افزایش 5/ 87 درصدی سرمایه «بالاست»

به گزارش خبرنگار ما در این جلسه سیروس جعفری، مدیرعامل شرکت بالاست ضمن اشاره به این مطلب که تصمیم افزایش سرمایه ۵/ ۸۷ درصدی با هدف اصلاح ساختار مالی، بهبود نسبت مالکانه و همچنین کاهش هزینه‌های تامین مالی شرکت اتخاذ شده تصریح کرد: محل افزایش سرمایه از سود انباشته‌ای است که طی سال‌های گذشته در شرکت ذخیره شده و مصارف آن برای جبران مخارج شرکت طی این سال‌ها و بازپرداخت تسهیلات دریافتی از سوی بالاست است.

مدیرعامل شرکت بالاست به پروژه‌های متعدد در دست اجرای شرکت اشاره کردکه یکی از آنها پروژه فرودگاهی کرمان بود. وی در این رابطه گفت: در حال حاضر در سراسر کشور پروژه‌های بااهمیتی در دست اجرا داریم که با توجه به توانمندی‌های مهندسی که در شرکت بالاست وجود دارد، در صورتی که کارفرما یعنی دولت ما را حمایت کند قادر به توسعه بیشتر پروژه‌های بالاست خواهیم بود. سیروس جعفری خاطرنشان کرد: حضور در پروژه‌های زیرساختی در حوزه راه، ساختمان و ابنیه که از تخصص‌های‌ بالاست است، در اولویت کاری شرکت قرار دارد. حوزه‌هایی نظیر زیرسازی و روسازی و بهسازی راه‌آهن و تولید بالاست برای شرکت از جذابیت کسب و کار برخوردار هستند.وی یادآور شد که بالاست با ۱۰ میلیارد و ۷۳۶ میلیون ریال سرمایه در سال ۷۱ آغاز به کار کرد و در سال ۸۳ این رقم را به ۰۵۲/ ۳۸ میلیارد ریال افزایش داد. پس از آن در سال ۹۳، سرمایه خود را به ۸۰ میلیارد ریال رساند که با تصمیم مجمع این رقم به ۱۵۰ میلیارد ریال در مسیر ثبت قرار می‌گیرد.

 

11-02

 

11-04

ارزیابی نسبت‌های مالی شرکت در سال‌های اخیر

از آنجا که هدف از افزایش سرمایه، اصلاح ساختار مالی شرکت، بهبود نسبت مالکانه و همچنین کاهش هزینه‌های تامین مالی است، با توجه به افزایش سرمایه از محل سود انباشته انتظار می‌رود نسبت‌های مالکانه، بدهی، گردش دارایی‌ها، بازده دارایی‌ها و بازده حقوق صاحبان سهام روند مثبتی طی سال‌های آتی داشته باشند.

نسبت‌های نقدینگی

این نسبت‌ها توانایی شرکت در ایفای تعهدات کوتاه‌مدت خود که از محل دارایی‌های جاری تامین می‌شود را نشان می‌دهد. وضعیت مناسب شرکت در این زمینه، توانایی و ظرفیت شرکت در استفاده از تسهیلات و اعتبارات کوتاه‌مدت را مشخص سازد.

 

11-05

 

تشریح جزئیات طرح افزایش سرمایه

با توجه به روند رو به رشد شرکت طی سنوات گذشته، مانده سود انباشته نشان‌دهنده عدم تقسیم میزان قابل توجه سود سالانه است، با نظر اجمالی به ترازنامه و گردش وجوه نقد شرکت مشخص می‌شود که منابع موجود صرف سرمایه‌گذاری در دارایی‌های غیرجاری شده است. وجود سود انباشته متورم در ترازنامه و احتساب آن در سود قابل تقسیم سالانه و همچنین احتمال تقسیم آن همواره باعث ایجاد ریسک کسری نقدینگی و سرمایه در گردش برای شرکت خواهد شد. شرکت جهت اطمینان از اینکه مبالغ سرمایه‌گذاری شده از محل منابع بلندمدت تامین شده و امکان ایجاد کسری نقدینگی که منجر به اجرای کامل (یا توقف) برنامه‌ها و فعالیت‌های پیش‌بینی شده آتی شرکت وجود نداشته باشد، افزایش سرمایه را ضروری می‌داند.

جهت دست یافتن به اضافات دارایی‌های ثابت از سال ۱۳۹۳ به بعد، افزایش سرفصل حساب دارایی‌های ثابت مشهود از ابتدای سال یاد شده براساس ترازنامه شرکت به شرح زیر مورد بررسی قرار گرفته شده است.

11-06

 

از طرف دیگر بخش وجه نقد حاصل از فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در خصوص دارایی‌های ثابت مشهود و دارایی‌های نامشهود از صورت جریان وجوه نقد طی همین دوره به شرح زیر است:

 

11-07

 

همان‌گونه که در جداول ملاحظه می‌شود در مجموع طی سال‌های 1393 تا 1395 به طور خالص مبلغ 58 میلیارد ریال به عنوان وجه نقد پرداختی بابت خرید دارایی‌ها پرداخت شده است.

