بهنام نیکفر copy

آنها به عنوان موتور محرکه‌ای برای ایجاد فرصت‌های جدید تجاری، شبکه‌سازی میان فعالان صنعتی و تبادل دانش و فناوری عمل می‌کنند. نمایشگاه، خط مقدم صادرات غیرنفتی است. صنعت نمایشگاهی تنها برای عرضه محصولات و دستاورد‌ها نیست بلکه محلی برای انجام مذاکره، عقد قرارداد و انتقال دانش و تکنولوژی روز محسوب می‌شود. به‌ویژه نمایشگاه‌های بین‌المللی که دارای ابعاد و دامنه‌ای گسترده‌تر هستند که فراتر از مرز‌های کشوری تعریف می‌شوند و هدف اصلی آنها عرضه و معرفی محصولات، خدمات و فناوری نوین به بازارهای جهانی است. در واقع نمایشگاه بین‌المللی عرصه‌ای برای رقابت شرکت‌ها و صنایع مختلف بوده و می‌تواند به عنوان نقطه تلاقی فرهنگ‌ها، تکنولوژی‌ها و ایده‌های متنوع عمل کند.

نمایشگاه‌های بین‌المللی علاوه براینکه به توسعه تجارت خارجی، جذب سرمایه‌گذاری و افزایش صادرات کمک می‌کنند موجب می‌شوند تا شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان با بازارهای جدید آشنا شوند و از تجربیات یکدیگر بهره‌مند شوند و درک بهتری از رقابت بین‌المللی به دست آورند. برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی مستلزم برنامه‌ریزی دقیق، مدیریت حرفه‌ای و رعایت استاندارد‌های بالایی هستند تا بتوانند مهمانان و شرکت‌کنندگان خارجی را جذب کنند. مبانی یاد شده در برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی بین‌المللی در سراسر جهان، نقش‌آفرین است. برگزاری نمایشگاه در کشور ما نیز از این قواعد کلی مستثنا نیست . نمایشگاه‌های بین‌المللی تخصصی مانند نمایشگاه سنگ ایران می‌توانند نقش مهمی در اقتصاد صنعت سنگ کشور دارا باشند. چراکه کشور ما به لحاظ منابع طبیعی از غنای بالایی بهره‌مند است که سنگ طبیعی نیز از جمله آنهاست.

البته ایران با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی موجود با چالش‌ها و فرصت‌هایی در زمینه برگزاری نمایشگاه مواجه است. از یکسو چالش‌هایی مانند تحریم‌های اقتصادی که دسترسی به بازارهای بین‌المللی و تکنولوژی جدید را با محدودیت‌هایی مواجه کرده و از سوی دیگر دارای فرصت‌هایی بی‌نظیر در زمینه صادرات و جذب سرمایه‌گذاری خارجی است که برگزاری نمایشگاه همچنان می‌تواند به این پتانسیل کمک کند. هرچند که تحریم‌های بین‌المللی و محدودیت‌های تجاری می‌تواند مانع از حضور گسترده فعالان بین‌المللی درنمایشگاه شود اما غلبه بر چالش‌ها و استفاده حداکثری از فرصت‌ها نیازمند سیاستگذاری هوشمندانه، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها جهت افزایش مشارکت‌های بین‌المللی و داخلی و برنامه‌ریزی دقیق برای جذب مخاطب در برگزاری نمایشگاه است. نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران تاکنون طی دوره برگزاری خود عملکرد مثبت و قابل قبولی در بخش‌های یادشده داشته و همچنان پتانسیل پیشرفت و عملکرد سازنده‌تر در آن وجود دارد.