معرفی انواع مدل فرش کلاسیک

رپرتاژ آگهی: با وجود تنوع طرح‌های مدرن فرش، همچنان بسیاری از مردم به فرش‌های کلاسیک علاقه‌مند بوده و این فرش‌ها بسیار پرطرف‌دار هستند. تنوع مدل‌های فرش کلاسیک بسیار زیاد است. در ادامه با ما همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانید.

انواع فرش کلاسیک

از آنجایی‌ که مهم‌ترین عامل متمایز‌کننده مدل فرش کلاسیک با دیگر قالی‌ها همان طرح و نقش آن‌ها است، می‌توان انواع فرش کلاسیک ماشینی و دستباف را بر همین اساس تقسیم‌بندی کرد. نقوشی که روی آن‌ها اجرا شده اغلب در قسمت گوشه‌ها بوده و با نام لچک ترنج نامیده می‌شوند. فرش کلاسیک جدید هم چنین طرحی را حتی در بخش‌های مختلف دیگر دارد. به طور معمول فرش ماشینی ابریشمی در این حالت، یک دایره در قسمت مرکزی داشته و در 4 طرف کناره‌ها یک مثلث قرار داده شده است.

پیش از آنکه به مبحث انواع مختلف از مدل فرش کلاسیک بپردازیم، بهتر است با نام‌های لچک و ترنج بیشتر آشنا شوید. منظور از ترنج همان نقش بزرگی است که در وسط قالی بوده و لچک هم به معنی مثلث‌های 4 طرف فرش است. با این اوصاف فرقی نمی‌کند که جنسی که خریداری می‌کنید، از ابریشم بوده یا جنس دیگری داشته باشد. مرسوم‌ترین فرش کلاسیک در ایران همان طرح لچک ترنج است. در ادامه دیگر انواع این قالی را نام برده و توضیح می‌دهیم.

  • طرح شاه‌عباسی: بسیاری از گل‌هایی که روی قالی‌های طرح کلاسیک اجرا می‌شوند، از نوع شاه‌عباسی هستند.

  • طرح اسلیمی:طرح اسلیمی به حالت درختان و گل‌ها گفته می‌شود.

  • طرح بنا‌های قدیمی: بسیاری از مساجد و بنا‌های قدیمی روی قالیچه‌ها نقش می‌بندند. به‌طور معمول از این طرح‌ها برای مسجد‌ها استفاده می‌شود.

  • طرح افشان: این طرح‌ها حالت متقارن نداشته و حالت قدیمی در آن‌ها رعایت نشده است.

  • طرح خشتی: اشکال هندسی روی این قالیچه‌ها در نوع دستباف یا حتی ماشینی با نام خشتی شناسایی می‌شوند.

مدل فرش کلاسیک

مدل فرش کلاسیک

حالا که با انواع طرح‌های فرش کلاسیک آشنا شدید، خوب است بدانید که با الهام از طرح‌های مدل فرش کلاسیک، نقشه‌های بسیاری توسط طراحان خوش‌ذوق ایرانی طراحی شده است که در بازار ایران و جهان طرف‌داران خاص خودش را دارد.

انواع مدل فرش کلاسیک در مجموعه فرش محتشم، با تنوعی از رنگ عرضه می‌شود. نقشه‌های افشان، لچک ترنج و خشتی با نقشه‌هایی اصیل و زیبا. از ویژگی‌های این مدل فرش‌ها، داشتن طرح و نقش‌هایی سنتی به همراه نگاره‌هایی مشهور، رنگ‌بندی‌های شاداب و تنوع بالا به‌خصوص در فرش‌های کلاسیک 1200 و 1500 شانه است.

همچنین طیفی از رنگ‌های طوسی، نقره‌ای، کرم، آبی، لاکی، قهوه‌ای، سرمه‌ای و رنگ‌های مختلف را می‌توانید در کلکسیون فرش‌های محتشم ببینید. اگر چیدمان دکوراسیون خانه شما رنگی خاص و متفاوت دارد، حتما در بین فرش‌های محتشم، رنگ دلخواهتان را پیدا خواهید کرد. از رنگ‌های روشن گرفته تا تیره. دیدن انواع مدل فرش کلاسیک، امکان مقایسه و بررسی به شما داده تا بتوانید با دست باز، انتخابی صحیح داشته باشید.

بهترین فرش ماشینی کلاسیک، چه فرشی است؟

همان‌طور که در خبرگزاری ایسنا نیز گفته شده است: با وجود تنوع بین فرش‌های ماشینی کلاسیک، در زمینه بافت آن‌ها باید بگویم که فرش ۷۰۰ شانه، فرش ۱۰۰۰ شانه و فرش ۱۲۰۰ شانه بهترین فرش‌های ماشینی کلاسیک هستند که در بین آن‌ها فرش ۷۰۰ شانه با شانه و تراکم کمتر ضخامت بیشتری دارد و برای افرادی که روی زمین می‌نشینند بسیار مناسب است؛ اما فرش ۱۰۰۰ شانه و فرش ۱۲۰۰ شانه ظرافت بالایی دارند به طوری که به آن‌ها فرش‌های دستباف گونه نیز می‌گویند.

این فرش‌ها به دلیل ضخامت کمتر شاید به اندازه فرش ۷۰۰ شانه راحت نباشند؛ اما از زیبایی و ظرافت بالایی برخوردارند که فضای شما را لوکس و شیک جلوه می‌دهند. بهترین فضا برای استفاده این مدل فرش‌ها، قسمت پذیرایی خانه است. این فرش‌ها از نظر قیمت نیز با هم متفاوت هستند و فرش ۷۰۰ شانه در مقایسه با فرش ۱۰۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه ارزان‌تر است که خرید آن را برای خانواده‌ها راحت‌تر می‌کند.

