شماره روزنامه ۶۱۳۳
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۳۳ دنیای اقتصاد

اخبار بازرگانی - روزنامه شماره ۶۱۳۳

  • اصلاحات ارزی بودجه‏‏‏‌ای

    دنیای اقتصاد -مرضیه احقاقی: فعالان صنعتی و صادرکنندگان در طول سال‌های گذشته همواره خواستار اصلاح شرایط اقتصادی و تک‌نرخی‌شدن قیمت دلار با هدف ارتقای حضور در بازار جهانی بوده‌اند. بودجه‌ سال‌۱۴۰۴ موضوع اجرای اصلاحات تدریجی ارزی را مجددا مطرح کرده‌است. رئیس دولت چهاردهم در جریان تقدیم لایحه بودجه ‌به نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی به موضوع اصلاح نظام ارزی کشور تاکید کرد. در کلیات مطرح‌شده بودجه ‌سال‌آتی، نرخ ارز ترجیحی برای تامین کالاهای اساسی، ثابت‌مانده اما به افزایش تدریجی نرخ تسعیر کالاهای اساسی متناسب با تورم تاکید شده‌است، بنابراین باید این‏‏‏‌طور ادعا کرد که دولت چهاردهم در راستای کاهش تعدد نرخ ارز یا کاهش تدریجی فاصله قیمتی دلار در حرکت است، هرچند در این مسیر شرایط سیاسی را در کنار اصلاحات اقتصادی‌ همگام ساخته است.
  • استوار در میان بحران‌ها

    اتاق بازرگانی آمریکا در اسپانیا (AmChamSpain) یک نهاد غیرانتفاعی و غیرسیاسی است که در سال‌۱۹۱۷ تاسیس شده‌است. این نهاد، به‌عنوان بهترین پلتفرم شبکه‏‏‏‏‏‌سازی و حمایت از کسب‌وکارها در اسپانیا شناخته می‌شود. بیش از ۲۷۰ شرکت عضو این اتاق، با ایجاد بیش از یک‌میلیون شغل مستقیم و غیر‌مستقیم، دارای گردش مالی ۲۴۸‌میلیارد یورویی در کشور اسپانیا هستند که تقریبا معادل ۲۶‌درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است. اتاق بازرگانی ایالات‌متحده در اسپانیا، بخشی از شبکه اتاق‌های بازرگانی بین‌المللی آمریکا در سراسر جهان(AmCham) است. این نهاد، مهم‌ترین سازمان تجاری در ایالات‌متحده بوده و بیش از ۳‌میلیون شرکت عضو دارد.
  • درآمد دولت از واردات چقدر است؟

    دنیای‌اقتصاد: طبق بخش اول لایحه بودجه‌۱۴۰۴ منابع درآمد دولت از محل حقوق ورودی در بودجه‌سال‌۱۴۰۴ تعیین شد. به گزارش «ایسنا» طبق لایحه بودجه‌۱۴۰۴ از مفروضات منابع و مصارف عمومی دولت در سال‌۱۴۰۴ حقوق ورودی حاصل از ارزش کل واردات کشور در این سال‌۶۱.۲‌میلیارد یورو خواهد بود.
  • تفاهم‌نامه همکاری اتاق همدان و اتاق مشترک ایران و قزاقستان امضا شد

    دنیای‌اقتصاد: در نشست توسعه همکاری تجاری استان همدان و قزاقستان که با حضور سفیر این کشور در تهران، برگزار شد، ضمن تبادل‌‌‌‌‌‌نظر در مورد توسعه همکاری‌های دوجانبه، تفاهم‌نامه همکاری اتاق همدان و اتاق مشترک ایران و قزاقستان نیز امضا شد. نشست توسعه همکاری تجاری استان همدان و قزاقستان با حضور سفیر قزاقستان در تهران، رئیس اتاق همدان، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان و جمعی از فعالان اقتصادی استان همدان برگزار شد. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان در ابتدای این نشست، ضمن معرفی ظرفیت‌های همدان در بخش‌های مختلف، گفت: در نشست حاضر، تفاهم‌نامه توسعه تجاری و فرهنگی بین ۲کشور امضا می‌شود و همدان آمادگی امضای تفاهم‌نامه خواهرخواندگی با قزاقستان را نیز دارد.
  • با ابلاغ بخشنامه‌‌‌‌‌‌‌های جدید، تولیدکنندگان را از تولید پشیمان نکنید

    دنیای‌اقتصاد: رئیس اتاق سمنان با اشاره به مشکلات محیط کسب‌وکار که فعالان اقتصادی را به‌‌‌‌‌‌‌زحمت مضاعف می‌‌‌‌‌‌‌اندازند، از مسوولان خواست با تصویب قوانین و بخشنامه‌‌‌‌‌‌‌های جدید، تولیدکنندگان را از کار تولیدی پشیمان نکنند.
  • نظارت مجلس بر اجرای قوانین موجود تقویت شود

    دنیای‌اقتصاد: فعالان اقتصادی استان کرمان با انتقاد از معضلاتی نظیر بخشنامه‌‌‌‌‌‌های خلق‌الساعه و آیین‌نامه‌‌‌‌‌‌های جدید برای قوانین موجود، از اعضای کمیسیون برنامه‌‌‌‌‌‌وبودجه مجلس خواستند نظارت بر اجرای قوانین موجود را تقویت کنند. نشست فعالان اقتصادی کرمان با رئیس و اعضای کمیسیون برنامه‌‌‌‌‌‌وبودجه مجلس شورای‌اسلامی در محل اتاق کرمان برگزار شد. بحث درباره چالش‌های مختلف از تعهدات ارزی تا بخشنامه‌‌‌‌‌‌های خلق‌الساعه از محورهای این نشست بود. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، لازم‌‌‌‌‌‌الاجرا‌شدن برنامه هفتم و آغاز کار مجلس و دولت را فرصت مناسبی برای آغاز نگرش جدید در اقتصاددانست و افزود: ما در کرمان با تمام توان به‌عنوان سربازان جبهه اقتصادی آماده کار هستیم و امیدواریم همه ما بتوانیم فرمایشات رهبر معظم انقلاب در مورد اقتصاد را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر