به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، در چنین وضعیتی برخی محاسبات نشان می‌دهد هزینه یک سفر ۱۴روزه به ایران برای یک زوج اروپایی حدود ۱۲۳۰ یورو معادل ۱۹میلیون و ۶۶۰هزار تومان می‌شود؛ یعنی ۶۱۵یورو به ازای هر نفر. به گزارش «عصر ایران» طبق محاسباتی که یورونیوز طی گزارشی انجام داده، یک زوج اروپایی برای پرواز رفت و برگشت تهران از مبدا پاریس، رم یا فرانکفورت باید رقمی در حدود ۳۵۰ یورو بپردازد؛ با فرض اینکه این پرواز در ایام اواخر شهریور باشد. هزینه تاکسی از فرودگاه امام خمینی به هتل نیز چیزی حدود ۱۰۰ هزار تومان با نرخ تاکسی‌های ویژه فرودگاه خواهد بود؛ کمااینکه چنین هزینه‌ای درصورتی که از اپلیکیشن‌های تاکسی استفاده شود، ۶۰درصد کاهش خواهد داشت. برای هزینه اقامت در تهران نیز با فرض اینکه هتل ۴ستاره انتخاب شده باشد، این زوج باید جهت یک اقامت ۴روزه حدودا مبلغ یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بپردازند.

سایر هزینه‌ها در پایتخت نیز شامل هزینه رفت و آمد و خوراک خواهد بود. یورونیوز در گزارش خود فرض گرفته که تمام سفرهای درون‌شهری این زوج با آژانس انجام شود. در این صورت، روزانه چیزی حدود ۱۵۰ هزار تومان برای این سفرها باید در نظر بگیرند. البته این هزینه با مترو و اتوبوس‌، به ۱۵ هزار تومان و حتی کمتر تقلیل پیدا خواهد کرد. همچنین این زوج گردشگر فرضی باید برای هر وعده غذای معمولی در تهران میانگین ۵۰ هزار تومان در نظر بگیرند. هرچند این رقم به نسبت نوع رستوران، سبک غذا و منطقه‌ای که قرار دارد می‌تواند بالاتر و پایین‌تر باشد. به این ترتیب در مجموع هزینه‌های چهار روز اقامت این زوج در تهران ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود که با نرخ یوروی ۱۶هزار تومان، کمتر از ۱۷۰یورو خواهد شد.

چنانچه این زوج برای ادامه سفر راهی اصفهان شوند، باید برای هزینه نفری ۴۰ هزار تومان و یا برای یک پرواز رفت، برای هر نفر حدودا ۳۰۰ هزار تومان درنظر بگیرند. برای اقامت در این شهر نیز به ازای هرشب حدود ۳۰۰ هزار تومان باید پرداخت کنند که این زوج اگر بخواهند پنج روز در این شهر اقامت داشته باشند باید در مجموع، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کنند. هزینه سفرهای شهری در اصفهان نیز برای مجموع ۵روز حدودا ۳۵۰ هزار تومان خواهد شد و برای خوراک هم می‌توان حدودا برای هر وعده ۴۰ هزار تومان هزینه درنظر گرفت.

براساس این محاسبات، هزینه سفر اصفهان هم در مجموع حدود ۲ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان خواهد بود؛ البته اگر این محاسبات برای سفر با اتوبوس نه هواپیما، انجام شود. این یعنی با یوروی ۱۶هزار تومانی، این زوج باید کمی بیش از ۱۴۵یورو را برای سفر اصفهان درنظر بگیرند. برای ادامه این سفر به شیراز، باز هم هزینه اتوبوس به این شهر در حدود ۴۰ هزار تومان برای هر نفر خواهد بود. در شیراز هم حدودا شبی ۴۰۰ هزار تومان هزینه هتل ۴ ستاره برای دو نفر خواهد شد و اگر این زوج بخواهند پنج شب در این شهر بمانند، باید حدود دو میلیون تومان برای اقامت بپردازند. هزینه خوراک هم برای هر وعده و هر نفر حدودا ۴۰ هزار تومان خواهد بود. هزینه سفرهای درون‌شهری نیز ارزان‌تر از اصفهان است و برای پنج روز با حدود ۳۰۰ هزار تومان می‌توان به دیدن جاذبه‌های گردشگری رفت.

به این ترتیب سفر به این شهر نیز در مجموع حدود ۲میلیون و ۷۸۰هزار تومان هزینه دربرخواهد داشت که با نرخ ارز گفته شده، کمی بیش از ۱۷۰یورو خواهد شد. برای بازگشت به تهران نیز چنانچه یک پرواز حدودا ۳۰۰هزار تومانی برای هرنفر در نظر گرفته شود، ۶۰۰هزار تومان باید پرداخته شود. برای رفتن به فرودگاه نیز چنانچه درنظر بگیریم باید ۱۰۰هزار تومان هزینه شود، این بخش سفر نیز حدود ۷۰۰هزار تومان و حدود ۴۴یورو هزینه روی دست این زوج خواهد گذاشت. طبق محاسبات یورونیوز، این زوج در مجموع برای این سفر دوهفته‌ای به سه شهر مهم ایران هزینه‌ای در حدود هزار و ۲۳۰یورو خواهند داشت؛ آن هم سفری که با کیفیت نسبتا بالایی در خدمات اقامتی و خوراکی درنظر گرفته شده است.