فرش کلاسک جدید

فرش کلاسیک جدید

ممکن است سلیقه شما به صورتی باشد که علاقه‌مند به فرش کلاسیک باشید؛ اما طرح‌های جدید و رنگ‌های به‌روز را نیز دوست داشته باشید؛ در این شرایط می‌توانید فرش کلاسیک جدید یا سبک‌های نئوکلاسیک را انتخاب کنید. این فرش‌ها تلفیقی از سبک کلاسیک و جدید هستند که هم برای دکوراسیون‌های مدرن مناسب‌اند و هم سنتی. فرش کلاسیک جدید یا مدرن، عناصر و نقش‌هایی را دارد که سنتی و کلاسیک هستند و با سبک‌ها و تکنیک‌های معاصر ترکیب شده‌اند. فرش‌های کلاسیک جدید یا نئوکلاسیک، سعی می‌کنند زیبایی‌های نقشه‌های سنتی را با سادگی‌های سبک مدرن تلفیق کنند تا پاسخگوی سلایق مختلف باشند.

طراحی نوآورانه، رنگ‌بندی خاص و مدرن، جنس الیاف نرم و لطیف و قابل هماهنگ بودن با انواع دکوراسیون، این سبک از فرش‌ها را در بازار بسیار پرطرف‌دار و محبوب کرده است. اگر هم به سبک و نقشه‌های اصیل ایرانی علاقه‌مند هستید و هم فرشی خوش‌رنگ و جدید می‌خواهید، دیدن فرش‌های متنوع در کلکسیون نئوکلاسیک محتشم حتما برای داشتن انتخابی خاص و متفاوت به شما کمک خواهد کرد.

قیمت فرش کلاسیک مدرن

قیمت‌گذاری فرش کلاسیک مدرن بستگی به عوامل مختلفی دارد. از قیمت‌های ارزان و مقرون‌به‌صرفه گرفته تا فرش‌های نفیس و گران‌قیمت.

عوامل مؤثر بر قیمت فرش کلاسیک را می‌توان در این موارد خلاصه کرد:

  • مواد اولیه مصرفی، جنس نخ و رنگ

  • میزان شانه و تراکم

  • روش تولید (دستبافت یا ماشینی؟)

  • نوع دستگاه بافندگی (ژاکارد، وندویل، کلاریس)

  • ابعاد فرش (سایز کوچک یا بزرگ)

  • برند انتخابی

در حال حاضر و در خرداد ماه 1403، قیمت فرش‌های کلاسیک مدرن محتشم از متری 1.100.000 تومان شروع شده و تا 2.200.000 تومان نیز می‌رسد.

خرید فرش کلاسیک

فرش کلاسیک طوسی

به گفته سایت کارخانه فرش کاشان: وقتی می‌خواهید زمان زیادی از یکی از وسایل منزل استفاده کنید، باید در انتخاب آن نیز حساسیت و توجه زیادی را صرف نمایید. انتخاب فرش برای خانه نیز جزو همین قاعده و قوانین می‌باشد. در زمان انتخاب باید به طرح و رنگ آن توجه زیادی نمود. تا در طولانی مدت باعث خستگی صاحب خانه نشود و یا از مد نیفتد.

امروزه استفاده از رنگ های خنثی در دکوراسیون و لوازم منزل بسیار پر طرفدار شده است. رنگ هایی مانند طوسی، خاکستری، دودی، کرم، بژ، شیری و… دامنه وسیعی از حق انتخاب برای لوازم خانه را در اختیار شما قرار می دهد. فرش هایی به رنگ خنثی قابلیت هماهنگی با رنگ های دیگر را دارند. استفاده از رنگ های گرم در کنار فرش ماشینی به رنگ سرد و خنثی باعث ایجاد تعادل بین طیف رنگی محیط می شود. وجود تعادل جذاب چشم هر بیننده ای و مهمانی را به خود جلب خواهد نمود.هماهنگی رنگ خاکستری (طوسی) با رنگ های دیگر داخل فرش خود طیف وسیعی از رنگ را شامل می‌شود :

طوسی طلایی، طوسی کرم، طوسی صدفی، طوسی سرمه ای، طوسی سبز، طوسی تیره و طوسی روشن.

جمع بندی

فرش‌های کلاسیک همچنان در میان علاقه‌مندان به فرش، به‌ویژه در ایران، محبوبیت دارند و انواع مختلفی از این فرش‌ها، از جمله مدل‌های دستباف و ماشینی، با طرح‌های متنوع مانند لچک ترنج، شاه‌عباسی و اسلیمی، در بازار موجود هستند. طراحان فرش از این نقوش سنتی برای خلق مدل‌های جدیدی با تلفیقی از سبک‌های کلاسیک و مدرن استفاده می‌کنند که این ترکیب هم برای دکوراسیون‌های معاصر و هم کلاسیک مناسب است.

بازار فرش کلاسیک با گزینه‌هایی از جنس‌ها و رنگ‌های متنوع و با قیمت‌های مختلف، به خریداران امکان انتخاب بر اساس سلیقه و بودجه‌شان را می‌دهد. فرش‌های کلاسیک نه‌تنها زیبایی را به فضای خانه می‌افزایند؛ بلکه با دوام و کاربردی نیز هستند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.