شماره روزنامه ۶۱۲۸
|

  • کف‌نشینی بورس

    دنیای اقتصاد-علی قاسمی: بورس در هفته‌ای که گذشت با کارگردانی دو متغیر مهم یعنی برخی سیاستگذاری‌های اقتصادی و تنش‌های سیاسی در یک چرخش ناگهانی هم کانال ۲.۱میلیونی را از دست داد و هم از منظر ارزش دلاری به کمترین مقدار از دی ماه ۹۸ رسید ‌تا التهابات جدیدی را تجربه کند. شاخص‌کل بورس تهران در واپسین روز معاملاتی هفته و پس از ریزش قابل‌توجه چند روز اخیر، با کاهشی محدود به سطح دو‌میلیون و ۶۵هزار واحد رسید. افت ۳هزار‌واحدی نماگر اصلی درحالی رقم خورد که سطح ارزش دلاری معاملات بورس در چند روز گذشته به ۲۱میلیون دلار نیز رسیده‌است. علاوه‌بر این، ارزش دلاری بورس تهران (بدون فرابورس و بازار پایه) به ۱۰۱میلیارد دلار رسیده که از ۲۱دی ماه ۱۳۹۸ بی‌سابقه است.
  • رقیب جدید بورس تهران

    دنیای اقتصاد: دومینوی ریزشی شاخص کل بورس تهران همچنان ادامه‌دار است و ارزش دلاری بورس به دی‌ماه۹۸ بازگشت. این در حالی است که به‌دلیل ریسک‌های گوناگونی که در بازار سهام و جود دارد، صندوق‌های طلا در سال جاری رقیب جدی برای بازار سهام شده‌اند. میانگین روزانه ارزش معاملات ۱۳صندوق طلای حاضر در بازار در سال جاری به ۷۲۵میلیارد تومان رسیده که این موضوع نشان‌دهنده استقبال سهامداران از پناهگاه امنی مانند طلا است. علاوه بر این، حدود ۱۵همت پول حقیقی نیز در سال جاری وارد این صندوق‌ها شده است.
  • نقش اصحاب رسانه در بحران‌های مالی

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، روز چهارشنبه، در پنل نظام تامین مالی پروژه در برنامه هفتم از اهمیت تشکیل سرمایه در برنامه هفتم و مردمی‌‌‌سازی اقتصاد ایران به کمک بازار سرمایه سخن گفت. حجت‌الله صیدی همچنین در برنامه دوم روز چهارشنبه ششمین جشنواره بورس و رسانه، به بیان اهمیت نقش رسانه‌‌‌ها در بحران‌های اقتصادی و کمک اهالی و اصحاب این نهادها به مدیران جهت آگاه‌‌‌سازی مسائل و تصمیمات اقتصادی پرداخت.
  • آیا رشد بورس همیشه تورمی است؟

    حسن حسین‏‏‏‏‌نیا/ کارشناس ارشد بازار سرمایه
    باور قدیمی پررنگی در میان فعالان و تحلیلگران بازار سرمایه وجود داشته و دارد که رشد بازار سرمایه بیشتر بر وزن تورم صورت می‌گیرد و از این‌رو همواره رشد دلار پیشران رشد بورس معرفی می‌شد که البته تفسیر آن در صورت‌های مالی با رشد درآمد ‌ریالی ناشی از همان تورم قابل‌بررسی بود اما در بیش از چهار سال‌گذشته شرایط متفاوت بوده و این مفروض قدیمی بر روی تابلوی معاملات قابل‌مشاهده نبوده‌است.
  • تزریق ۶۰ همتی با مصوبه سازمان

    امیرمحمد بختیاری: براساس مصوبه جدید هیات‌مدیره سازمان بورس سقف سرمایه‌گذاری در سپرده بانکی و گواهی‌سپرده بانکی از ۴۰‌درصد به ۳۵‌درصد کاهش ‌یافته‌است. همچنین سقف سرمایه‌گذاری صندوق در «سهام و حق‌تقدم سهام پذیرفته‌‌‌‌‌‌شده در بورس تهران، فرابورس ایران و واحد‌‌‌‌‌‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری» از حداکثر ۱۰‌درصد از کل دارایی‌های صندوق به حداکثر ۱۵‌درصد از دارایی‌های صندوق افزایش پیدا کرد. با این مصوبه‌‌‌‌‌‌ سازمان بورس منابع مناسبی برای خرید سهام آزاد می‌شود، البته با انتشار این مصوبه که در راستای فروش اوراق و تامین مالی در اوراق شهرداری و اوراق شرکتی است، انتظار نمی‌رود شوک جدی تقاضا در بازار سرمایه ایجاد شود، از این‌رو تا زمانی‌که بازار با ریسک‌های مختلفی دست‌وپنجه نرم می‌کند، تغییر روند مشخص بازار واقع‌بینانه نخواهد بود و مصوباتی از این دست نمی‌توانند تاثیر بایسته و شایسته خود را بگذارند.
  • پالس پول به بورس

