رنج بنگاه‌های اقتصادی از نبود نیروی ماهر

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، گفت: در پایش صورت‌گرفته محیط کسب‌وکار استان در هر فصل، یکی از ۱۰ دغدغه مهم فعالان اقتصادی فقدان نیروی ماهر و دارای مهارت است. سیدمهدی طبیب‌زاده در مراسم راه‌اندازی نخستین کنسرسیوم اشتغال کشور در دانشگاه فنی و حرفه‌‌‌‌‌‌ای استان کرمان، افزود: در ظاهر چندین مجموعه مانند دانشگاه فنی و حرفه‌‌‌‌‌‌ای، دانشکده فنی، هنرستان‌‌‌‌‌‌ها و... در بحث مهارت‌‌‌‌‌‌آموزی فعال هستند؛ اما بیکاری زیاد و نیروی کار مهارت‌دیده، کم است و این موضوع نشان می‌دهد کشور در این زمینه موفق نبوده‌است. وی با تاکید بر مهارت‌‌‌‌‌‌آموزی ادامه داد: معافیت کارگاه‌هایی با کمتر از ۵ نیروی کار و اجرای شیوه استاد-شاگردی می‌تواند به افزایش مهارت در نیروی کار و افزایش بهره‌‌‌‌‌‌وری کمک کند.

طبیب‌زاده، عنوان کرد: اتاق کرمان بحث ضرورت مهارت‌‌‌‌‌‌آموزی در توسعه استان را مطرح کرد، این موضوع در شورای گفت‌‌‌‌‌‌وگو مطرح و بررسی شد و همچنین در این زمینه پژوهش‌هایی صورت‌گرفت. رئیس اتاق کرمان تصریح کرد: در یکی از پژوهش‌ها اتاق کرمان در بررسی میدانی، علت موفق‌نبودن کارآموزی در محیط واقعی کار را بررسی و نتایج آن به سازمان آموزش فنی و حرفه‌‌‌‌‌‌ای و وزارت کار ارسال شد که بر این اساس افرادی که دارای یک مهارت بودند، بعد از فارغ‌‌‌‌‌‌التحصیلی ۲۲‌درصد شانس اشتغال بیشتری دارند. وی ادامه داد: ۷۰‌درصد افرادی که سال‌گذشته مشغول به‌کار شدند، دارای مدرک دیپلم و فوق‌‌‌‌‌‌دیپلم بودند، درحالی‌که فارغ‌‌‌‌‌‌التحصیلان سطوح بالاتر دانشگاه به‌ویژه بانوان، نتوانستند شغلی داشته باشند. طبیب‌زاده، بیان کرد: باید نگرش خانواده‌‌‌‌‌‌ها نسبت به هنرستان‌‌‌‌‌‌ها تغییر و گرایش تحصیل در هنرستان‌‌‌‌‌‌ها افزایش یابد که اتاق کرمان در همین زمینه زیباترین، جامع‌‌‌‌‌‌ترین و کامل‌‌‌‌‌‌ترین مدرسه کشور را با کمک دستگاه‌های دولتی مربوطه احداث و در اختیار تیزهوشان قرارداده تا در آن سمپادهای مهارتی تشکیل شود. رئیس اتاق کرمان، گفت: در این مدرسه دانش‌‌‌‌‌‌آموزان از مقاطع ابتدایی دبیرستان از طریق آزمون تیزهوشان وارد می‌شوند و رشته‌‌‌‌‌‌های فنی و مهارتی را می‌‌‌‌‌‌آموزند.

وی اظهار کرد: همچنین اتاق کرمان در زمینه مهارت‌‌‌‌‌‌آموزی با کمک بنیاد نخبگان، قبل از شیوع کرونا طرح مدارس خلاقیت را اجرا و بیش از ۴۰دانش‌‌‌‌‌‌آموز را استعدادیابی کرد و در گروه‌هایی به آموزش و کار تیمی با آنها پرداخت که فعالیت این مدارس نیز باید از سر گرفته شود. طبیب‌زاده، همچنین از راه‌اندازی سامانه فرصت برای ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه توسط اتاق کرمان خبر داد و گفت: با این سامانه که کار خود را آغاز کرده، امکان عرضه ظرفیت‌های علمی و نیروی مهارتی از طرف دانشگاه‌‌‌‌‌‌های فنی و حرفه‌‌‌‌‌‌ای و همچنین امکان تقاضای علمی و مهارتی از سوی صنایع در یک سامانه تبادلی وجود دارد.