 بنابراین مبلغ 70 میلیارد ریال از سود انباشته شرکت بابت جبران بخشی از مخارج سرمایه‌‌ای و بازپرداخت بخشی از تسهیلات به حساب سرمایه انتقال داده می‌شود و سرمایه شرکت به میزان 70 میلیارد ریال افزایش می‌یابد.

هدف از انجام افزایش سرمایه

اهم اهداف شرکت در افزایش سرمایه به شرح زیر است:

1- اصلاح ساختار مالی از طریق جلوگیری از خروج نقدینگی از شرکت؛ توضیح اینکه در صورت عدم انجام افزایش سرمایه تصمیم به تقسیم سود انباشته بین سهامداران شرکت جهت تامین سرمایه در گردش موردنیاز خود ناچار به تامین مالی از منابع خارج از سازمان خواهد بود که این امر باعث تحمیل هزینه‌های مالی و نهایتا کاهش سودآوری خواهد شد.

2- کاهش اتکاپذیری جریانات نقدی به تسهیلات مالی دریافتی و کاهش هزینه‌های مالی

3- چنانچه در بخش‌های مختلف این گزارش نیز منعکس شده است، افزایش درآمدهای عملیاتی شرکت و متعاقب آن افزایش دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت در مجموع موجب شده است نسبت مالکانه شرکت کاهش قابل‌توجهی داشته باشد. همچنین سرمایه ثبت شده شرکت نسبت به درآمدهای عملیاتی و مجموع دارایی‌ها به مراتب کوچک‌تر است، بنا بر این ضروری است برای حفظ وضعیت موجود و حرکت رو به رشد سرمایه شرکت نسبت به سرمایه فعلی افزایش داده شود.

4- بهبود نسبت مالکانه و رقابت‌پذیری شرکت در صنعت و بازار سرمایه

۵- انطباق وضعیت ساختار مالی شرکت با ضوابط مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور ارتقای نماد معاملاتی شرکت در بازار سرمایه و حفظ حقوق سهامداران

۶- افزایش  تعداد سهام شرکت به منظور استفاده از معافیت‌های احتمالی

۷- عدم امکان نقدی درآمدها و وصول به صورت مطالبات مدت‌دار و حتی دریافت اوراق مشارکت از شرکت‌های دولتی و هزینه‌های مترتب بر آن و کسری وجوه نقد لازم.

سرمایه‌‌گذاری موردنیاز و منابع تامین مالی

11-08

 

لازم به ذکر است در صورتی که افزایش سرمایه انجام نشود، شرکت به دلیل هزینه‌های مالی ناشی از دریافت تسهیلات مالی بابت تزریق وجه نقد با مشکل مواجه خواهد شد.

مبلغ افزایش سرمایه پیشنهادی و محل تامین آن

با توجه به اطلاعات ارائه شده، شرکت مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌آهن در نظر دارد سرمایه خود را از 80 میلیارد ریال به 150 میلیارد ریال از محل سود انباشته افزایش دهد.

عوامل ریسک

بدون تردید ساختار فعلی ترازنامه شرکت به علت عدم تناسب نسبی سررسید دارایی‌ها و بدهی‌ها، ریسک ناشی از فعالیت‌های اقتصادی در زمینه‌های مختلف را افزایش داده است. راهکارهای بسیاری برای حل این مساله در  دست بررسی بوده و هست. از جمله:

* اقدام جدی در کاهش میزان مطالبات شرکت از کلیه اشخاص، اعم از دولتی و خصوصی به‌ویژه دستگاه‌های دولتی

* تبدیل دارایی‌های غیرمولد و کم‌بازده به دارایی‌های موثر در فعالیت‌های شرکت

* دستیابی به ظرفیت قابل دسترس تولید

* توجه به پرتفوی تولید در جهت‌گیری شرکت به سمت تکمیل پروژه‌ها و تولید با صرفه اقتصادی بیشتر

* اتخاذ راهکارهای مناسب تولید محصولات به منظور دستیابی به سهم بیشتری از بازارهای داخلی و خارجی

* اصلاح ساختار مالی شرکت از طریق افزایش سرمایه

بنابر مراتب فوق اقدام در خصوص افزایش سرمایه تنها یکی از راه‌حل‌های توسعه اقتصادی و افزایش در ارزش شرکت است و امید می‌رود این اقدام در کنار سایر سیاست‌های کلان شرکت بتواند به اهداف برشمرده در متن گزارش توجیهی افزایش سرمایه را تحقق بخشد.

پیشنهاد هیات مدیره در خصوص افزایش سرمایه و محل تامین آن

با توجه به تحلیل روند وضعیت ساختار مالی شرکت مبنی بر بالا بودن ریسک و هزینه‌های مالی که در این گزارش ارائه شد و با عنایت به نتایج و دستاوردهای حاصل از افزایش سرمایه و با تاکید بر ضرورت انطباق نسبت حقوق صاحبان سهام به جمع دارایی‌های شرکت با ضوابط و مقررات سازمان بورس، پیشنهاد می‌شود سرمایه شرکت از مبلغ ۸۰ میلیارد ریال به مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال از محل سود انباشته در چارچوب مفاد قانون تجارت پس از کسب مجوز از سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس و اوراق بهادار افزایش یابد.

11 (1)