آموزش زبان خارجی، گران تر از همیشه

قیمت‌ها گران و کیفیت پایین

بر طبق آمارها و البته بررسی‌های میدانی بالغ‌بر ۸۰ درصد از کودکان و نوجوانان در ایام تعطیل، زمان خود را به‌جای گذراندن در کلاس‌های آموزشی، صرف بازی‌های رایانه‌ای می‌کنند.

و دلیل اصلی این اتفاق بنا به قول خانواده‌ها، گرانی آموزش عنوان می‌شود.

در این میان ماجرای کلاس‌های زبان، انگار متفاوت از دیگر آموزش‌ها بوده به‌نحوی‌که اغلب خانواده‌ها و دانش آموزان علی‌رغم هزینه‌های بالا تمایل زیادی به یادگیری زبان‌های مختلف از خود نشان می‌دهند؛ اما مسئله قابل‌توجه جدای از شهریه‌های گران، آن‌که خروجی مطلوبی را هم تحویل نمی‌دهند.

این‌چنین که از کودک تا بزرگ‌سال، سردرگم در میان آموزشگاه‌های زبان، برای یافتن دوره‌ای باقیمت و کیفیت مناسب هستند.

هرچند در شهرهای بزرگی مانند تهران، اصفهان، شیراز و مشهد سعی بر استفاده از استادان باتجربه است؛ اما قیمت‌ها به میزانی گران است که عده‌ای از متقاضیان آموزش زبان، مجبور به تغییر آموزشگاه خود به دلیل پرداخت قیمت‌های کمتر می‌شوند.

عوامل نرخ گذاری خدمات آموزش زبان

در عصری قرارگرفته‌ایم که ثبت‌نام در کلاس‌های آموزش زبان و فراگیری یک یا چند زبان بین‌المللی از محبوب‌ترین اقدامات و علاقه‌مندی‌های افراد محسوب می‌شود. از طرفی هم کیفیت کلاس زبان و هزینه‌های این کلاس‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

اگر گذری بر کلاس‌های زبان خارجی اعم از انگلیسی تا آلمانی و فرانسوی در اصفهان داشته باشیم هزینه این کلاس‌ها به عوامل زیادی مانند امکانات، تجهیزات آموزشی، تجربه و مهارت و موقعیت مکانی بستگی دارد.

با یک بررسی دقیق متوجه می‌شویم که زبان‌آموزی فقط بر اساس هزینه ممکن است چندان تصمیم صحیحی هم نباشد؛ زیرا گاه هزینه کمتر، کیفیت پایین‌تری را در آموزش به دنبال دارد و البته در یکسری از آموزشگاه‌ها هم باوجود هزینه‌های بالا اما آموزش از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست.

آنچه قابل‌تأمل است تفاوت مؤسسات برای برگزاری این کلاس‌ها آنلاین و حضوری بودن و خصوصی بودن آموزش‌هاست. همچنین سطح زبان‌آموز، زمان کلاس، تجهیزات و امکانات آموزشی نقش مهمی را در تعیین هزینه کلاس زبان ایفا می‌کند.

قطعاً آموزشگاهی که دارای امکانات مدرن و تجهیزات پیشرفته‌تری مانند کلاس‌های مجهز به فنّاوری‌های جدید، کتابخانه‌های گسترده و منابع آموزشی متعدد است هزینه بیشتری را هم تعیین می‌کند.

به‌علاوه سطح دوره‌ها و محتوای آموزشی نیز از عوامل مهمی است که در تعیین هزینه کلاس زبان انگلیسی نقش بسزایی دارد.

موسسه‌ای که ارائه‌دهنده دوره تخصصی و پیشرفته‌ای مانند آمادگی آزمون‌های بین‌المللی مانند آیلتس و تافل، دوره‌های تخصصی برای مشاغل خاص و دوره‌های مکالمه پیشرفته است مبالغ بیشتری را نسبت به موسسه‌هایی که فاقد چنین دوره‌هایی هستند دریافت می‌کند.

اما اگر نگاهی هم به نقاط ضعف آموزشگاه‌های اصفهان داشته باشیم مشخص می‌شود که تعداد آموزشگاه زبانی که دارای مجوز رسمی هستند اندک و تعداد مدرسان زبان رسمی هم که مجوز تدریس دارند زیاد نیست. به‌ویژه مؤسسات و مدرسان آنلاین که اغلب بدون مجوز در حال فعالیت با کسب درآمدهای بسیار، بالا هستند.

برخی از آموزشگاه‌ها اعم از حضوری و یا آنلاین، مدرسانی را استخدام می‌کنند که هنوز در تلفظ بسیاری از لغات مشکل داشته به‌علاوه آن‌که از روش‌های نادرستی برای تدریس استفاده می‌کنند که نه‌تنها کمکی به تقویت آموزش زبان‌آموز نمی‌کند بلکه زمان آموزش را طولانی کرده و موجب اضافه شدن ترم‌ها و پرداخت مبالغ بیشتر به آموزشگاه می‌شود.