    دنیای اقتصاد-علی قاسمی: بورس تهران درحالی با فضای رکودی اخت پیدا کرده‌است که نماگر اصلی آن در روز سه‌شنبه، با افت بیش از ۲۱هزار‌واحدی به محدوده ۲میلیون و ۶۹هزار واحد رسید. با وجود آنکه به لحاظ فنی، شاخص‌کل به حمایت قیمتی نسبتا ضعیفی رسیده‌است، اما همچنان همه ابزارهای بازار، سیگنال روند کاهشی را مخابره می‌کنند. ارزش معاملات با وجود بازگشایی دامنه‌نوسان به ۳درصد، به زیر ۲همت رسیده‌است. این درحالی است که طی سه‏‏‏‏‏‏‌روز اخیر بیش از‌ هزار‌ میلیارد‌تومان پول حقیقی از بازار خارج شده‌است.
  • حمایت همتی از بورس

    دنیای اقتصاد: اگرچه شاخص کل در روز گذشته کاهش یک‌درصدی را تجربه کرد و نوک پیکان اتهام به سمت سیاستگذاران اقتصادی نشانه رفت، اما به نظر می‌رسد تا پایان التهابات ژئوپلیتیک، نمی‌توان اثر سیاست‌های اقتصادی را در بورس مشاهده کرد. در این میان وزیر امور اقتصادی و دارایی در رشته توییتی ضمن اشاره به اقدامات و دستورات صورت‌گرفته برای بهبود وضعیت بازار به افزایش هماهنگی‌ها بین بازار پول و سهام در جهت کاهش نرخ سود بانکی تاکید کرد. عبدالناصر همتی شرایط حاکم بر بازار سهام را گذرا دانست و تاکید کرد با کاهش سطح ریسک‌های سیستماتیک و تنش‌های منطقه‌ای تاثیر سیاستگذاری‌ها مشخص‌تر خواهد شد.
  • نفع بورس از حذف قیمت‌گذاری دستوری

    دنیای اقتصاد-محمد نعمت‌زاده: بلای جان این چند‌ساله اخیر اقتصاد ایران، به گـــواه اکـــثریــت صاحب‌نظران و اندیشمندان اقتصادی، قیمت‌گذاری دستوری بوده‌است. امروزه همه مراجع علمی اقتصادی بر باطل‌بودن نظام قیمت‌گذاری دستوری تاکید دارند. صنعت لبنیات کشور هم از این قاعده مستثنا نخواهد بود و با واقعی‌شدن قیمت‌ها و حذف رانت و سوبسید ‌غیر‌اثرگذار، اولین تاثیرات مثبت آن بدون‌تردید، بر صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی این صنعت در بازار سرمایه هویدا خواهد شد. ۱۱ شرکت بورسی در صنعت لبنیات وجود دارد، بنابر این بررسی روند سودآوری آینده‌نگر این صنعت می‌تواند از اهمیت بالایی برای سرمایه‌گذاران برخوردار باشد.
  • آفتاب تموز ریسک‌های سیستماتیک

    عاطفه چوپان
    این سایه نیست، آفتاب تموز است که خوش‌بینی‌‌‌‌‌های نورسته بورس بعد از روی کار آمدن دولت چهاردهم را سوزانده و اجازه نفس‌کشیدن به بازار را نمی‌دهد. با افزایش مجدد ریسک‌های سیستماتیک در منطقه شاهد رقم‌خوردن چهارمین روز منفی هفته در بازار سرمایه بودیم و در ۱۵روز معاملاتی اخیر بورس فقط شنبه این هفته شاهد ورود پول بود. برخی از کارشناسان در این شرایط به ریسک سیستماتیک وزن بیشتری می‌دهند و معتقدند سایر مسائل مانند انتشار اوراق یا نرخ بهره در این وضعیت اثر زیادی بر بورس ندارد و اگر تنش‌های منطقه نبود، کفه محرک‌ها به حدی بود که بتواند بازار سرمایه را رشد دهد.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر