اثر تورم بر شهروندان به زبان ساده

ممکن است زمانی که سبد مواد غذایی عادی شما شروع به گران شدن می‌کند، اثرات تورم را برای خود مشاهده کرده باشید. از اولین پیامدهای تورم می‌توان به کوچک شدن سفره مردم عادی اشاره کرد. اما واقعیت این است که افزایش هزینه‌ها لزوماً با افزایش دستمزدها برابری نمی‌کند، که باعث می‌شود بسیاری از خانوارها در سراسر کشور با زمان‌های چالش برانگیز مواجه شوند که تورم در حال افزایش است. به طور معمول، برای کسانی که درآمد پایین یا ثابت دارند، روند هزینه‌ها می‌تواند قیمت‌ها را حتی بیشتر کند و بازارها می‌توانند به کندی به تقاضاهای در حال تغییر مصرف کنندگان برسند. به عنوان مثال، بازار مسکن با وجود کاهش فروش، همچنان شاهد افزایش قیمت مسکن است.    

 قدرت خرید از دست رفته

بارزترین مورد از پیامدهای تورم از دست دادن قدرت خرید است. از آنجا که قدرت خرید کاهش می‌یابد، بسیاری تأثیرات آن را روی بودجه خود احساس می‌کنند. اما آنهایی که درآمد کم یا درآمد ثابتی دارند، اغلب بیشترین احساس را دارند.

نرخ بهره بالاتر

افزایش نرخ تورم باعث می‌شود سیستم بانکی برای هماهنگی با شرایط ایجاد شده نرخ بهره را بالا ببرد. این مورد می‌تواند روی همه کسب و کارها تاثیر بگذارد، چرا که شما همیشه سرمایه‌گذاری در یک کسب و کار را با میزان نرخ بهره‌ای که می‌توانید دریافت کنید مقایسه می‌نمایید.

قیمت‌های بالاتر برای همه چیز

وقتی همه چیز گران تر است، کیف پول‌ها به مشکل می‌خورند. به هر حال، زندگی بدون وسایل اولیه مانند غذا یا برق غیرممکن است. اما با افزایش هزینه‌ها، تامین هزینه‌های زندگی دشوارتر می‌شود. افراد مسن تر و کم درآمد اولین کسانی هستند که گزش قیمت‌های بالاتر را احساس می‌کنند. اما در نهایت، تورم راه خود را در زنجیره هزینه‌ها  می‌دهد و شروع به تهدید شرکت‌ها یا حتی کل صنایع می‌کند.

رشد اقتصادی کند می‌شود

بانک مرکزی در قبال افزایش تورم از سیاست انقباضی پولی استفاده می‌کند. در این زمان عرضه پول کم شده، اعتبارات گرانتر می‌شوند و الزامات دریافت اعتبارات هم سخت‌تر خواهد شد. باز هم، مصرف کنندگانی که به دنبال خرید عمده هستند، این را یک چالش می‌دانند. از آنجا که اکثر آنها برای خرید عمده نیاز به اعتبار دارند، این امر باعث کندی اقتصاد می‌شود.