این مراکز با معرفی و اجبار به خرید کتاب‌ها و فیلم‌های جانبی موجب طولانی شدن ترم‌ها و غیراستاندارد شدن زمان آموزش یک دوره و درنهایت دل‌زدگی زبان‌آموز از ادامه آموزش می‌شوند.

اما مسئله مهم دیگری هم که نمی‌توان از آن غافل بود محل برگزاری این کلاس‌های آموزشی است. بدون شک هزینه برگزاری یک‌ترم آموزش زبان درکلان شهر اصفهان بیشتر از هزینه همان ترم در یک شهرستان کوچک است و البته نوع آموزش، مدرس و امکانات هم متغیر است.

در این حال بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد هزینه یک‌ترم ۱۲ تا ۱۵ جلسه‌ای در آموزشگاه‌های سطح متوسط اصفهان بازمان یک ساعت ونیم در هر جلسه مبلغی حدود یک‌میلیون و ۲۰۰ هزارتا ۲ میلیون تومان تمام می‌شود به‌غیراز هزینه کتاب که جداگانه دریافت می‌گردد.

هزینه کلاس‌های آنلاین گروهی هر جلسه از ۲۵۰هزار تومان تا ۳۵۰ هزار تومان برای یک‌ساعت‌ونیم و به‌طور خصوصی هم مبلغ بیشتری دریافت می‌شود.

اما اگر کلاس‌های خصوصی به‌طور حضوری تشکیل شود معمولاً به‌صورت کاملاً فشرده هستند و حدود هزینه‌های این کلاس‌ها جلسه‌ای از ۳۰۰ هزار تومان تا در حد حرفه‌ای هر جلسه حدود ۸۰۰ هزار تومان هم می‌رسد.

تخصص مدرس و سابقه تدریس یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر روی هزینه کلاس خصوصی زبان انگلیسی است. همچنین تدریس برای آزمون‌های زبان در مدت کوتاه‌ باید توسط مدرسی باسابقه و مهارت کافی انجام شود که زبان‌آموز در زمان خاصی بتواند برای اهدافی چون مهاجرت، تحصیل یا ویزای کاری خود اقدام نماید.

کلاس آیلتس فشرده گروهی نیز با ۲۰ جلسه در یک‌ترم هر جلسه آن بازمان تقریبی ۲ ساعت، هزینه‌ای حدود ۵ تا ۷ میلیون را به خود اختصاص می‌دهد که برای دوره‌های تافل هم این مبلغ صدق می‌کند.

قابل‌ذکر است عدد هزینه‌های اعلام‌شده به‌طور میانگین و تقریبی بوده و ممکن است آموزشگاه‌ها و اساتیدی بر اساس استانداردهای در نظر گرفته‌شده نرخ‌هایی کمتر و یا بیشتر از این موارد را دریافت نمایند.

بهای واقعی آموزش زبان چقدر تمام می‌شود؟

آشنایی نسبی با زبان‌های خارجی به‌خصوص زبان انگلیسی، سریع‌تر و فراتر از آموزش‌های مدرسه‌ای و دانشگاهی از مواردی است که در شرایط فعلی جامعه هر دانش‌آموز و دانشجویی را ملزم به آموختن آن کرده است. ضمن آن‌که به گزینه‌ای رقابتی در میان خانواده‌ها برای زندگی و اشتغال بهتر، هم تبدیل‌شده است.

حالا پرسش اصلی آن است که این آموزش‌ها چه مبنا و معیاری دارد و بهای واقعی آن چقدر تمام می‌شود؟

بحث اصلی آن است آیا کودکان هم قبل از آموزش زبان مادری خود باید وارد آموزشگاه‌های زبان خارجی شوند؟

تاثیر چنین تصمیمی برای یک کودک، مفید است یا زیان‌آور؟

آیا فراگیری هر نوع زبان و آموزش هر کتاب و متن خارجی تبعاتی را برای فرهنگ ایرانی در برندارد؟

کدام نهاد و سازمانی براین موسسه‌ها که به‌طور قارچ گونه در کوچه و پس‌کوچه‌های شهرمان دیده می‌شوند نظارت دارد؟

آیا نظارتی هم بر کلاس‌ها و دوره‌های آنلاین وجود دارد؟

و کلام نهایی آن‌که اگر به دنبال عدد دقیقی برای هزینه کلاس آموزش انگلیسی هستید، باید ابتدا هدف خود را آموزش زبان مشخص کنید.

آیا هدف، فراگیری مکالمه انگلیسی برای سفر و مهاجرت است

یا صرفا مایل به یادگیری مهارت‌های گفتاری زبان خارجی خاصی هستید؟

و موضوع بسیار مهم برای خانواده‌هایی که مصمم به آموزش زبان خارجی به کودکان کمتر از ۷ سال خود هستند آیا فرزندان شما قادر به خواندن و نوشتن زبان مادری خود هستند که از آن‌ها انتظار فراگیری و درک زبان دیگری رادارید؟