تغییر فلسفه وجود تجهیزات ورزشی در هتل‌ها

پایان عصر سالن‌های ورزشی دکوری!

هنوز هم وقتی در سایت‌های رزرواسیون، ویژگی‌های هتل را اولویت‌بندی می‌کنید یکی از موارد قابل ذکر وجود یک سالن ورزشی در هتل است. ویژگی‌ای که اگرچه در نگاه نخست، جذاب به نظر می‌رسد؛ اما فاقد هرگونه تعریف مشخص است. به‌طوری که از نظر یک هتل، سالن ورزشی می‌تواند یک اتاق ۲۰ متری با چهار یا پنج تردمیل و چند دمبل و دستگاه ساده باشد و از نظر هتل دیگر این عنوان می‌تواند به سالنی بزرگ با تجهیزات مدرن، رختکن، دوش و... اطلاق شود. همین عدم شفافیت از تعریف سالن‌های ورزشی در هتل‌ها از یکسو و این حقیقت که میهمان یک هتل برای یک دوره اقامت کوتاه‌مدت کمتر رغبتی برای گذراندن زمانی برای ورزش کردن آن هم به شکل سنتی در باشگاه دارد، از سوی دیگر سبب شده تا بیشتر سالن‌های ورزشی در هتل‌ها حالت دکوری پیدا کنند. حال آنکه هتل برای ساخت و ایجاد آنها متحمل هزینه‌های بسیاری شده‌اند؛ اما در عمل کمترین سود را از این بابت می‌برند.

 تلاش برای افزودن ویژگی‌هایی برای جذابیت بیشتر

از آنجا که هرگونه هزینه در هتل‌ها باید علاوه بر توجیه اقتصادی، توجیه افزایش رضایتمندی میهمانان را نیز به همراه داشته باشد، برخی هتل‌ها خیلی زود در پی ایجاد تغییراتی در ساختار سالن‌های ورزشی خود برآمدند. این دسته از هتل‌ها علاوه بر سعی در برخورداری از آخرین تجهیزات ادوات ورزشی روز دنیا و ایجاد یک تعریف مشخص از آنچه میهمان می‌تواند در دسترس داشته باشد، برخورداری از یک منظره بنابر موقعیت جغرافیایی خود را در دستور کار طراحی سالن‌های ورزشی خود قرار دادند. نتیجه این نگرش ظهور سالن‌هایی با مناظری از دریا و اقیانوس یا جنگل در ریزورت‌ها یا سالن‌هایی در طبقات فوقانی هتل‌های شهری با مناظری پانوراما از شهر شد.  برخی نیز به ایجاد فضاهای استراحت و مراکز عرضه نوشیدنی و غذاهای سبک ویژه ورزشکاران در گوشه‌ای از سالن‌های خود پرداختند تا رفته رفته این سالن‌ها از یک محیط بی‌روح و کسل‌کننده به فضایی آرامش‌بخش و پرانرژی تبدیل شود.

 جابه‌جایی تجهیزات ورزشی از سالن به داخل اتاق

شاید نقطه عطف و انقلاب تلفیق تجهیزات ورزشی با هتل‌ها را بتوان ایده خلاقانه گروه هتل‌های هیلتون در برند DoubleTree دانست. این برند در سال ۲۰۱۷ بر اساس این مطالعه که از ۴۶ درصدی که علاقه‌مند به پیگیری ریتم ورزشی خود هنگام اقامت در هتل‌های این برند هستند تنها ۲۲ درصد موفق به انجام آن می‌شوند، سعی در ایجاد فضایی خصوصی برای ورزش میهمانان کرد. به گونه‌ای که منتخبی از تجهیزات ورزشی را بر اساس مطالعات و علایق میهمانان با عنوان Five Feet to Fitness به داخل اتاق‌های خود برد که با استقبال میهمانان حالا خبر از گسترش این فضا در ۵۶۰ هتل دیگر این برند تا سال ۲۰۲۰ می‌رسد. ماهیت Five Feet to Fitness در واقع یک فضای محدود از اتاق میهمان است که در آن ۱۱ مورد از تجهیزات مورد نیاز برای حفظ تناسب اندام همچون دوچرخه ثابت، لوازم و وزنه‌های سبک یا نوارهای TRX تدارک دیده شده؛ اما مزیت اصلی آن برخورداری از یک صفحه نمایشگر برای الگوبرداری از ده‌ها برنامه متنوع تمرینی بر اساس جنسیت، سن و علایق میهمان است که این اجازه را به میهمان می‌دهد تا در حریم شخصی خود، آزادانه حرکات ورزشی مناسب خود را دنبال کند.

 هتل‌هایی تخصصی برای روح و جسم

اما دنیای رقابت بین هتل‌ها در زمینه ارائه خدمات ورزشی سبب شد تا مفهومی تازه از این مهم با عنوان هتل Equinox با شعار «مناسب‌ترین هتل دنیا» شکل گیرد. این هتل که نخستین آن همین چندی پیش در هودسون نیویورک گشایش یافت در حقیقت هتلی تحت مدیریت شرکتی آمریکایی به همین نام و ارائه‌دهنده امکانات و خدمات شخصی ورزشی با بیش از یکصد باشگاه ورزشی فوق لوکس است. در این هتل علاوه بر سالن‌های ورزشی متعدد و خدمات متداول این شرکت در زمینه شخصی‌سازی برنامه‌های ورزشی، تمرکز اصلی بر خواب راحت و آسایش روحی و روانی میهمانان قرار داده شده. به‌طوری که از طراحی و دکوراسیون، رنگ‌آمیزی، نورپردازی، دمای اتاق، تشک، بالشت و... همگی به شکل کاملا حرفه‌ای و تخصصی در جهت ایجاد تجربه‌ای متفاوت از آرامش در هتل پیش‌بینی شده است تا مفهوم ورزش در هتل از جسم به روح گسترش یابد.

 

alagha@bazarhotel.com