صندوق املاک، راهکاری مطمئن برای بهره‌مندی از بازار املاک و مستغلات

رپرتاژ آگهی: تقاضای بالای بازار املاک و مستغلات در کشور، نشان از ظرفیت بالقوه این بازار دارد. به علاوه، موقعیت‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری در این بازار نیز مشاهده می‌شود. در کنار روش‌های موجود برای این سرمایه‌گذاری، مدتی است که صندوق‌ املاک و مستغلات هم به بازار سرمایه عرضه شده است. در ادامه این مطلب، با صندوق‌های املاک آشنا می‌شویم. 

صندوق املاک چیست؟

بازار املاک و مستغلات، به عنوان بازاری پویا و پرتقاضا شناخته می‌شود. جریان تقاضا در این بازار به دلیل پوشش یکی از نیازهای اصلی انسان‌ها، همواره برقرار است. با این حال، اوضاع بازار مسکن هم تحت تاثیر عوامل اقتصادی کشور است. یعنی نمی‌توان در شرایط تورم یا رکود از بازار مسکن انتظار داشت که به پویایی سابق باشد. به همین دلیل، رکود اقتصادی کم کم پای خود را در این بازار هم باز کرد. علاوه بر آن، پس از رشد ارز در سال گذشته، بازار مسکن با افزایش قیمت چشمگیری مواجه شد. پس از کاهش قیمت مجدد ارز، وضع بازار مسکن به قوت خود باقی ماند و تغییری در قیمت‌های آن ایجاد نشد. این افزایش قیمت در بازار مسکن باعث شده، فرصت‌های متعددی در این بازار برای سرمایه‌گذاری و کسب سود مشاهده شود. 

معمولا افراد به یکی از روش‌های زیر از بازار مسکن کسب سود می‌کنند:

  •  خرید ملک و کسب سود از اجاره دادن آن

  •  خرید ملک‌های قدیمی و کلنگی و بازسازی آن برای فروش با مبلغی بیشتر

  • خرید ملک یا زمین و معامله مجدد آن

  • سرمایه‌گذاری در بازسازی املاک یا توسعه زمین‌ها

  • خرید اشتراکی یک ملک یا یک قطعه زمین (خرید متری)

  • خرید واحدهای یکی از صندوق‌های املاک فعال در بازار سرمایه

صندوق املاک، یکی از ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه است که فرصت استفاده از پتانسیل‌های بازار املاک را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است. این صندوق‌ها مانند تمام ابزارهای دیگر سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار، با نظارت کامل سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند. صندوق‌های املاک هم مانند دیگر صندوق‌های فعال در بازار سرمایه، شفافیت بالایی دارند و گزارش‌های عملکرد خود را در وبسایت فیپیران منتشر می‌کنند. 

مدیران صندوق املاک، دارایی سرمایه‌گذاران را جمع‌آوری می‌کنند و آن را به خرید یک ملک یا قطعه‌ای زمین اختصاص می‌دهند، که در مکانی با پتانسیل رشد بالا قرار گرفته است. با توجه به قوانین بازار سرمایه، لازم است که حداقل ۷۰ درصد از دارایی این صندوق به خرید ملک یا اجاره آن با هدف اجاره مجدد، اختصاص می‌یابد. مابقی دارایی این صندوق را در دارایی‌هایی چون اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده‌های بانکی یا گواهی سپرده بانکی سرمایه‌گذاری می‌‌کنند. با این روش، سبد دارایی هر سرمایه‌گذار با توجه به تعداد واحدهای تحت مدیریت او، از رشد بازار املاک و مزایای آن بهره‌مند خواهد شد. 

کارگزاری آگاه به تازگی صندوق املاک و مستغلات خود را به بازار سرمایه معرفی کرده است. این صندوق که از نوع قابل معامله در بورس است با نماد کلید در بازار سرمایه معامله خواهد شد. انتظار می‌رود این صندوق با بهره‌مندی از تیم حرفه‌ای مدیریت دارایی آگاه، بازدهی چشمگیری برای سرمایه‌گذاران خود ایجاد کند. 

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق املاک

سرمایه‌گذاری در صندوق املاک، علاوه بر مزایای دیگر صندوق‌های بازار بورس، مزایای ویژه دیگری هم دارند، از جمله:

  • بهره‌مندی از سودآوری بازار مسکن بدون نیاز به سرمایه اولیه بالا

  • کسب سودی بیشتر از خرید ملک با استفاده از خدمات تیم خبره مدیریت دارایی صندوق

  • متنوع‌سازی پورتفوی سرمایه‌گذاران با دارایی‌های جدید و پرسود

  • امکان خرید سریع و آسان دارایی‌ها بدون درگیرشدن با فرایندهای انتقال مالکیت و نگهداری

  • نقدشوندگی بیشتر از خرید مستقیم یک ملک یا یک قطعه زمین

  • بهره‌مندی از پتانسیل‌های کسب سود بازار املاک بدون نیاز به پایش مستمر بازار و مدیریت دارایی

  • امنیت بالای سرمایه‌گذاری، شفافیت فعالیت‌های صندوق و کاهش امکان کلاه‌برداری

  • محافظت از دارایی‌ها در برابر تورم و اثر مخرب آن با استفاده از رشد بازار املاک

  • کسب بازدهی بیشتر نسبت به اوراق بهادار یا صندوق‌های درآمد ثابت در بازه‌های زمانی مشخص 

کلام آخر

سرمایه‌گذاری در بازار مسکن و کسب سود از آن، به عنوان گزینه‌ای محبوب از گذشته شناخته شده است. سرمایه‌گذاری‌های مختلف در این بازار راهکاری مناسب برای حفظ ارزش دارایی‌ها در برابر تورم محسوب می‌شود. یکی از روش‌های کسب سود از این بازار، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های املاک و مستغلات است. کارگزاری آگاه به زودی پذیره‌نویسی صندوق املاک بازار بورس را با نماد کلید آغاز می‌کند. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.