آمازون 25 ساله شد

او گفته که فکر می‌کند در نهایت عمر آمازون سی سال است و با این اوصاف اگر این پیش‌بینی درست باشد، این شرکت حداکثر تا پنج سال آینده از بین می‌رود. هرچند این باور یعنی شکست آمازون، در ذهن هیچ یک از دیگر مدیران این شرکت وجود ندارد، اما جف بزوس بارها با ترس از آینده سخن گفته است. در حالی که این اظهارنظر می‌تواند باعث نگرانی جدی سرمایه‌گذاران آمازون و مدیران این شرکت شود، اما جف بزوس معتقد است که مرگ آمازون به‌زودی از راه می‌رسد. بسیاری فکر می‌کنند که این پیش‌بینی بزوس نشان می‌دهد که او از شکستی که ممکن است در آینده نزدیک تجربه کند، می‌ترسد و همین ترس باعث شده است که او با این پیش‌بینی به سرمایه‌گذاران و مدیران این شرکت هشدار بدهد. چنین اظهاراتی از زبان یک مدیرعامل و آن‌هم مدیرعامل ارزشمندترین شرکت جهان، بسیار عجیب و دور از ذهن است، اما برای آنکه باور کنید جف بزوس این پیش‌بینی را بارها مطرح کرده و روی آن تاکید دارد، در ادامه به چند مورد از صحبت‌هایش در این رابطه اشاره خواهیم کرد.

سال ۲۰۱۳: بزوس در این سال گفت که فکر می‌کند شرکت‌های بزرگ تنها چند دهه عمر می‌کنند. مدیرعامل آمازون که برای صحبت درخصوص خدمات تحویل خودکار کالا از طریق پهپادها مهمان برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه CBS شده بود، در این برنامه گفت: شرکت‌ها طول‌ عمر کوتاهی دارند و فعالیت شرکت آمازون هم بالاخره روزی متوقف خواهد شد. او در پاسخ به این سوال که آیا پایان یافتن عمر آمازون او را نگران می‌کند یا خیر، گفت: من نگران این موضوع نیستم، چون این اتفاق اجتناب‌ناپذیر و قریب‌الوقوع است. همه شرکت‌ها روزی متولد می‌شوند و روزی هم می‌میرند. حتی شرکت‌هایی که در هر حوزه‌ای بهترین عملکرد را داشته و موثرترین شرکت در دوره خودشان هستند هم از این جریان در امان نبوده و مستثنا نیستند. حتی بهترین شرکت‌ها هم تا چند دهه بیشتر دوام نمی‌آورند. در نهایت اما جف بزوس گفت که دوست دارد که آخرین نفس‌های آمازون، بعد از مرگ خودش باشد.

سال ۲۰۱۷: بزوس در نامه‌ای به سهامداران این شرکت از آینده نه‌چندان روشن آمازون سخن گفت و تاکید کرد که سقوط آمازون به تدریج و در فرآیندی سخت و دردآور اتفاق خواهد افتاد. در این نامه که در مورد فلسفه روز یک (Day One) خودش که مربوط به کمک به مردم مناطق محروم بود، نوشت و جزئیات آن را شرح داد. او در این نامه هم نوشت که آینده آمازون را به گونه‌ای می‌بیند که ابتدا از فعالیت آن کم می‌شود، سپس با افتی محسوس همراه شده و در نهایت به دامن مرگ کشیده می‌شود. او توضیح داد که منظورش از عبارت روز دو که در جلسات مختلف مطرح کرده بود، روزی است که فعالیت آمازون متوقف شده و به دنبال سقوط دردناک، نابود می‌شود. جف بزوس در ادامه عنوان کرد که یک شرکت ممکن است برای چند دهه عمر کند و حتی بسیار هم تاثیرگذار شود، اما در نهایت سرنوشتی جز شکست در انتظار آن نیست.

سال ۲۰۱۸: بزوس به کارمندانش گفت که پیش‌بینی کرده است آمازون بالاخره سقوط خواهد کرد. مدیرعامل آمازون در گفت‌وگو با شبکه CNBC گفت که همچنان درباره سقوط آمازون مطمئن است و راه فراری نیز برای آن نمی‌بیند. او در پاسخ به سوالی درخصوص ورشکستگی شرکت‌های بزرگی همچون Sears گفت: «آمازون آنقدر بزرگ نیست. در واقع فکر می‌کنم آمازون هم یک روزی شکست می‌خورد و از بین می‌رود. آمازون هم ورشکست می‌شود. اگر به شرکت‌های بزرگ نگاه کنید، متوجه خواهید شد که عمر این شرکت‌ها حدود ۳۰ سال یا کمی بیشتر است، نه ۱۰۰ سال.» او گفت که وظیفه‌اش آن است که این زمان –یعنی زمان مرگ آمازون- را تا جایی که امکان دارد، به تاخیر بیندازد. حالا آمازون ۲۵ ساله شده است و اگر پیش‌بینی‌های جف بزوس درست باشد، چیزی تا ۳۰ سالگی و در حقیقت پایان عمر این شرکت باقی نمانده است.