوان «طعمه تعیش خویشتن» بلکه به‌عنوان نهادی که باید ظرفیت آن را به حداکثر رساند، نگاه می‌کرد و از این‌رو در منطق او «تعطیل»، «استراحت» و «انطباق موقعیت با مصلحت خویشتن» جایگاهی نداشت. روزنامه سازندگی هم گفت‌وگویی با نوری‌قزلجه، عضو فراکسیون مستقل‌ها منتشرکرده که وی درآن گفت‌وگو می‌گوید: دلیل رای بالای قالیباف برای ریاست پارلمان، نظر مثبت فراکسیون مستقلین بود؛ زیرا قالیباف به آنها گفت که در مجلس خواهد ماند.
  • سودان؛ دروازه ژئوپلیتیک ایران به آفریقا

    دنیای‌اقتصاد: مداخله ایران در جنگ داخلی سودان اهداف ژئوپلیتیک آن را پیش می‌برد، اما نه چندان بدون ریسک و خطر. اریک لوب دانشیار سیاست و روابط بین‌الملل دانشگاه بین‌المللی فلوریدا ۲۸ مه ‌در سایت «دکانورسیشن» نوشت: ادعای نقش ایران در تامین مالی و تسلیح گروه‌‌های نیابتی در خاورمیانه به خوبی مستند شده است و از زمان حمله حماس به اسرائیل در اکتبر ۲۰۲۳ مورد توجه ویژه قرار گرفته است. اما تهران پوشش کمی از مداخله نظامی در درگیری دیگر یعنی جنگ داخلی سودان دریافت کرده است. از زمان آغاز آن درگیری در آوریل ۲۰۲۳، حداقل ۱۳هزار نفر کشته، بیش از ۳۳هزار نفر دیگر زخمی و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند. پس از سال‌ها صلح نسبی، بار دیگر در منطقه جنوبی دارفور مردم قتل عام شدند.
  • تبادل پیام‌‌ها هیچ‌گاه قطع نشده است

    ایسنا: سرپرست وزارت خارجه درخصوص احتمال توقف چندماهه مذاکرات رفع تحریم‌ها به‌دلیل در پیش‌رو بودن انتخابات ایران و آمریکا گفت: تبادل پیام‌ها هیچ‌گاه قطع نشده و الان نیز جاری است. علی باقری‌کنی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تاکید رئیس‌جمهوری شهید بر فعال بودن در عرصه سیاست خارجی و محوریت سیاست همسایگی و تعامل جدی با آنان بود. وی در پاسخ به پرسشی درباره واگذاری پرونده هسته‌ای ایران به علی شمخانی اظهار کرد: البته ما پرونده‌ای نداریم؛ اما فعالیت‌های هسته‌ای در چارچوب تدابیر نظام زیر نظر شورای عالی امنیت ملی همچنان ادامه دارد. باقری در پاسخ به پرسشی درباره تداوم آزادسازی ارزهای بلوکه‌شده گفت: مذاکرات در این زمینه جاری است.
  • اخراج گروه رسانه‌ای ایران از عربستان

    خبرگزاری صداوسیما: دولت عربستان سعودی تیم رسانه‌ای بعثه ایران در مدینه منوره را از عربستان اخراج کرد. این گروه رسانه‌ای شامل ۶ خبرنگار و مستندساز، سه‌شنبه هفته پیش در حال ضبط تلاوت قرآن کریم در مسجدالنبی دستگیر و پس از چند ساعت بازجویی و بدون اعلام دلیل به بازداشتگاه پلیس مرکزی مدینه منتقل شدند. این گروه رسانه‌ای سه‌شنبه شب بدون انجام اعمال حج از عربستان اخراج شدند. اخراج گروه رسانه‌ای بعثه ایران از عربستان سعودی در حالی اتفاق افتاد که پیگیری‌های وزارت امورخارجه و نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی و سفیر ایران در عربستان برای آزادی این افراد در جریان بود.
  • ۶ فکت از گزارش محرمانه گروسی

    دنیای اقتصاد: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود درباره برنامه هسته‌‌ای ایران که پیش از نشست پیش‌‌روی شورای حکام منتشر کرد، مدعی شده است که ایران ذخایر اورانیوم غنی‌‌شده خود را تا سطح نزدیک به درجه تسلیحات افزایش داده است.خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی در این خصوص نوشت بر اساس گزارش محرمانه روز دوشنبه رافائل گروسی، ایران ذخایر اورانیوم غنی شده خود را به سطوح نزدیک به درجه تسلیحات افزایش داده است که به زعم غرب، این اقدام آخرین تلاش تهران برای اعمال فشار بر طرف مقابل است.
  • پیروزی اصولگرایان میانه‌رو

    دنیای اقتصاد: روز گذشته دومین جلسه مجلس دوازدهم با دستور‌کار برگزاری انتخابات هیات رئیسه مجلس از سوی هیات رئیسه سنی آغاز شد. در این جلسه پس از قرائت قرآن و نطق پیش از دستور رئیس سنی، اسامی کاندیداهای ریاست مجلس از سوی دبیر هیات رئیسه قرائت شد و بر این اساس محمدباقر قالیباف، مجتبی ذوالنوری و منوچهر متکی نامزد ریاست مجلس شدند.
  • سوریه در مدار ایران می‌ماند

    دنیای اقتصاد: حمایت سوریه از امارات در شرایطی است که ایران در جنگ سوریه حمایت قاطعی از بشار اسد داشته است. پل ایدون ۲۷ مه ۲۰۲۴ در العربی الجدید نوشت: سوریه از بیانیه نشست ماه جاری اتحادیه عرب در بحرین مبنی بر حاکمیت امارات متحده عربی بر سه جزیره ایرانی در خلیج فارس یعنی ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ حمایت کرد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر